IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN LUAR KELAS (OUTDOOR LEARNING) DI SEKOLAH KREATIF SD MUHAMMADIYAH 16 SURABAYA

  • NUR FADILA
  • NUNUK HARIYATI

Abstract

Abstract: Portraits of education so far that run in one direction, tend to make the learning process boring. Therefore Outdoor Learning is a solution for the world of education, a direct learning method that involves nature and the surrounding environment that can change conventional learning patterns. This research aims to describe and analyze about: 1) Out-of-class learning planning (Outdoor Learning), 2) Execution of outdoor learning, 3) Supporting factors and inhibitors of outdoor learning. The researcher used a qualitative approach with a case study method. In taking data using interview, observation and documentation techniques. Analysis of the data used is descriptive qualitative analysis by giving a description of the situation under study from the stages of data collection, reduction, presentation and confirmation of conclusions. The validity test of the data is done using data source triangulation, technical triangulation and member check

The results of research in the field can be explained as follows: 1) Out-of-class learning planning (Outdoor learning) includes setting goals, strategies, resources and determining each outdoor decision that refers to the syllabus and Learning Implementation Plan 2) Implementation of outdoor learning includes stages post-activity preparation, implementation and evaluation 3) Supporting factors and obstacles to outdoor learning are two internal and external sides such as resource capabilities, material, weather conditions of transportation.

Keywords : learning methods, outdoor learning

Abstrak: Potret pendidikan selama ini yang berjalan satu arah, cenderung membuat proses pembelajaran menjadi membosankan. Oleh karena itu Outdoor Learning hadir menjadi suatu solusi bagi di dunia pendidikan, metode pembelajaran langsung yang melibatkan alam dan lingkungan sekitar yang dapat merubah pola pembelajaran konvensional. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis tentang: 1) Perencanaan pembelajaran luar kelas (Outdoor Learning), 2) Pelaksanaan pembelajaran luar kelas (Outdoor Learning), 3) Faktor pendukung dan penghambat pembelajaran luar kelas (Outdoor Learning). Peneliti menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Dalam pengambilan data menggunakan teknik wawancara, observasi dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif kualitatif dengan memberikan pemaparan gambaran mengenai situasi yang diteliti dari tahap pengumpulan data, reduksi, penyajian dan kesimpulan. Uji keabsahan data dilakukan dengan menggunakan triangulasi sumber data, triangulasi teknik dan member check..Hasil penelitian di lapangan dijelaskan sebagai berikut: 1) Perencanaan pembelajaran luar kelas (Outdoor learning) meliputi penetapan tujuan , strategi, sumberdaya dan penentuan setiap keputusan outdoor yang mengacu kepada silabus dan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran 2) Pelaksanaan pembelajaran luar kelas (Outdoor learning) meliputi tahap persiapan, pelaksanaan, dan evaluasi pasca kegiatan 3) Faktor pendukung dan penghambat pembelajaran luar kelas (Outdoor learning) ini terdapat dua sisi interen dan eksteren semisal kemampuan sumberdaya, materi, cuaca keadaan transportasi.

Kata Kunci : metode pembelajaran, pembelajaran luar kelas (Outdoor learning)
Published
2019-06-18
Section
Articles
Abstract Views: 436
PDF Downloads: 335