Manajemen Kurikulum Lembaga Pendidikan Bahasa Inggris Rhima English Course (REC) Pare Kabupaten Kediri

  • NURMEI ANJAR SANTIKA
  • SUPRIYANTO

Abstract

Abstract: This study aims to describe and analyze the process of planning, implementing, and evaluating curriculum in LKP Rhima English Course (REC) Pare Kediri Regency. This study used a qualitative approach with a case study research design. The subjects of this study were Head of Institution, Tutor / Teacher, Alumni / Graduates, and Students. Data collection techniques using interviews, documentation, and observation. Data analysis techniques use data condensation, data presentation, and data verification. Checking the validity of the data includes testing the credibility of the data with source and technique triangulation, member check, transferability test, dependability test, and confirmability test. The results of the study are as follows, 1) Curriculum planning is carried out in a meeting to consider several things, namely, duration of time, material, and learning methods. This curriculum planning produces a curriculum structure that will later be used by tutors / teachers to compile syllabi and lesson plans. 2) Implementation of the curriculum is realized in the form of learning inside and outside the classroom with the same learning method. In the learning process tutors / teachers play a full role as curriculum implementers, and the head of the institution acts as a supervisor of the curriculum implementation process. 3) Evaluation The curriculum consists of an assessment of several aspects, namely student activity, ability and understanding of students, student learning outcomes, and learning constraints. Then the evaluation results are aligned with the vision, mission, and objectives of the institution to measure how achievable a goal is from LKP Rhima English Course.

Keywords: Curriculum, Curriculum Management, English Language Education

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendiskripsikan dan menganalisis proses perencanaan, implementasi, dan evaluasi kurikulum di LKP Rhima English Course (REC) Pare Kabupaten Kediri. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan penelitian studi kasus. Subjek penelitian ini yakni Kepala Lembaga, Tutor/Guru, Alumni/Lulusan, dan Peserta Didik. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, dokumentasi, dan observasi. Teknik analisis data menggunakan kondensasi data, penyajian data, dan verifikasi data. Pengecekan keabsahan data meliputi uji kredibilitas data dengan triangulasi sumber dan teknik, membercheck, uji transferabilitas, uji dependabilitas, dan uji konfirmabilitas.Hasil penelitian adalah sebagai berikut, 1) Perencanaan kurikulum dilakukan dalam sebuah rapat untuk mempertimbangkan beberapa hal yaitu, durasi waktu, materi, dan metode pembelajaran. Perencanaan kurikulum ini menghasilkan sebuah struktur kurikulum yang nantinya digunakan oleh para tutor/guru untuk menyusun silabus dan RPP. 2) Implementasi kurikulum diwujudkan dalam bentuk pembelajaran di dalam dan di luar kelas dengan metode pembelajaran yang sama. Dalam proses pembelajaran tutor/guru berperan penuh sebagai implementator kurikulum, dan kepala lembaga berperan sebagai pengawas proses implementasi kurikulum. 3) Evaluasi Kurikulum terdiri dari penilaian terhadap beberapa aspek yaitu keaktifan siswa, kemampuan dan pemahaman siswa, hasil belajar siswa, dan kendala pembelajaran. Selanjutnya hasil evaluasi diselaraskan dengan visi, misi, dan tujuan lembaga untuk mengukur seberapa tercapainya suatu tujuan dari LKP Rhima English Course.

Kata Kunci: Kurikulum, Manajemen Kurikulum, Pendidikan Bahasa Inggris

Published
2019-06-17
Section
Articles
Abstract Views: 59
PDF Downloads: 66