HUBUNGAN SELF EFFICACY DENGAN PRESTASI BELAJAR SISWA AKSELERASI

  • FEBRINA HANDAYANI

Abstract

Abstract

This study aimed to determine the relationship between self-efficacy and student achievement on acceleration. This research has the independent variables and the dependent variable is self efficacy and achievement. This research is quantitative. The population in this study are students SMP 1 Surabaya. Subjects were students SMP 1 Surabaya which was characterized by 11-15 years old and studying in class acceleration. The number of subjects in this study were 24 students. Self efficacy was measured by a scale based on the theory of Bandura's self efficacy. Data obtained under achievement report cards grade students. Data analysis techniques used using Spearman rank correlation analysis with significance level 0.05. This research resulted in the correlation coefficient (r = 0.657) with p = 0.000 for significance value is less than the error rate (p <0.05) then the hypothesis is accepted. This means that there is a relationship between self efficacy by accelerating student achievement. This study proves that students with self efficacy acceleration that they know they have completed the task difficulty level and believe their efforts in a variety of situations. Students acceleration with high self-efficacy believe they can improve the performance of the desired learning with peers who have the same intelligence.

Keywords: Self Efficacy, Achievement, Student Acceleration.

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengetahui hubungan antara self efficacy dan prestasi belajar pada siswa akselerasi. Penelitian ini memiliki variabel bebas dan variabel terikat yaitu self efficacy dan prestasi belajar. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Populasi dalam penelitian ini yaitu siswa SMPN 1 Surabaya. Subjek penelitian adalah siswa SMPN 1 Surabaya yang memiliki karakteristik dengan berusia 11-15 tahun dan menempuh pendidikan di kelas akselerasi. Jumlah subjek dalam penelitian ini sebanyak 24 orang siswa. Self efficacy diukur dengan skala self efficacy berdasarkan teori Bandura. Data prestasi belajar diperoleh berdasarkan nilai raport siswa. Teknik analisis data yang digunakan memakai analisis korelasi tata jenjang (Spearman Rank Order) dengan taraf signifikansi 0,05. Penelitian ini menghasilkan koefisien korelasi (r=0,657) dengan p=0,000, karena nilai signifikansinya lebih kecil dari tingkat kesalahan (p<0,05) maka hipotesis diterima. Hal ini berarti terdapat hubungan antara self efficacy dengan prestasi belajar siswa akselerasi. Penelitian ini membuktikan bahwa siswa akselerasi dengan self efficacy yang mereka miliki maka mereka yakin menyelesaikan dengan taraf kesulitan tugas serta yakin atas usaha mereka pada berbagai situasi. Siswa akselerasi dengan self efficacy yang tinggi maka mereka yakin dapat meningkatkan prestasi belajar yang diinginkan dengan teman sebaya yang memiliki kecerdasan yang sama.

Kata Kunci: Self Efficacy, Prestasi Belajar, Siswa Akselerasi.

Published
2013-02-04
Abstract Views: 740
PDF Downloads: 1190