Authors

  • DIANA PUSPA RINI

Abstract

Fenomena tentang kesadaran generasi muda akan kekayaan budaya jawa saat ini sangatlah menurun. Keadaan yang modern seperti sekarang, para pemuda Jawa kurang memperhatikan gaya bahasa Jawa yang baik dan benar. Kebudayaan Jawa yang semakin tersingkir oleh budaya asing jaman sekarang. Fenomena tersebut menjadikan inspirasi komposer untuk membuat karya musik yang berjudul “Masih Jawa” dengan konsep melodi yang bernuansa pentatonis Jawa dengan tinjauan orkestrasi.
Tinjauan orkestrasi oleh komposer meliputi ambitus, pendekatan orkestrasi, penerapan orkestrasi, tekhnik, dinamika dan ornamen. Ambitus vokal dan instrumen pada karya ini disesuaikan dengan kebutuhan. Nada yang digunakan oleh komposer tidak melebihi register atas maupun register bawah pada vokal dan setiap instrumen. Pendekatan orkestrasi yang digunakan oleh komposer yaitu pendekatan aransemen. Penerapan orkestrasi yang dilakukan oleh komposer yaitu (1)Memahami Materi Orkestrasi yang akan diacu sebagai bahan.; (2)Memahami Bentuk Score yang akan di pindahkan.; (3)Memahami Formasi baru sebagai lokasi penerapan.; (4)Menjaga Keutuhan Melodi Pokok.; (5)Menjaga Originalitas Harmoni.; (6)Penerapan Dinamika Berdasarkan Instrumentasinya. Melodi utama tidak hanya dimainkan oleh vokal, tetapi juga dimainkan oleh beberapa instrumen lain pada bagian tertentu.

Kata kunci : Tinjauan Orkestrasi, Jawa, Ambitus

The phenomenon of youth awareness of the richness of Javanese culture today is declining. The modern state, as now, the lack of attention to youth Java Java language style is good and true. Javanese culture is increasingly marginalized by foreign cultures today. That phenomenon makes inspiring composers to create a piece of music entitled "Masih Jawa" with nuanced concept pentatonic melody Java with a review of the orchestration.
Overview orchestration by the composer include ambitus, approach to orchestration, application orchestration, technique, dynamics and ornaments. Ambitus vocals and instruments in this work tailored to the needs. The tone used by the composer does not exceed the upper registers and registers under the vocal and every instrument. Orchestration approach is the approach used by the composer arranger. The application orchestration conducted by the composer, namely (1) Understanding the orchestration material will be referred to as material .; (2) Understanding the Forms Score which will be moved .; (3) Understand the new formation as the location of the application .; (4) Maintaining the Integrity of melody Principal .; (5) Maintaining Originality Harmony .; (6) Application of Dynamics Based instrumentation. The main melody is not only played by the vocals, but also played several other instruments in a particular section.

Keywords : Overview orchestration, Java, ambitus

Downloads

Download data is not yet available.

Downloads

Published

2015-12-02

How to Cite

PUSPA RINI, D. (2015). Solah, 5(2). Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/solah/article/view/13584

Issue

Section

Articles
Abstract views: 45 , PDF Downloads: 64