IMPLEMENTASI PROGRAM PENDIDIKAN INKLUSIF DI SMP NEGERI 29 SURABAYA
DOI:
https://doi.org/10.26740/publika.v2n2.p%25pAbstract
ABSTRACT
The inclusive education is a program which is controled by East Java Governor Regulation Number 6
Year 2011 about Inklusif Education. Inklusif education is organization of education systems which gives
chance to all students with special needs. So they can following education or learning in the education
zona together with another normal students. In implementation of education inklusif program in SMP
Negeri 29 Surabaya. There is found some problems namely teachers with special counselos less, the
unavailability of education social workers, unavailability of the rapist. Thus the purpose of this study is
to describe the implementation of inclusive education programs in the SMP Negeri 29 Surabaya.
This type of research is descriptive study with a qualitative approach. Location of the study in the SMP
Negeri 29 Surabaya is the first school to implement inclusive education program. The focus of the
research is implementation of inclusive education programs by using the theory Merile S. Grindle. Data
collection techniques used were interviews, observation, documentation, and triangulation.
Based on the results of research, implementation of inclusive education programs seen from variable
content of policy, East Java Governor Regulation Number 6 Year 2011 meet all the interests of learners
with special needs, benefits provided by the program felt by all children with special needs, target
changes from east java governor regulation has been reached, the location of decision-making is
appropriate, policy implementor it is clear and precise, human resources for special teachers less team,
education social workers and team therapist not yet allocated, non-human resources already fulfilled.
While the views of the variable implementation environment, all problem is bellow control of Dinas
Pendidikan dan Kebudayaan Kota Surabaya, interests of the actors invoived similarities showed that to
succeed in the implementation of inclusive education, the strategy adopted is right, the characteristics and
the regime can create an educational environment that does not discriminate and compliance with the
target group is very high in inclusive education activities in schools can streamlining the process of
implementation of inclusive education in the SMP Negeri 29 Surabaya.
Based on the resuits of research, advice given researchers that it is expected that the policy implementers
keep doing coaching or training to educators to add insight and knowledge regarding the implementation
of inclusive education, continue to socialize to the community related to the implementation of inclusive
education it can be seen and felt by all children with special needs, it should be added again special
teachers as well as the necessary allocation education social workers and energy therapist for the
implementation of inclusive education in the SMP Negeri 29 Surabaya.
Keyword : Policy Implementation, Inclusive Education Program
ABSTRAK
Pendidikan inklusif merupakan sebuah program yang diatur dalam Peraturan Gubernur Jawa Timur
Nomor 6 Tahun 2011 tentang Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif. Pendidikan inklusif adalah sistem
penyelenggaraan pendidikan yang memberikan kesempatan kepada semua peserta didik berkebutuhan
khusus untuk dapat mengikuti pendidikan atau pembelajaran dalam lingkungan pendidikan secara
bersama-sama dengan peserta didik pada umumnya. Dalam mengimplementasikan program pendidikan
inklusif di SMP Negeri 29 Surabaya, ditemukan beberapa masalah yaitu kurangnya tenaga guru
pembimbing khusus, tidak tersedianya tenaga pekerja sosial pendidikan, tidak tersedianya tenaga terapis.
Maka dari itu tujuan penelitian ini adalah untuk mendeskripsikan implementasi program pendidikan
inklusif di SMP Negeri 29 Surabaya.
Jenis penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Lokasi
penelitian di SMP negeri 29 Surabaya karena sekolah tersebut merupakan sekolah pertama yang
mengimplementasikan program pendidikan inklusif. Fokus penelitian adalah implementasi program
pendidikan inklusif dengan menggunakan teori Merile S. Grindle. Teknik pengumpulan data yang
digunakan adalah wawancara, observasi, dokumentasi dan triangulasi.
Berdasarkan hasil penelitian, implementasi program pendidikan inklusif dilihat dari variabel isi
kebijakan, Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 6 Tahun 2011 memenuhi semua kepentingan peserta
didik anak berkebutuhan khusus, manfaat yang diberikan dengan adanya program tersebut dirasakan oleh semua anak berkebutuhan khusus, target perubahan dari Peraturan Gubernur Jawa Timur sudah tercapai,
letak pengambilan keputusan sudah tepat, implementor kebijakan sudah jelas dan tepat, sumber daya
manusia untuk tenaga guru pembimbing khusus kurang, tenaga pekerja sosial pendidikan dan tenaga
terapis belum dialokasikan, sumber daya non-manusia sudah terpenuhi. Sedangkan dilihat dari variabel
lingkungan implementasi, kekuasaan sepenuhnya ada pada Dinas Pendidikan dan Kebudayaan Kota
Surabaya, kepentingan para aktor yang terlibat menunjukkan kesamaan yaitu untuk mensukseskan
penyelenggaraan pendidikan inklusif, strategi yang diterapkan sudah tepat, karakteristik dan rezim yang
berkuasa dapat menciptakan lingkungan pendidikan yang tidak diskriminasi, dan kepatuhan target group
yang sangat tinggi dalam kegiatan pendidikan inklusif di sekolah dapat memperlancar proses
implementasi program pendidikan inklusif di SMP Negeri 29 Surabaya.
Berdasarkan hasil penelitian, saran yang diberikan peneliti yaitu diharapkan para pelaksana kebijakan
terus melakukan pembinaan atau pelatihan kepada pendidik mengenai penyelenggaraan pendidikan
inklusif, terus melakukan sosialisasi kepada masyarakat tertakait penyelenggaraan pendidikan inklusif,
perlu ditambah lagi tenaga guru pembimbing khusus serta perlu dialokasikannya tenaga pekerja sosial
pendidikan dan tenaga terapis untuk penyelenggaraan pendidikan inklusif di SMP Negeri 29 Surabaya.
Kata Kunci : Implementasi Kebijakan, Program Pendidikan Inklusif
Downloads

