PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE JIGSAW UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN PKN SISWA SEKOLAH DASAR

  • - Ismajanti Jurusan PGSD FIP UNESA

Abstract

Abstrak: Latar belakang yang diangkat pada penelitian ini adalah dampak penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw terhadap hasil pembelajaran PKN. Tujuan dari penelitian ini adalah  untuk mendeskripsikan aktivitas guru, aktivitas siswa dan hasil belajar siswa dalam penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw pada mata pelajaran PKn siswa SDN Perak Utara IV / 61 Surabaya. Data penelitian diperoleh melalui observasi dan tes. Hasil belajar siswa siklus I  60,97, siklus II 64,72 dan pada siklus III 89,58. Hasil aktivitas guru siklus I 61,54%, siklus II 75% pada siklus III  90,38%. Hasil aktivitas siswa  siklus I mencapai 63,33%,  siklus II mencapai 75,39% dan pada siklus III mencapai 88,79%. Maka dapat disimpulkan bahwadengan menggunakan penerapan model pembelajaran kooperatif tipe jigsaw dapat memperbaiki kualitas pembelajaran PKn pada siswa kelas IV SDN Perak Utara IV/61 Surabaya.

Kata Kunci: Pembelajaran PKn, Kooperatif Tipe Jigsaw, Hasil Belajar

 

Abstract: The background of this research is the effect of using cooperative learning models of jigsaw type to the result of Civic Education. The purpose of this research is to describe teacher’s activities, students’s avtivities and the result of students’s work in applying cooperative learning models of of jigsaw type on Civic Subject the students of Perak Utara IV / 61 State Elementary School Surabaya. The data of this research is get from observation and test. The result of student’s work in first cycle  is 60,97 and increasing 64,72 in second cycle. In third cycle can reach 89,58. The result of the teacher’s activities in first cycle is 61,54% and increasing 75% in second cycle. In third cycle can reach 90,38%. The result of student’s activities in first cycle is 63,33%,and increasing 75,39% in second cycle. In third cycle can reach 88,79%. The conclusion is that applying cooperative learning models of jigsaw type can fix the quality of Civic education the students of  class fourth Perak Utara IV / 61 State Elementary School Surabaya

Keywords: Civic Education, Jigsaw Cooperative Type , The result of the study

 

Published
2013-05-13
Abstract Views: 45
PDF Downloads: 65