ANALISIS KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA JEPANG PADA SISWA KELAS XI SMAN I BANGKALAN TAHUN AJARAN 2022/2023

  • Ainul Riza Kusuma S1 Prodi Pendidikan Bahasa Jepang UNESA

Abstract

Abstract
There are four aspects that need to be mastered by foreign language learners, especially Japanese,
including reading skills, writing skills, listening skills (listening), and speaking skills. However, at SMAN
1 Bangkalan, students got difficulties to master the skills to speak Japanese. The purpose of this research
is to describe the skills to speak Japanese and describe the factors that cause errors in the skills to speak
Japanese in 11th grade students of SMAN 1 Bangkalan in 2022/2023.
This research is a quantitative research with descriptive method. Sources of research data in this study
were Class XI MIPA I Students of SMAN 1 Bangkalan with a total of 30 students. The data used are the
results of speaking skills tests and interviews. Assessment of speaking skills test based on the criteria of
aspects of speaking skills that have been prepared.
Based on the results of the speaking skills test, it can be concluded that the Japanese speaking skills of
Class XI MIPA I of SMAN 1 Bangkalan students is included in the 'sufficient' category with a frequency
of 18 (60%) students. In addition, on the results of the speaking skills tests and interviews conducted, the
factors that caused the errors occurred by students when the Japanese speaking skills test took were: (1)
forgetting, (2) student focus, (3) lack of understanding of Japanese, (4) difficulties in constructing
sentences, and (5) difficulties in spelling vocabulary.
Keywords: Speaking Skills, Japanese Language, Hobbies and likes.
要旨
海外後の学習者は、特に日本語学習はでは、4つの言語能力が習得できることが期待されている。それ
は読む能力、書く能力、聞く能力、話す能力である。しかし、SMAN 1 Bangkalan では、日本語の話す能力
が問題があり、学生は話す能力を習得できない。本研究では本研究では、2022 ― 2023 年度 SMAN 1
Bangkalan の 11 年生の生徒がどのような日本語能力を話す能力を持つと誤りの原因を記述することを目標
としている。
研究方法として定量記述法を使用する。XI MIPA I クラスの全生徒 30 人を研究対象としている。使用
するデータは話す能力テストと面接の結果のである。話す能力テスト評価では、あらかじめ用意された話す能力
の側面の基準に基づいて行われておる。
研究の結果を述べると、SMAN 1 Bangkalan の 11 年生の日本語を話す能力で 18 人(60%)の生徒
の頻度で「十分」カテゴリーに分類された。また、話す能力テストと面接のけっかに述べると、日本語話す能力テ
ストの誤りの原因として、“忘れてしまった”、“集中力”、“日本語学習が理解不足”、“文章校正不足”、“語
彙スペル不足”である。
キーワード:話す能力、日本語、趣味と好きなこと。

