Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Terhadap Penyusunan Kalimat Sederhana Bahasa Mandarin Kelas XI IPA SMA NU 1 Gresik
Abstract
Abstract
In learning, there are many difficulties experienced by students. One of them is learning Mandarin in terms of composing simple sentences. Therefore, the author provides a learning model for students about learning to compose simple Chinese sentences. The author chooses an easy and fun type of cooperative learning model Make A Match in order to improve students ability to learn to form simple Chinese sentences. The purpose of using the learning model is to find out how to use the Make A Match type of cooperative learning model, the effect of using the Make A Match type of cooperative learning model, and students responses to the learning model. This type of research is an experimental research design with a true experimental design. The form of pure experimental is the control group design pre-test-post-test. The instruments used in this study were observation, tests, and questionnaire responses to students. Analysis of the data used is the t-score test and measured by hypothesis testing. Based on the analysis of the data that has been done by the author, it was found that there was a significant increase in the ability to compose simple Chinese sentences after applied the Make A Match type of cooperative learning model to students in the experimental class. Therefore, the Make A Match type of cooperative learning model is reputed good for the ability to compose simple Chinese sentences because this learning not only increases the ability of students, this learning is also funny and easy to use in class and can train the activeness of students because of the learning model this is a group.
Keywords: the learning model, Make A Match, compose simple Chinese sentences.
Dalam suatu pembelajaran terdapat banyak kesulitan yang dialami para peserta didik. Salah satunya adalah pembelajaran bahasa Mandarin dalam hal menyusun kalimat sederhana. Maka dari itu, peneliti memberikan sebuah model pembelajaran untuk peserta didik mengenai pembelajaran menyusun kalimat sederhana bahasa Mandarin. Peneliti memilih model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match yang mudah dan menyenangkan agar dapat meningkatkan kemampuan peserta didik terhadap pembelajaran menyusun kalimat sederhana bahasa Mandarin. Tujuan menggunakan model pembelajaran tersebut adalah untuk mengetahui bagaimana penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match, pengaruh penggunaan model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match , dan respon peserta didik terhadap model pembelajaran tersebut. Jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian eksperimen dengan rancangan true experimental design. Bentuk dari eksperimen murni tersebut adalah desain control group pre-test-post-test. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini adalah observasi, tes, dan angket respon terhadap peserta didik. Analisis data yang digunakan adalah uji t-score dan diukur dengan uji hipotesis. Berdasarkan analisis data yang telah dilakukan penulis, didapatkan hasil bahwa adanya peningkatan signifikan terhadap kemampuan menyusun kalimat sederhana bahasa Mandarin setelah diterapkannya model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match terhadap peserta didik pada kelas eksperimen. Maka dari itu, model pembelajaran kooperatif tipe Make A Match dianggap baik terhadap kemampuan menyusun kalimat sederhana bahasa Mandarin karena pembelajaran ini selain dapat meningkatkan kemampuan peserta didik, pembelajaran ini juga menyenangkan dan mudah untuk digunakan di kelas, serta dapat melatih keaktifan peserta didik karena model pembelajaran ini yang bersifat kelompok.
Kata Kunci: model pembelajaran, Make A Match, menyusun kalimat sederhana bahasa MandarinDownloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

