PENGARUH MOTIVASI BELAJAR DAN KESULITAN BELAJAR HIRAGANA TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA JEPANG SISWA KELAS XI DI SMA NEGERI 2 SIDOARJO TAHUN AJARAN 2022/2023

  • Titin Nur Faridah S1 Prodi Pendidikan Bahasa Jepang UNESA

Abstract

ABSTRACT

This study aims to determine the effect of learning motivation on Japanese learning outcomes, the effect of hiragana learning difficulties on Japanese learning outcomes, and the effect of learning motivation and hiragana learning difficulties on Japanese learning outcomes. This study uses the type of ex post facto
research, the data obtained in the form of interval data from questionnaire answers and nominal from PTS (mid-semester assessment) learning outcomes of grade XI students at SMA Negeri 2 Sidoarjo Academic Year 2022/2023. This study uses two kinds of variables, namely independent variables in the form of
learning motivation (X1) and hiragana learning difficulties (X2) then there are learning outcomes (Y) as the dependent variable. The data collection techniques used were documentation and questionnaire distribution.
The population and samples in this study were all grade XI students at SMA Negeri 2 Sidoarjo who received Japanese language subjects as many as 137 students from four classes. Data analysis techniques used are descriptive analysis and regression test analysis techniques.
Of the three hypotheses tested, three hypotheses were accepted and zero hypotheses were rejected. The first hypothesis with a significance value of 0.000 <0.05 means that learning motivation affects learning outcomes. The second hypothesis with a significance value of 0.005 <0.05 means that learning difficulty of hiragana affects learning outcomes. And also the third hypothesis is accepted because it gets the result that Fcount> Ftable.
Keywords: Japanese Language Learning, Learning Motivation, Hiragana Learning Difficulties, Students'
Japanese Language Learning Outcomes

要旨

本研究の目的は、学習動機が日本語学習成果に及ぼす影響、ひらがな学習困難が日本語学習成果に及ぼす影響、学習動機とひらがな学習困難が日本語学習成果に及ぼす影響を明らかにすることである。本研究では、2022ー2023年度のSMA Negeri 2 Sidoarjoの二年生の生徒のアンケート回答による区間データと中間試験の学習成果による名目データという形で得られたデータを用いた事後研究を行う。本研究では、2種類の変数、すなわち学習動機(X1)とひらがな学習上の困難(X2)を独立変数とし、従属変数として学習成果(Y)を用いる。データ収集の手法は、文書化と質問紙配布である。本研究の母集団とサンプルは、SMA Negeri 2 Sidoarjoの日本語科目を履修する二年生全員、4つクラス137名である。データ分析技法は、記述分析と回帰テスト分析技法を用いた。
検証した3つの仮説のうち、3つの仮説が受け入れられ、0つの仮説が棄却された。有意値0.000<0.05の第1仮説は、学習動機が学習成果に影響することを意味する。第二の仮説は、0.005<0.05の有意値で、ひらがなの学習困難性が学習成果に影響することを意味する。また、第3の仮説は、Fcount>Ftableという結果を得ているので、受け入れられる。
キーワード :日本語学習、学習動機、ひらがな学習困難度、学生の日本語学習成果

References

Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Yogyakarta: Rineka Cipta.
Dewangga, A. W. (2019). Hubungan Pengetahuan dan Sikap K3 di Bengkel Pemesinan SMK Muhammadiyah 1 Bantul. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Feradina, Q. (2022). Korelasi Kemampuan Menulis dan Membaca Huruf Hiragana pada Siswa Kelas XI Bahasa di SMAN 1 Cerme Tahun Ajaran 2020/2021. Jurnal Hikari Universitas Negeri Surabaya, 1-11.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Ghozali, I. (2021). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS 26. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hamdu, G., & Agustina, L. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Universitas Pendidikan Indonesia, 90-96.
Jakaria, Y. (2015). Mengelola Data Penelitian Kuantitatif dengan SPSS. Bandung: Alfa Beta
Mudjiono, D. d. (2006). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Nashar. (2004). Peranan Motivasi dan Kemampuan Awal dalam Kegiatan Pembelajaran. Jakarta: Delia Press.
Nazir, M. (2001). Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia Indonesia.
Nurfina, E. (2022). Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Indonesia Ditinjau dari Kepercayaan Diri Siswa Kelas IV SD Negeri 1 Borang. Pacitan: STKIP PGRI PACITAN.
Raharjo, S. (2017). Uji Regresi Linear Sederhana dengan SPSS Sangat Detail (online). url: https://youtu.be/BacUGgAMIWE
Raharjo, S. (2019). Trik Analisis Regresi Linear Berganda Sekaligus Uji Asumsi Klasik dengan SPSS (online). url: https://yotu.be/CUDi5BFQ010
Rahmah, Y. (2019). Minat dan Motivasi Belajar Bahasa Jepang. Jurnal Kiryoku Universitas Diponegoro, 1-7.
Rahman, N. F. (2018). Motivasi Belajar Bahasa Arab. Jurnal Albayyan, 22-35.
Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Graha Ilmu.
Setyowati. (2007). Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII SMPN 13 Semarang. Skripsi Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang.
Slameto. (2003). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Sugiyono. (2019). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfa Beta.
Surahman, B. (2015). Pengaruh Cara Belajar,Kesulitan Belajar, dan Keaktifan Siswa dengan Prestasi Belajar Siswa Program Studi Teknik Komputer dan Jaringan
SMKN 2 Wonosari Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Syahputra, G. I. (2021). Problematika dalam Belajar Menulis Huruf Hiragana Mahasiswa Jurusan Bahasa dan Sastra Jepang Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Hikari Universitas Negeri Surabaya, 157-166.
Tim Penyusun. (2010). Processing Data Penelitian Menggunakan SPSS. Bidang Kajian Kebijakan dan Inovasi Administrasi Negara.
Tim Penyusun. (2019). Pedoman Penulisan Karya Tulis Ilmiah Mahasiswa Fakultas Bahasa dan Seni. Surabaya: Kementerian Riset, Teknologi dan Pendidikan Tinggi Universitas Negeri Surabaya.
Wihelmina Maure, T. S. (2021). Pengaruh Kesulitan Belajar dan Motivasi Belajar Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Dalam Jaringan Di Masa Pandemi.
Jurnal Batakarang Undana, 57-63.
Published
2023-07-25
Abstract Views: 78
PDF Downloads: 75