Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Profesionalisme Guru di Era Revolusi Industri 4.0

  • Muhammad Gading Priangga Universitas Negeri Surabya
  • Muhammad Syahidul Haq Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstract: This study aims to describe the importance of principal role in improving teacher professionalism in the fourth industrial revolution. This article writing uses a Literature Review approach, which is to study books, journals, notes and sources related to or relevant to the researcher's topic to serve as the basis for this research. Based on the results of the literature study, it can be shown as follows: (1) The principal plays an important role as an educator, manager, administrator, supervisor, leader, innovator, and motivator for teachers and educational staff for increasing the teacher’s professionalism in the fourth industrial revolution. (2) The principal role in improving teacher professionalism can be reflected by the principal’s strategy and implementation for teachers’ development programs. (3) There are several teacher competency development programs, including: classroom action research, involving teacher in lesson plans preparation workshops, involving teachers in teacher certification programs, involving teacher in professional training, and providing scholarships for teachers. (4) Principals need to improve their competence properly with responsibility to suit the fourth industrial revolution.

Keywords: Teacher, Professional, Principal, Role

 

Abstrak: Tujuan penulisan artikel ini adalah untuk mendeskripsikan pentingnya peran kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru di Era revolusi Industri 4.0. Penulisan artikel ini menggunakan pendekatan Literature Review yaitu mengkaji buku, jurnal, catatan maupun sumber-sumber yang berkaitan atau relevan dengan topik peneliti untuk dijadikan sebagai landasan penelitian ini. Berdasarkan hasil studi pustaka, maka dapat disimpulkan sebagai berikut: (1) Untuk dapat meningkatkan profesionalisme guru di era revolusi industri 4.0 kepala sekolah berperan penting sebagai seorang pendidik, manajer, administrator, supervisor, leader, inovator, dan motivator bagi guru dan tenaga kependidikan. (2) Bentuk implementasi peranan kepala sekolah dalam meningkatkan profesionalisme guru di era revolusi industri 4.0 dapat tercermin melalui strategi dan tindakan yang diambil kepala sekolah dan pelaksanaan program-program pengembangan untuk guru. (3) Terdapat beberapa program pengembangan kompetensi guru di antaranya adalah: Penelitian tindakan kelas, melaksanakan Workshop penyusunan RPP, mengikutsertakan guru dalam program sertifikasi guru, melaksanakan pelatihan keprofesian,  hingga memberikan beasiswa untuk guru. (4) Kepala sekolah dituntut untuk selalu meningkatkan kompetensinya agar sesuai dengan era revolusi industri 4.0. Untuk mendorong visi tersebut, kepala sekolah harus melaksanakan peranannya dengan baik dan penuh tanggung jawab.

Kata Kunci:  Guru, Profesional, Kepala Sekolah, Peran

Published
2021-05-26
Section
Articles
Abstract Views: 226
PDF Downloads: 279