PENERAPAN TEKNIK METAFORA BERBENTUK HEALING STORIES UNTUK MENGURANGI KECEMASAN BERKOMUNIKASI PADA SISWA KELAS X SMKN 8 SURABAYA

  • NITA JEMIPARERA
  • TITIN INDAH PRATIWI

Abstract

ABSTRACT
This research is background by communication apprehension problem which experienced by students and it caused by negative thought that appear from their self about the judgments of others and self capability. Some of subject experienced unconfidently about their communication capability. Based on this problem the purpose of this research is to know about the effectiveness of applying metaphor technique in the form of healing stories to decrease the communication apprehension of students in the setting of counseling group design. The research design that used is one group pre-test and post test design. The subjects of this research are ten grade students of Vocational High School 8 Surabaya that consist of 4 students. The analysis data technique that used in this research is paired sample t test, because the data has normal distribution. The value of paired sample t test, known that ρ = 0,014, this value is less than of significance level α = 0,05 or (0,014< 0,05). The value is hypothesis o rejected and hypothesis a accepted. So, it can be conclude if there is difference of communication apprehension level before and after metaphor technique in the form of healing stories has applied. Therefore, the value of this research shown if the applying of metaphor technique in the form of healing stories can decrease the level of communication apprehension of the students. It is need the development knowledges toward counseling practice especially in metaphor technique in the form of healing stories and increasing delivering stories skill in order that this intervension can effective to be applying

Keywords: communication apprehension, metaphor, healing stories

ABSTRAK

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh masalah kecemasan berkomunikasi yang dialami oleh siswa kelas X SMK Negeri 8 Surabaya yang disebabkan oleh pikiran negative yang muncul pada diri mereka tentang penilaian orang lain dan terhadap kemampuan diri sendiri. Beberapa dari subjek penelitian mengalami ketidakpercayaan diri terhadap kemampuannya dalam berkomunikasi. Berdasarkan latar belakang masalah tersebut tujuan dari penelitian ini adalah untuk menguji efektivitas penerapan teknik metafora berbentuk healing stories untuk mengurangi kecemasan berkomunikasi yang dialami oleh siswa kelas X SMK Negeri 8 Surabaya dalam setting konseling kelompok. Rancangan penelitian yang digunakan adalah one group pre-test post test design. Subjek penelitian adalah siswa kelas X SMK Negeri 8 Surabaya yang terdiri dari 4 orang siswa. Teknik analsis data penelitian yang digunakan adalah uji paired sample t test, karena data yang didapatkan berdistribusi normal. Hasil uji paired sample t test , diketahui ρ = 0,014 nilai ini lebih kecil dari taraf signifikansi α = 0,05 atau (0,014< 0,05). Hasilnya adalah Ho ditolak dan Ha diterima. Sehingga dapat disimpulkan jika terdapat perbedaan tingkat kecemasan berkomunikasi sebelum dan sesudah diterapkannya teknik metafora berbentuk healing stories. Dengan demikian hasil penelitian menunjukkan jika penerapan teknik metafora berbentuk healing stories dapat mengurangi kecemasan berkomunikasi yang dialami oleh siswa. Perlu adanya pengembangan pengetahuan terhadap praktik konseling ini khususnya teknik metafora berbentuk healing stories dan peningkatan keterampilan dalam menyampaikan cerita agar intervensi ini efektif diterapkan.

Kata kunci : Kecemasan Berkomunikasi, Metafora, Healing Stories






Published
2019-06-23
Section
Articles
Abstract Views: 55
PDF Downloads: 399