PENGEMBANGAN TES DIAGNOSTIK (DIAGNOSTIC TEST) TEKNIK ANALITIK PADA MATERI LISTRIK DINAMIS UNTUK SISWA SMA KELAS X

  • SITI Maryamah MARYAMAH FAJARIYAH

Abstract

KTSP use principle of mastery learning, when some students don’t achieve the minimum standard of competence, the students must take a remedying. But if remedying is done without detect sources of error encountered by students, the remedying doesn’t give optimize result yet. There for through this research developed an instrument of diagnostic test with analytic technique for detecting sources of student error before remedying. Diagnostic test is developed for dynamic electricity consisting of test specification, item test, and guidance of scoring. This instrument is assessed in construct and content validity by two lecturers and one teacher and assessed in language validity by an expert of English, then the test is done by the student of X grade in SMA 15 Surabaya. The result of this research shows that the instrument of diagnostic test with analytic technique on dynamic electricity chapter for student SMA X grade have been proper to be used as instrument for detecting sources of error encountered by students. Percentage of sources of error encountered by students at X grade in solving the problem in physics on dynamic electricity chapter is 69,32% of schematic knowledge, 67,28% of strategy knowledge, 44,97% of algorithmic knowledge, and 23,29% of linguistic knowledge.

Key words: Diagnostic Test, Analytic Technique, and Dynamic Electricity.

Abstrak.KTSP menggunakan prinsip mastery learning (belajar tuntas).Ketika ada siswa yang tidak mencapai standar ketercapaian minimal maka sesuai prinsip mastery learning, siswa tersebut menempuh remedi.Tetapi bila remedi dilakukan tanpa mendeteksi sumber kesulitan siswa, remidi tersebut belum memberikan hasil yang optimal, maka melalui penelitian ini dikembangkan perangkat tes diagnostik teknik analitik untuk mendeteksi kesulitan siswa sebelum memperoleh remidi.Tes diagnostik yang dikembangkan untuk materi listrik dinamismeliputi kisi-kisi soal, butir soal, dan pedoman penskoran.Tes diagnostik ini divaidasi konstruksi dan isi oleh dua dosen fisika dan seorang guru fisika dan divalidasi bahasa oleh ahli bahasa, kemudian diujicobakan pada siswa kelas X SMAN 15 Surabaya. Hasil penelitian menunjukkan perangkat tes diagnostik teknik analitik pada materi listrik dinamis untuk siswa SMA kelas X yang dikembangkan telah layak digunakan sebagai instrumen untuk mendeteksi kesulitan belajar siswa. Persentase kesulitan yang dialami siswa kelas X dalam menyelesaikan permasalahan atau soal fisika pada materi listrik dinamis meliputi schematic knowledge sebesar 69,32%; strategy knowledge sebesar 67,28%; algorithmic knowledge sebesar44,97%; dan linguistic knowledgesebesar 23,29%.

Kata kunci: Tes Diagnostik, Teknik Analitik,  dan Listrik Dinamis.
Section
Articles
Abstract Views: 243
PDF Downloads: 317