References

Adriana, Leo Indra. 1997. Analisis Kesalahan Berbahasa.
Jakarta: Universitas Terbuka.
Arikunto, Surashimi. 2013. Prosedur Penelitian Suatu
Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsjad, Maidar dan Mukti. 1993. Pembinaan
Kemampuan Berbicara Berbicara Bahasa Indonesia.
Jakaarta: Erlangga.
Damayanti. 2018. Analisis Kesalahan Penulisan Kalimat
Bahasa Jepang Siswa Kelas XII IPS SMA Negeri 1
Puri Mojokerto Tahun Ajaran 2017/2018. Surabaya:
Universitas Negeri Surabaya (Online).
(https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view
_citation&hl=en&user=uuzOYUEAAAAJ&citation
_for_view=uuzOYUEAAAAJ:aqlVkmm33-oC)
Tyas, Debora Korining & Wahyuni, Rini Tri. 2012.
Hubungan Kemampuan Menulis Teks Berita
Pendidikan dengan Kemampuan Berbicara pada
Siswa (Kelas X Sekolah Menengah Atas Negeri 4
Sintang Tahun Pelajaran Pelajaran 2012.2013).
Vox Edukasi Vol. 3 No.2 April 2012 (Online).
(https://www.neliti.com/publications/548283/hubung
an-kemampuan-menulis-teks-berita-pendidikan-
dengan-kemampuan-berbicara-pad)
Djiwantoro, Soenardi. 2008. Tes Bahasa: Pegangan Bagi
Pengajar Bahasa. Jakarta: PT Indeks.
Kamada, Osamu. 2001.
会 話 能 力 の 測 定 . Jurnal
Nihongo
・Nihongo Kyouiku wo Kenyuu Suru Vol. 17
(Online)
(https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=
ANALISIS KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA JEPANG PADA SISWA KELAS XI SMAN I BANGKALAN
TAHUN AJARAN 2022/2023
11
s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwiYuYet96iAA
xXRTGwGHet2DKkQFnoECA0QAQ&url=https%3
A%2F%2Fwww.jpf.go.jp%2Fj%2Fproject%2Fjapan
ese%2Fteach%2Ftsushin%2Freserch%2Fpdf%2Ftus
hin41_p06-
07.pdf&usg=AOvVaw149_E6cz_BWki3adebK5VK
&opi=89978449)
Kunandar. 2014. Penilaian Autentik (Penilaian Hasil
Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013):
Suatu Pendekatan Praktis. Jakarta: PT Pustaka Lintas
Budaya.
Mayasari, Erma Dewi. Tahun tidak ditemukan. Modul
Pembelajaran Bahasa Jepang Untuk Pembelajara
Awal Bahasa Jepang. Mojokerto: CV. Mutiara Ilmu.
Nurgiyantoro, Burhan. 1987. Penilaian dalam
Pengajaran Bahasa dan Sastra. Yogyakarta: BPFE
Fakultas Ekonomika dan Bisnis UGM.
Nurgiyantoro, Burhan. 2010. Penilaian Pembelajaran
Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta:BPFE
Fakultas Ekonomika dan Bisnis UGM.
Nurhadi. 2010. Dimensi-dimensi Dalam Belajar Bahasa
Kedua. Bandung: Sinar Baru Algesindo.
Ogawa, Iwao. 1982. Nihongo Kyouiku Dai Jiten. Tokyo:
Kodansha.
Ogawa, Iwao dkk. 1998. Minna no Nihongo Shokyuuichi
Honyaku Bunpoukaisetsu Indoneshiagoban. Jakarta:
PT Pustka Lintas Budaya.
Pratita, Ina Ika. 2017. Pengembangan Model Cooperative
Integrated Reading And Composition (Circ) Untuk
Meningkatkan Kemampuan Membaca Pemahaman
(Dokkai) Mahasiswa Jurusan Bahasa Dan Sastra
Jepang Universitas Negeri Surabaya. Jurnal ASA.
Vol. 4 September 2017 (Online),
(https://journal.unesa.ac.id/index.php/asa/article/vie
w/2475/1591, diakses pada 24 Juli 2018).
Rusmiyati. 2016. Peningkatan Kemampuan Menulis
(Sakubun) Mahasiswa Bahasa Jepang Angkatan 2014
A Tahun Akademik 2015-2016 Melalui Penerapan
Kolaborasi Membaca-Menulis dengan Teknik Peer
Reading. Jurnal Asa, (Online), Vol. 3,
(https://journal.unesa.ac.id/index.php/asa/issue/view/2
9)
Sudjiono, Anas. 2014. Pengantar Statistik Pendidikan.
Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. 2012. Metodologi Penelitan Pendidikan.
Bandung: Alphabeta.
Sunendar, Dadang. 2015. Strategi Pembelajaran Bahasa.
Bandung: Remaja Roskadarya.
Sukmadinata, Nana Syaodih. 2013. Metode Penelitian
Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Tarigan, Henry Guntur. 1982. Menulis Sebagai Suatu
Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.
Tarigan, Henry Guntur. 2011. Pengajaran Analisis
Kesalahan Berbahasa. Bandung:Angkasa.
The Japan Foundation. 2017.
にいほんごキラキラ Nihongo
Kirakira Bahassa Jepang Untuku SMA/MA Kelas XI.
Jakarta: Erlangga.
Widi, Restu Kartiko. 2010. Asas Penelitian (Sebuah
Pengenalan dan Penuntun Langkah demi Langkah
Pelaksanaan Penelitian). Yogyakarta: Graha Ilmu.
Yusuf, Muri. A. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif,
Kualitatif & Penelitian Gabungan. Jakarta:
Prenadamedia Group.
Yoshikawa, Taketoki. 1997. Nihongo Goyou Bunseki.
Tokyo: Meijishouin.
Published
2023-07-25
Abstract Views: 27
PDF Downloads: 50