HUBUNGAN ANTARA TIPE KEPRIBADIAN ENTERPRISING PADA TEORI PERSON-JOB FIT DENGAN KINERJA KARYAWAN PEMASARAN UD.SUMBE LESTARI SIDOARJO

  • RONIZAR ABDILLAH

Abstract

bstract

The purpose of this research is to know the correlation between enterprising personality type on the person-job fit theory with marketing employees performance. The research design is correlation analysis. The research conducted in cooking oil company U.D Sumber Lestari Taman, Sidoarjo. Subjects are 41 marketing employee. Data was collected using enterprising personality type questionnaire of 51 items and marketing employees performance questionnaire of 40 items, used comparative quantitative research methods. In order to test the hypothesis, use technical analysis of simple linear regression. Result of data research obtained F values of 252,550 with level of significant 0,000. Probability value 0,000<0,05 with value of P employees performance is 0,949 and value of P personality type is 1,000. The result is there a positive correlation between enterprising personality type on the person-job fit theory with marketing employees performance. It means that this research prove the personality type on person –job fit theory the have significant correlation for employees performance.

Key Words : personality type, John Holland person-job fit theory, employees performance.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hubungan antara tipe kepribadian enterprising pada teori person-job fit dengan kinerja karyawan pemasaran. Rancangan penelitian analisis korelasional. Penelitian ini dilakukan di perusahaan pengemasan minyak goreng UD. Sumber Lestari kecamatan Taman, Sidoarjo. Subjek penelitian ini adalah 41 orang karyawan pemasaran. Alat pengumpulan data berupa kuesioner tipe kepribadian enterprising sejumlah 51 item, dan kuesioner kinerja karyawan pemasaran sejumlah 40 item. Teknik analisis data yang digunakan untuk menguji hipotesis adalah teknik statistik regresi linier sederhana. Hasil data penelitian diperoleh nilai F hitung yang bernilai 252,550 dengan tingkat signifikasi 0,000. Nilai probability 0,000<0,05 dengan nilai P kinerja 0,949 dan nilai P kepribadian 1,000. Kesimpulan dari hasil penelitian ini adalah adanya hubungan yang positif antara tipe kepribadian enterprising pada teori person-job fit dengan kinerja karyawan pemasaran. Dengan demikian penelitian ini membuktikan bahwa tipe kepribadian dalam teori person job-fit memiliki hubungan yang signifikan untuk kinerja karyawan.

Kata kunci : tipe kepribadian, teori person-job fit John Holland, kinerja karyawan.

Published
2013-02-04
Abstract Views: 49
PDF Downloads: 238