Pengaruh Kepemimpinan Situasional Dan Iklim Sekolah Terhadap Kinerja Guru DI SMA Al Hikmah Surabaya

  • ASITA MIFTAKUL JANAH
  • MUHAMAD SHOLEH

Abstract

Abstract: This study aims to determine the effect of situational leadership variables and school climate either partially or simultaneously or together to the variables of teacher performance in SMA Al Hikmah Surabaya. This study uses a quantitative approach to describe the situational leadership variables (X1) and school climate (X2) on teacher performance (Y). This study uses primary data in the form of questionnaires distributed to 87 respondents, respondents in the study were teachers of SMA Al Hikmah Surabaya. The data obtained then in if using SPSS application for Windows 21.0. data analysis in this research using multiple regression analysis, T test and F test. The results showed that (1) there was a significant effect between situational leadership variables on teacher performance variables with a significance value of 0.016 <0.05. (2) there is a significant effect between school science variables on teacher performance variables with a significance value of 0.011 <0.05. (3) there is a significant effect together between situational leadership variables and school climate variables on teacher performance variables with a significance value of 0.00 <0.05 The results of multiple regression analysis was obtained by the equation Y = 1.714 + 1,340 X1 + 0.169 X2, the T test obtained a significance value of X1 to Y of 0.016 <0.05, X2 to Y of 0.011 <0.05, and the F test was obtained for significance amounting to 0.00 <0.05. Thus situational leadership and school climate have a positive effect both partially and together on teacher performance at SMA Al Hikmah Surabaya. Situational leadership and school climate variables have an influence value of 24% on teacher performance variables in SMA Al Hikmah Surabaya, and the remainder is influenced by other variables not present in the study. The conclusion of this study is situational leadership and school climate have a significant effect on the performance of teachers at SMA Al Hikmah Surabaya.

Key words: situational leadership, school climate, techer performance.

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh variabel kepemimpinan situasional dan iklim sekolah baik secara parsial maupun simultan atau bersama-sama terhadap variabel kinerja guru di SMA Al Hikmah Surabaya. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif untuk mengambarkan ada dan tidaknya pengaruh variabel kepemimpinan situasional (X1) dan iklim sekolah (X2) terhadap kinerja guru (Y). Penelitian ini menggunakan data primer berupa angket yang di sebar kepada 87 responden, responden dalam penelitian adalah guru di SMA Al Hikmah Surabaya. Data yang di peroleh kemudian di olah menggunakan aplikasi SPSS for Windows 21.0. Analisis data dalam penelitian ini menggunakan analisis regresi berganda, uji T dan uji F. Hasil penelitian menunjukkan bahwa(1) terdapat pengaruh yang signifikan antara variable kepemimpinan situasional terhadap variable kinerja guru dengan nilai signifikansi sebesar 0,016<0,05. (2) terdapat pengaruh yang signifikan antara variable ikilm sekolah terhadap variable kinerja guru dengan nilai signifikan sisebesar 0,011<0,05. (3) terdapat pengaruh yang signifikan secara bersama-sama antara variable kepemimpinan situasional dan variable iklim sekolah terhadap variable kinerja guru dengan nilai signifikansi sebesar 0,00<0,05. Hasil analaisis regresi berganda di peroleh persmaan Y = 1,714 + 1,340 X1 + 0.169 X2, uji T di peroleh nilai signifikansi X1 terhadap Y sebesar 0,016<0,05, X2 terhadap Y sebesar 0,011<0,05, dan uji F di peroleh niali signifikansi sebesar 0,00<0,05. Dengan demikian kepemimpinan situasional dan iklim sekolah berpengaruh positif baik secara parsial maupun bersama sama terhadap kinerja guru di SMA Al Hikmah Surabaya. Variabel kepemimpinan situasional dan iklim sekolah mempunyai nilai pengaruh sebesar 24% terhadap variabel kinerja guru di SMA Al Hikmah Suarabaya, dan sisanya di pengaruhi oleh variabel lain yang tidak ada dalam penelitian.

Kata kunci: kepemimpinan situasional, iklim sekolah, kinerja guru.

Published
2019-05-27
Section
Articles
Abstract Views: 60
PDF Downloads: 74