ANALISIS COVER MAJALAH ZIGMA EDISI 139 SAMPAI 144 TAHUN 2014

  • MERRY CHRISTINA SIMORANGKIR

Abstract

Majalah Zigma adalah  majalah bulanan  yang  membahas tentang  video  game, animasi 2 dimensi dan 3
dimensi, film, serta tokusatsu. Majalah Zigma yang berbasis  game, animasi dan film harus menampilkan
cover  yang  menarik  dan  fungsional  sehingga  penerapannya  memerlukan  layout,  unsur-unsur  desain,
tipografi,  ilustrasi  dan  prinsip  desain  dengan  pemakaian  yang  tepat.  Di  setiap  edisi  majalah  zigma,
tampilan  cover  baik dari segi visual dan  verbal ditujukan  untuk  menyampaikan pesan dari ide gagasan
awal  majalah.  Adapun  masalah  yang  akan  dikaji  adalah  sebagai  berikut:  (1)Bagaimana  pemilihan  ide
gagasan pembuatan  cover  majalah Zigma edisi 139 sampai 144 tahun 2014?, (2)Bagaimana penerapan
unsur-unsur desain, tipografi, dan gambar ilustrasi dalam  layout  cover  majalah Zigma edisi 139 sampai
144 tahun 2014?, (3)Bagaimana penerapan prinsip desain pada unsur-unsur desain, tipografi, dan gambar
ilustrasi dalam  layout  cover  majalah Zigma edisi 139 sampai 144 tahun 2014?. Penelitian ini bertujuan
untuk  menganalisis  unsur-unsur  desain,  tipografi,  ilustrasi  serta  penerapan  prinsip  desain  pada  layout
majalah  Zigma.  Penelitian  ini  adalah  penelitian  deskriptif  kualitatif.  Dengan  menggunakan  teknik
pengumpulan data observasi terkendali, wawancara, dokumentasi dan pencarian data. Sedangkan untuk
validasi  datanya,  penelitian  ini  menggunakan  triangulasi  data  untuk  menguji  keabsahan  data.  Melihat
edisi  terbaru  majalah  Zigma  dari  masa  penelitian,  maka  penelitian  ini  mempersempit  periode  edisi
majalah dari edisi bulan Juni sampai bulan November 2014 dengan mengambil objek penelitian yaitu dari
cover  depan  dan belakang  majalah  Zigma  edisi  139 Juni  2014,  edisi 140  Juli  2014,  edisi  141  Agustus
2014, edisi 142 September  2014, edisi 143 Oktober 2014, edisi 144 November 2014. Objek penelitian
dipilih  dengan  tema  yang  berbeda.  Dari  pengumpulan  dan  analisis  data  yang  telah  dilakukan  dapat
diketahui bahwa tampilan  cover  majalah Zigma di setiap struktur  layout, penerapan unsur-unsur desain,
tipografi,  ilustrasi  dan  prinsip  desain  memiliki  fungsi  tersendiri  yang  saling  berhubungan.  Tema  yang
diangkat  merupakan  hasil  dari  ide  gagasan  redaksi  yang  berkisar  dari  dunia  game,  perfilman  dan
lingkungan anak muda yang sedang marak di perbincangkan.
Kata Kunci : Unsur Visual, Prinsip Desain, Ide, Cover, Zigma

Zigma magazine is a monthly magazine which discusses about  game  videos, animation of 2 dimension
and 3 dimension, films and tokusatsu. Zigma magazine, which is based on  games, animations and films,
has to put the  cover  forward in interesting and functional  way  therefore for applying the  cover  needs to
put  layout,  design  elements,  typography,  illustration  and  design  principles  in  properly  usage.  In  every
edition  of  Zigma  magazine,  the  cover  appearance  is  pointed  with  message  extended  of  ideas  on  the
beginning  of  magazine.  The problems  that  will  be  investigated are:  (1)  how  do  the  ideas  selection  for
producing the  cover  of Zigma Magazine for 139 th edition until 144 th edition in 2014? (2) How does the
applying of design elements, typography and illustration pictures in  layout  cover  of Zigma Magazine for 139
th edition until 144 th edition in 2014? (3) How does the application of design principles to the design  elements, typography  and illustration pictures in  layout  cover  of Zigma Magazine for 139 th edition until  144 th edition in 2014? This research aims to analyze the design elements, typography, illustration and
application of design principles on  layout  of Zigma magazine. This research is a qualitative descriptive  research. This research uses controlled observation data technique, interview, documentation and data  searching. Whereas the data validation, this research uses triangulation data for testing the data validity.  By observing the latest edition of Zigma magazine in this research period, hence this research make a  limitation  of  the  magazine  edition  period  from  edition  on  June  till  November  2014  through  took  the   research objects from the front and back  cover  of Zigma Magazine for 139 th edition on June 2014, 140 th on  July  2014,  141 st edition  on  August  2014,  142 nd edition  on  September,  on  143
rd  edition  on  October,  144 th
on November 2014. The research objects are chosen with different themes.  From the collection and
analysis data which had done, can be concluded that the  cover  appereances of Zigma magazine in every
layout  structure, application of design elements, typograph, ilustration and design princpiples have their
own functions which conected one to another. The themes which adapted are results of ideas of editorial
staff  that  were  taken  from  games  world,  films  and  youth  environment  of  what  news  are  blooming
disscussed.
Keywords: visual elements, design principles, ides, cover, Zigma

Published
2015-11-04
Abstract Views: 41
PDF Downloads: 19