PENGEMBANGAN LKS FISIKA BERBASIS TEORI KECERDASAN MAJEMUK (MULTIPLE INTELLIGENCE) MATERI ALAT OPTIK PADA KELAS VIII SMP NEGERI 01 MADIUN

  • MUHAMMAD RIZAL

Abstract

This background research on LKS fact that has been owned by learners has not been able to assist in finding the concept, as it contains only the material and questions. LKS is such a very less time to educate or develop the students have some intelligence. In addition, we as researchers have observed, that the schools are still rarely use MI-based worksheets, we have not even found it. Therefore, the research conducted under the title Development of Theory-Based Physics LKS multiple intelligences (Multiple Intelligences) Optical materials in class VIII 01 Madison Junior High School that aims to develop students' intelligence. This research is the development of BLM-based theory of multiple intelligences (multiple intelligence). The subjects of this study was a class VIII student E who are 32 children. Implementation research is to develop a preliminary design study of LKS and their other devices, the study of learning by experts (faculty) and practitioners (school physics teacher) and tested at grade VIII E 1 Madiun Junior High School. Based on the results of the feasibility analysis worksheets based on multiple intelligence in the optical device material obtained after the validation of a percentage of 87.7%, while the average for validation of the entire device is 87.8% this indicates that the entire device is fit for use with either category. Based on the average of student learning outcomes obtained a value of 85.8 with 81% the percentage of completeness. Then the total response to interest students of LKS multiple intelligence is at 90.6%. Based on the score of LKS, certain intelligence of the dominant group is not always successful doing worksheets that reflect their intelligence, as well as the spatial group VIII class E Madiun Junior High School 01 for which data taken by the researcher.

Keywords : The development, worksheets, Multiple Intelligence

Abstrak. Penelitian ini dilatar belakangi pada kenyataannya LKS yang telah dimiliki oleh peserta didik selama ini belum mampu membantu dalam menemukan konsep, karena hanya berisi materi dan soal-soal. LKS yang seperti itu sangat kurang sekali dalam mendidik atau mengembangkan beberapa kecerdasan yang dimiliki siswa. Selain itu, kami sebagai peneliti telah mengamati, bahwa di sekolah sekolah masih jarang menggunakan LKS berbasis MI, bahkan kami belum pernah menemukannya. Oleh sebab itu dilakukan penelitian dengan judul Pengembangan LKS Fisika Berbasis Teori Kecerdasan Majemuk ( Multiple Intelligence ) Materi Alat Optik pada kelas VIIIĀ  SMP Negeri 01 Madiun yang bertujuan untuk mengembangkan kecerdasan yang dimiliki siswa. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan LKS yang berbasis teori kecerdasan majemuk (multiple intelligence). Subyek penelitian ini adalah siswa kelas VIII E yang berjumlah 32 anak. Pelaksanaan penelitian yaitu mengembangkan desain awal LKS beserta perangkat pembelajaran yang lain, telaah pembelajaran oleh para pakar (dosen ) dan para praktisi ( guru fisika SMP ) dan diuji coba pada siswa kelas VIII E SMP Negeri 1 Madiun. Berdasarkan hasil analisis kelayakan LKS berbasis multiple intelligence pada materi alat optik setelah dilakukan validasi diperoleh persentase sebesar 87,7 %, sedangkan rata-rata validasi seluruh perangkat adalah sebesar 87,8% hal ini menunjukkan bahwa seluruh perangkat layak digunakan dengan kategori baik. Berdasarkan rata-rata hasil belajar siswa memperoleh nilai sebesar 85,8 dengan persentase ketuntasan 81%. Kemudian untuk total respon ketertarikan siswa terhadap LKS multiple intelligence adalah sebesar 90,6%. Berdasarkan skor LKS, kelompok yang dominan kecerdasan tertentu tidak selamanya sukses mengerjakan LKS yang mencerminkan kecerdasan mereka, seperti halnya dengan kelompok spasial kelas VIII E SMP Negeri 01 Madiun yang datanya diambil oleh peneliti.

Kata kunci : Pengembangan, LKS, Multiple Intelligence
Section
Articles
Abstract Views: 76
PDF Downloads: 71