EFEKTIVITAS SMK MODEL TERHADAP KOMPETENSI LULUSAN DI KABUPATEN BANGKALAN

  • ALIFIA HARIYANI
  • ERNY ROESMININGSIH

Abstract

Abstract: This study aims to determine whether there is an influence between the effectiveness of the Model Vocational School in Bangkalan Regency. This study uses a quantitative approach with associative methods, consisting of two variables namely school effectiveness (X) and graduate competence (Y). This research was conducted at two schools in Bangkalan, namely Vocational High School 1 Arosbaya and Vocational High School 1 Labang. The respondents in this study were 270 graduates. The sampling technique in this study used nonprobability sampling in the form of purposive sampling. Data collection techniques are primary data in the form of questionnaires using Likert scale, and secondary data in the form of library studies and documentation. Prerequisite test for data analysis used normality and linearity test. The data analysis technique used simple linear regression analysis and T test analysis with the help of SPSS Version 21.0. The results of the data analysis showed a significant influence between school effectiveness and graduate competence by 13%. Indicators that influence aspects of school effectiveness are teaching that has goals while aspects of graduate competence are skills.

Keyword: school effectiveness, graduate competency, graduates

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat pengaruh antara efektivitas sekolah SMK Model di Kabupaten Bangkalan. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode asosiatif, terdiri dari dua variabel yaitu efektivitas sekolah (X) dan kompetensi lulusan (Y). Penelitian ini dilakukan pada dua sekolah se-Kabupaten Bangkalan yaitu SMKN 1 Arosbaya dan SMKN 1 Labang. Sampel dalam penelitian ini yaitu lulusan yang berjumlah sebanyak 270 lulusan. Teknik pengambilan sampel dalam penelitian ini menggunakan nonprobability sampling berupa purposive sampling. Teknik pengumpulan data yaitu data primer berupa angket dengan menggunakan skala Likert, dan data sekunder berupa studi kepustakaan dan dokumentasi. Uji prasyarat analisis data menggunakan uji normalitas dan linieritas. Teknik analisis data menggunakan analisis regresi linier sederhana dan analisis uji T dengan bantuan SPSS Versi 21.0. Hasil analisis dari pengolahan data dalam penelitian ini terdapat pengaruh signifikan antara efektivitas sekolah dan kompetensi lulusan sebesar 13%. Indikator yang mempengaruhi dari aspek efektivitas sekolah adalah pengajaran yang memiliki tujuan sedangkan dari aspek kompetensi lulusan yaitu keterampilan.

Kata kunci: efektivitas sekolah, kompetensi lulusan, lulusan
Published
2019-07-25
Section
Articles
Abstract Views: 55
PDF Downloads: 407