Peran Kepemimpinan Transformasional Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter di Sekolah

  • Vika Mirawansya Mahasiswa
  • Karwanto Karwanto

Abstract

Abstrak

Tujuan penulisan artikel ilmiah ini untuk memahami, mendeskripsikan, serta mengkaji peran kepemimpinan transformasional kepala sekolah dalam mewujudkan pendidikan karakter peserta didik. Metode yang digunakan pada penulisan artikel ilmiah ini menggunakan studi literatur yang mengkaji dari beberapa sumber yakni: jurnal, buku, artikel, dan dokumen lain yang relevan dengan topik pembahasan. Kajian data dilakukan melalui beberapa tahapan antara lain: Pertama, bahan kajian artikel yang sudah terkumpul akan dikelompokkan sesuai dengan rumusan masalah yang telah ditentukan. Kedua, dilakukan analisis terhadap bahan kajian artikel yang telah di kelompokkan. Ketiga, berdasarkan hasil dari pengkajian dan interpretasi data, langkah selanjutnya membuat simpulan. Berdasarkan hasil dari kajian studi literatur tersebut maka dapat diketahui bahwa: Pertama, kepemimpinan transformasional kepala sekolah memiliki peranan esensial dalam implementasi pendidikan karakter peserta didik di sekolah. Kedua, faktor keberhasilan kepemimpinan transformasoional kepala sekolah dalam implementasi pendidikan karakter peserta didik ditentukan oleh (1) motivasi kerja tenaga pendidik dalam implementasi pendidikan karakter  di sekolah; (2) peran kepala sekolah dalam membuat strategi dan inovasi dalam mewujudkan pendidikan karakter di sekolah.

Kata Kunci: kepemimpinan transformasional kepala sekolah, pendidikan karakter peserta didik

Abstract

The purpose of writing this scientific article is to understand, describe, and examine the role of the principal's transformational leadership in realizing the character education of students. The method used in writing scientific articles uses a literature study that examines several sources, namely: journals, books, articles, and other documents relevant to the topic of discussion. The data study was carried out through several stages, including: First, the article study materials that have been collected will be grouped according to the predetermined problem formulation. Second, an analysis of the article study materials that have been grouped is carried out. Third, based on the results of the assessment and interpretation of the data, the next step is to draw conclusions. Based on the results of the literature review, it can be seen that: First, the principal's transformational leadership has an essential role in the implementation of student character education in schools. Second, the success factor of the principal's transformational leadership in the implementation of student character education is determined by (1) the work motivation of educators in implementing character education in schools; (2) the role of the principal in making strategies and innovations in realizing character education in schools.

Keywords: transformational leadership of the principal, student character education,

Published
2022-02-03
Section
Articles
Abstract Views: 274
PDF Downloads: 405