Implementasi Program Business Day dalam Membangun Jiwa Kewirausahaan di SD Al HIkmah Surabaya

  • Rafida Farda Kamilah
  • SYUNU TRIHANTOYO

Abstract

Abstract: This study aims to identify and analyze the development of subjects, the process of internalizing entrepreneurial spirit, and the needs of students. This study uses a qualitative approach with a case study method. The subjects of this study are, vice principal of the curriculum and student fields, homeroom, students, and student guardians. Retrieving data in the field is done by interview, observation, and documentation. The results of the study can be explained as follows: (1) The development of subjects into the business day program is carried out by the homeroom every level. There are several subjects developed, namely mathematics, Indonesian, and Pkn. The impact of the development of subjects is that students easily implement the subjects they have learned while in school, (2) The process of internalizing the spirit of entrepreneurship is done through character building activities which is a routine activity every day before starting the lesson. The entrepreneurial spirit given to students is independent, confident, creative, not easy to give up and persistent. (3) The needs of students related to the business day program at SD Al Hikmah Surabaya, namely intellectual needs, social needs, emotional needs, and homodivinous needs.

Keyword : business day, entrepreneurial spirit, students, subjects

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dan menganalisis pengembangan mata pelajaran, proses internalisasi jiwa kewirausahaan, dan kebutuhan peserta didik. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus. Subjek penelitian ini yaitu, wakil kepala sekolah bidang kurikulum dan kesiswaan, wali kelas, siswa, dan wali murid. Pengambilan data di lapangan dilakukan dengan cara wawancara, observasi, dan dokumentasi. Hasil penelitian dapat dijelaskan sebagai berikut : (1) Pengembangan mata pelajaran ke dalam program business day dilakukan oleh wali kelas tiap jenjang. Terdapat beberapa mata pelajaran yang dikembangankan yaitu matematika, bahasa indonesia, dan Pkn. Dampak dari adanya pengembangan mata pelajaran yaitu peserta didik dengan mudah mengimplementasikan mata pelajaran yang telah dipelajari selama di sekolah, (2) Proses internalisasi jiwa kewirausahaan dilakukan melalui kegiatan bina karakter yang merupakan suatu kegiatan rutin setiap hari sebelum memulai pelajaran. Jiwa kewirausahaan yang diberikan pada peserta didik yakni mandiri, percaya diri, kreatif, tidak mudah menyerah dan gigih. (3) Kebutuhan peserta didik yang berkaitan dengan program business day di SD Al Hikmah Surabaya yaitu kebutuhan intelektual, kebutuhan sosial, kebutuhan emosional, dan juga kebutuhan homodivinous.

Kata Kunci: business day, jiwa kewirausahaan, peserta didik, mata pelajaran
Published
2019-07-05
Section
Articles
Abstract Views: 85
PDF Downloads: 283