PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF (COOPERATIVE LEARNING) TIPE STAD DENGAN STRATEGI KARTU SORTIR (CARD SORT) TERHADAP PRESTASI BELAJAR FISIKA PADA MATERI FLUIDA STATIS DI KELAS XI SMA NEGERI 1 MOJOKERTO

  • ACHMAD Uzlul UZLUL ROZIK

Abstract

Research has been conducted to find out the results of student learning which has been got by the students after applying type STAD of student cooperative learning model with card sorting strategy in the material fluid static in class XI SMAN 1 Mojokerto. This research aims to describe the differences between the achievement of students who studied physics by using type STAD of student cooperative learning model with card sorting strategy and students who are in learning by using type STAD of cooperative learning and to describe the achievement of physics students who have been taught by using type STAD of student cooperative learning model with card sorting strategy better than students who have taught only by using type STAD of student cooperative learning model. This study uses “Random Terhadap Subyek” design. Based on T-test analysis of two parts obtained an average value of post test class XI-IPA-2 differs from the average value of the post test class XI-IPA-3 because  (tcount = 6,46) > (ttable = 7,81). On the contrary, from T-test analysis of one part obtained an average value of post test class XI-IPA-2 is better than the average value of the post test class XI-IPA-3. Thus, it can be concluded that there is a difference between the achievement of students who studied physics by using type STAD of student cooperative learning model with card sorting strategy and students who are in learning by using type STAD of cooperative learning and the achievement of physics students who have been taught by using type STAD of student cooperative learning model with card sorting strategy better than students who have taught only by using type STAD of student cooperative learning model.

Keywords: STAD, card sort, learning result, and fluid static.

Abstrak. Telah dilakukan penelitian untuk mengetahui hasil belajar siswa yang dimiliki siswa setelah menerapkan model pembelajaran kooperatif tipe STAD   dengan strategi kartu sortir pada materi fluida statis di kelas XI SMAN 1 Mojokerto. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan adanya perbedaan prestasi belajar fisika antara siswa yang di ajar dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD menggunakan strategi kartu sortir dengan siswa yang di ajar dengan menggunakan pembelajaran kooperatif tipe STAD dan untuk mendeskripsikan prestasi belajar fisika siswa yang di ajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD menggunakan strategi kartu sortir lebih baik daripada siswa yang di ajar dengan menggunakan pembelajaraan kooperatif tipe STAD. Penelitian ini menggunakan desain “Random Terhadap Subyek”. Berdasarkan analisis uji t dua pihak diperoleh rata-rata nilai post test kelas XI-IPA-2 berbeda dengan rata-rata nilai post test kelas XI-IPA-3, karena (thitung=6,46)> (ttabel=7,81). Dari hasil analisis uji t satu pihak diperoleh rata-rata nilai post test kelas XI-IPA-2 lebih baik dari pada rata-rata nilai post test kelas XI-IPA-3. Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa ada perbedaan prestasi belajar fisika antara siswa yang di ajar dengan model pembelajaran kooperatif tipe STAD menggunakan strategi kartu sortir dengan siswa yang di ajar dengan menggunakan pembelajaran kooperatif tipe STAD dan prestasi belajar fisika siswa yang di ajar dengan menggunakan model pembelajaran kooperatif tipe STAD menggunakan strategi kartu sortir lebih baik daripada siswa yang di ajar dengan menggunakan pembelajaraan kooperatif tipe STAD.

 

Kata-kata kunci: STAD, card sort, hasil belajar, dan fluida statis.
Section
Articles
Abstract Views: 26
PDF Downloads: 146