THE INFLUENCE OF METACOGNITIVE KNOWLEDGE TO STUDENT LEARNING OUTCOMES ON SALT HYDROLYSIS MATTER IN XI SCIENCE 4 RSBI SMAN MOJOAGUNG JOMBANG

  • SEPTIYAN IKAYANTI Department of Chemistry, Faculty UNESA

Abstract

Abstract: The aims of this study is determining the effect of metacognitive knowledge on student learning outcomes. In the application of metacognitive strategies is to use Direct Instruction model of teaching. The design of the research is done is by giving written test that has been integrated with metacognitive strategies. Given problem involves a matter of cognitive and metacognitive knowledge consists of declarative, procedural and conditional. Data results of metacognitive knowledge is symbolized by the variable X and student learning outcomes is symbolized by the variable Y. Then the variables X and Y wanted to do using the correlation coefficient formula. The results showed that there is a very strong relationship between metacognitive knowledge and student learning outcomes are the results of the correlation coefficient of 0.815. While based on the r-theoretical price by N = 34 r-Theoretic be obtained at 1% significant level is 0.436. Because the price r of 0.815 so that it can be stated that the correlation between metacognitive knowledge and student learning outcomes significantly. Variance metacognitive knowledge that includes declarative knowledge, procedural knowledge, and knowledge of the conditional variance of 66.4% can clarify student learning outcomes. This suggests that metacognitive knowledge is very influential on student learning outcomes.

 

Keywords: metacognitive knowledge, learning results, Direct Instruction Model Learning

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh pengetahuan metakognitif terhadap hasil belajar siswa. Dalam penerapan strategi metakognitif ini menggunakan model pembelajaran Direct Instruction. Rancangan penelitian yang dilakukan adalah dengan memberikan tes tulis yang sudah diintegrasikan dengan strategi metakognisi. Soal yang diberikan meliputi soal kognitif dan metakognitif yang terdiri dari pengetahuan deklaratif, prosedural dan kondisional. Data hasil pengetahuan metakognitif disimbolkan dengan variabel X dan hasil belajar siswa disimbolkan dengan variabel Y. Kemudian variabel X dan Y dicari hubungannya menggunakan rumus koefisien korelasi. Hasil penelitian menunjukan bahwa terdapat hubungan yang sangat kuat antara pengetahuan metakognitif dan hasil belajar siswa yaitu dengan hasil koefisien korelasi sebesar 0,815. Sedangkan berdasarkan harga r-teoritik dengan N=34 akan diperoleh r-teoritik pada taraf signifikan 1% adalah 0,436. Karena harga r sebesar 0,815 sehingga dapat dinyatakan bahwa korelasi antara pengetahuan metakognitif dan hasil belajar siswa signifikan. Varians pengetahuan metakognitif yang meliputi pengetahuan deklaratif, pengetahuan prosedural, dan pengetahuan kondisional sebesar 66,4% dapat memperjelas varians hasil belajar siswa. Hal ini menunjukkan bahwa pengetahuan metakognitif sangat berpengaruh terhadap hasil belajar siswa.

 

Kata Kunci: Pengetahuan metakognitif, Hasil belajar, Model Pembelajaran Direct Instruction

Published
2012-05-31
Section
Articles
Abstract Views: 31
PDF Downloads: 44