PERBANDINGAN PERHITUNGAN EFISIENSI BESI JEMBATAN GELAGAR BETON STRUKTUR ATAS ANTARA JARAK GELAGAR JEMBATAN 1,10 METER; 1,38 METER; 1,83 METER; DAN 2,75 METER

Authors

  • TRI WIDA AMALIYA

Abstract

Perencanaan struktur jembatan yang ekonomis dan memenuhi syarat teknis ditinjau dari segi keamanan serta rencana penggunaannya merupakan suat uhal yang sangat penting untu kdiupayakan. Agar strukturjembatan yang dihasilkandapat memenuhi syarat dan efisien dari segi jumlah pembesian, maka padapenelitianinibermaksuduntukmenganalisaperbandingan perhitungan efisiensi besi jembatan gelagar beton struktur atas antara jarak gelagar jembatan 1,1 m; 1,38 m; 1,83 m; dan 2,75 m.

Metodepenelitian yang akan digunakan dalam mengkaji penelitian ini adalah metode kuantitatif, yaitu memperoleh hasil penelitian dengan menekankan analisisnyapada data-data numeric (angka). Penelitian ini menganalisa dan membandingkan jumlah tulangan antara jarak gelagar jembatan 1,1 m, 1,38 m, 1,83 m, dan 2,75 msesuai dengan StandarNasional Indonesia (SNI) T-02-2005, T-03-2005, T-12-2004, dan Bridge Design Manual Bridge Management System (BMS) 1992.

Hasil penelitian menunjukkan bahwa gelagar jarak 1,1 m dengan 6 buah gelagar membutuhkan tulangan 9.587,14 kg, gelagar jarak 1,38 m dengan 5 buah gelagar membutuhkan tulangan 9.730,51 kg, gelagar jarak 1,83 m dengan 4 buah gelagar membutuhkan tulangan 8.663,52 kg, dan gelagar jarak 2,75 m dengan 3 buah gelagar membutuhkan tulangan 8.006,14 kg. Jumlah tulangan pada total gelagar pada jarak 2,75 m membutuhkan tulangan paling sedikit. Sehingga gelagar pada jarak 2,75 dengan 3 buah gelagar merupakan jarak paling efisien dilihat dari jumlah kebutuhan tulangan gelagar.

Kata Kunci: jembatan, gelagar

Planning the structure of the bridge is economically and technically qualified in terms of security, and they plan to use is a very important thing to be pursued. In order for the bridge structure which is derived can be qualified and efficient in terms of the amount of iron, so in this study intends to analyze the calculation of the efficiency ratio of iron concrete girder bridge structure above the bridge girder spacing of 1.1 m; 1.38 m; 1.83 m; and 2.75 m.

The research method that will be used in reviewing this research is quantitative method of obtaining research results with an emphasis on data analysis numeric (numbers). This study analyzes and compares the number of reinforcement between the bridge girder spacing of 1.1 m, 1.38 m, 1.83 m, and 2.75 msesuai with StandarNasional Indonesia (SNI) T-02-2005, 03-2005 T, T -12-2004, and Bridge Design Manual Bridge Management System (BMS) in 1992.

The results showed that the girder spacing of 1.1 m with 6 pieces require reinforcement 9.587,14 kg girder, the girder spacing of 1.38 m with 5 pieces require reinforcement 9.730,51 kg girder, the girder spacing of 1.83 m with 4 pieces of girders in need of reinforcement 8.663,52 kg, and girder spacing of 2.75 m with 3 pieces of girders requires reinforcement 8.006,14 kg. Total amount of reinforcement on the girder at a distance of 2.75 m requires a minimum reinforcement. So that the girder at a distance of 2.75 with 3 pieces of girders is the most efficient distance views of the required amount of reinforcement girder.

Key Word: bridge, girder.

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2016-12-29
Abstract views: 122 , PDF Downloads: 87