PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE STAD PADA MATERI ZAT DAN WUJUDNYA MELALUI KEGIATAN LESSON STUDY DI SMP 21 SURABAYA

  • PUTRI Liana Wahyu LIANA WAHYU FATMAFATI

Abstract

The application of cooperative learning model on the material type STAD matter and his form through the lesson study conducted as activity, efforts to improve the quality of teaching and improve learning outcomes teacher students using interactive learning models. Application of model learning aims to find out students ' learning activities, learning outcomes, and the response of the students learning model activities conducted through lesson study. The application of cooperative learning model type STAD through activities lesson study was restricted to the material and substance of his accomplishments in Class VII Junior High School 21 Surabaya as much as 38 students. Results of the study by learning lecturer and teacher States that the student activity chart are relative, depending on the student's condition. Results with a model cooperative learning questionnaire type STAD through lesson study activities at the first 72,22% of students do declare love 27,77% of students stated, rather, on the second 59,45 do% students expressed love,% of students stated like 37,83, 2.70% students expressed less fond on the third do 47,36% students expressed love, 50% of students stated likes, 2.63-% of students expressed less fond of at the fourth 39,47% do students declare love55,26% of students stated, rather, 5.26% students expressed less fond. The average study results achieved after learning the application of learning type STAD is 73,68 cooperative 72,89; 74,47; 77,63 each to do 1, 2, 3 do do, and do 4. After the analysis process data retrieved that ability of teachers in the management of cooperative learning model in the activity type STAD lesson study was included in the category either, despite an increase in and down at each meeting.

Keywords : cooperative learning type STAD and lesson study

Abstrak. Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD pada materi zat dan wujudnya melalui kegiatan lesson study dilakukan sebagai upaya untuk meningkatkan kualitas mengajar guru serta meningkatkan hasil belajar siswa dengan menggunakan model pembelajaran yang interaktif. Penerapan model pembelajaran ini bertujuan untuk mengetahui aktivitas belajar siswa, hasil belajar, dan respons siswa terhadap model pembelajaran yang dilakukan melalui kegiatan lesson study. Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe STAD melalui kegiatan lesson study dibatasi hanya pada materi zat dan wujudnya di kelas VII SMP Negeri 21 Surabaya sebanyak 38 siswa. Hasil telaah perangkat pembelajaran oleh dosen dan guru menyatakan bahwa grafik aktivitas siswa bersifat relatif, tergantung pada kondisi siswa. Hasil angket dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD melalui kegiatan lesson study pada do pertama 72,22% siswa menyatakan suka sekali, 27,77% siswa menyatakan suka, pada  do ke dua 59,45% siswa menyatakan suka sekali, 37,83% siswa menyatakan suka, 2,70% siswa menyatakan kurang suka pada  do ke tiga 47,36% siswa menyatakan suka sekali, 50% siswa menyatakan suka, 2,63% siswa menyatakan kurang suka pada  do ke empat 39,47% siswa menyatakan suka sekali, 55,26% siswa menyatakan suka, 5,26% siswa menyatakan kurang suka. Rata-rata hasil belajar yang dicapai setelah pembelajaran dengan penerapan pembelajaran koopertaif tipe STAD adalah 73,68; 72,89; 74,47; 77,63  masing-masing untuk do 1, do 2, do 3, dan do 4. Setelah proses analisis data diperoleh bahwa kemampuan guru dalam pengelolaan model pembelajaran kooperatif tipe STAD dalam kegiatan lesson study termasuk dalam kategori baik, walaupun terjadi peningkatan dan penurun pada setiap  pertemuan.

Kata-kata kunci: pembelajaran kooperatif tipe STAD dan lesson study

Section
Articles
Abstract Views: 33
PDF Downloads: 575