PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BUKU SAKU DIGITAL PADA MATERI PELAYANAN PRIMA KELAS X BISNIS DIGITAL : STUDI KASUS PADA EDUCAFE DI SMK NEGERI 1 JOMBANG

Authors

  • Amanda Wirainata Universitas Negeri Surabaya
  • Tri Sudarwanto Universitas Negeri Surabaya
  • Saino Saino Universitas Negeri Surabaya
  • Winaika Irawati Universitas Negeri Surabaya

Keywords:

Contextual Learning, Development, Digital Pocket Book, Excellent Service, Vocational Schools

Abstract

This study aims to develop and test the feasibility of a digital pocket book as an open material on Excellent Service material for class X Digital Business students of SMK Negeri 1 Jombang. The development uses the AADIE model. The process begins with a needs analysis and initial review by media, material, and language experts, followed by validation using the BSNP instrument. The validation results show that the digital pocket book has a very high level of feasibility, namely 94% by media experts, 95% by material experts, and 96% by language experts. The trial was conducted in two stages, namely small groups (10 students) and field tests (90 students). The trial results showed a very positive student response with an average practicality percentage of 95%. The digital pocket book is considered easy to use, relevant to practice at Educafe, and able to increase student motivation and understanding. Thus, this digital pocket book is declared very feasible to be used as an alternative contextual open material that supports project-based learning in vocational schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, L. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Aurora 3D Presentation Pada Mata Pelajaran Marketing Kelas X Bisnis Daring Dan Pemasaran Di SMK Negeri 2 Tuban. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(2).

Arizona, R. (2017). Peran Team Work Dalam Upaya Meningkatkan Kinerja Karyawan Pada PT. Asuransi Sinarmas Cabang Malang. Jurnal Aplikasi Administrasi, 20(1), 52. Https://Doi.Org/10.30649/Aamama.V20i1.92

Artasari, A., & Oktaviyanthi, R. (2024). Development Strategy Of E-Pocket Book To Optimize Algebraic Thinking Skills Of Junior High. 11(3), 568–587.

Dira, A. A., Kusniawati, A., & Muhidin, A. (2020). Pengaruh Budaya Organisasi Dan Teamwork Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Pada Dinas Pertanian Dan Ketahanan Pangan Kabupaten Ciamis). Business Management And Entrepreneurship Journal, 6(1), 128–143. Https://Doi.Org/10.35972/Jieb.V6i1.328

Djuka, W. R. K., Fithriana, N., & Larasati, D. C. (2022). Pelayanan Prima Dan Faktor-Faktornya Dalam Pemberian Pelayanan Publik Di Kantor Kecamatan Dau Kabupaten Malang. PANOPTIKON: Jurnal Ilmu Sosial Dan Humaniora, 2(1), 1–14. Http://Repository.Unitri.Ac.Id/Id/Eprint/3165

Effendi, D., & Wahidy, A. (2019). Pemanfaatan Teknologi Dalam Proses Pembelajaran Menuju Pembelajaran Abad 21. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 125–129.

Febriyanti, N. (2020). Implementasi Konsep Pendidikan Menurut Ki Hajar Dewantara. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(01), 96. Https://Doi.Org/10.32332/Riayah.V5i01.2306

Hasanah, K. D., Wahab, D. A. S., Nawali, J., Savika, H. I., & Yaqin, M. Z. N. (2024). Peran Dan Ragam Jenis Bahan Ajar (Cetak Dan Non Cetak) Yang Relevan Dalam Pembelajaran Bahasa Dan Seni Budaya Di SDI Surya Buana Malang. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 5(1), 361–378.

Hermansyah, M. (2019). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran Pada Materi Pelayanan Prima Kelas X Apk 2 Di Smk Pgri 1 Porong – Sidoarjo. Jurnal Pendidikan.

Kosasih, E. (2021). Pengembangan bahan ajar. Bumi Aksara.

Kustanto, I. B. (2019). Efektivitas Pelatihan Affect Based Trust Terhadap Rekan Kerja Dengan Metode Appreciative Inquiry Untuk Meningkatkan Kualitas Teamwork. 19–51.

Marisyah, A., Firman, & Rusdinal. (2019). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara Tentang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(2), 14–15.

Ningrum, D. M., & Dwijayanti, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Pada Kompetensi Dasar Mengidentifikasi Sop Penataan Produk Mata Pelajaran Penataan Barang Dagang Pada Peserta Didik Kelas Xi Pemasaran Smk Ketintang Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(2), 1230–1236.

Puspitasari, F. F. (2019). Implementasi Pelayanan Prima Sebagai Upaya Meningkatkan Marketing Sekolah. 4(1).

Ritonga, W. (2020). Pelayanan Prima.

Sandjaja, S. S., Syahputra, Y., & Erwinda, L. (2020). Validasi skala penilaian instrumen perencanaan karier menggunakan Andrich Threshold. Persona: Jurnal Psikologi Indonesia, 9(1), 105–117.

Setiyaningrum, & Suratman, B. (2020). Pengembangan Buku Saku Sebagai Bahan Ajar Kearsipan Kelas X OTKP SMK Negeri 1 Jombang. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran, 8(2), 305–317.

UNESCO. (2021). Reimagining our futures together: A new social contract for education.

Yeni, Y. M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Saku Digital Pada Materi Plantae Sebagai Sumber Belajar Siswa Kelas X Man. 9, 356–363.

Zahrotissa'adah, U. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Buku Saku Perencanaan Bisnis Pada Kompetensi Dasar Menganalisis Lingkungan Pemasaran Untuk Kelas X BDP SMKN 2 Kediri.

Zuliana, L., Yunarti, Y., & Sulistyowati, D. L. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Dalam Bentuk Saku Digital Berbasis Kontekstual Siswa Kelas Viii. LINEAR: Journal Of Mathematics Education, 84. Https://Doi.Org/10.32332/Linear.V2i2.3815

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

Wirainata, A., Sudarwanto, T., Saino, S., & Irawati, W. (2025). PENGEMBANGAN BAHAN AJAR BUKU SAKU DIGITAL PADA MATERI PELAYANAN PRIMA KELAS X BISNIS DIGITAL : STUDI KASUS PADA EDUCAFE DI SMK NEGERI 1 JOMBANG. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 13(2), 10–17. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/71212
Abstract views: 14 , PDF Downloads: 10