PERANCANGAN LEMBAR KERJA SISWA (LKS) BERGAMBAR UNTUK MENUMBUHKAN SIKAP DAN KARAKTER ANAK USIA DINI DI TK PGRI BLUTO KECAMATAN BLUTO KABUPATEN SUMENEP

  • SITTA SURYANING TIAS

Abstract

Saat ini tidak banyak buku bergambar yang memiliki nilai-nilai luhur untuk mengarahkan sikap anak usia dini. Buku bergambar untuk anak yang banyak diproduksi saat ini adalah buku yang membentuk budaya untuk gemar berlatih dan membaca saja, hal ini yang dialami oleh TK PGRI Bluto. Untuk itu perlu adanya motivasi baru didalam proses pembelajaran, termasuk didalamnya adalah penggunaan metode dan media seperti LKS bergambar yang lebih tepat dan menarik.

Masalah dalam penelitian ini adalah 1) Bagaimana perancangan LKS bergambar yang sesuai untuk menumbuhkan sikap dan karakter anak usia dini di TK PGRI Bluto kecamatan Bluto kabupaten Sumenep; 2) Bagaimana penerapan LKS bergambar sebagai media pembelajaran di TK PGRI Bluto kecamatan Bluto kabupaten Sumenep.

Perancangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Bergambar Untuk Menumbuhkan Sikap dan Karakter Anak Usia Dini di TK PGRI Bluto, bertujuan untuk 1) Mendeskripsikan konsep perancangan LKS bergambar sebagai media pembelajaran penanaman nilai moral dan sosial emosional anak usia dini di TK PGRI Bluto kecamatan Bluto kabupaten Sumenep; 2) Mengatahui hasil penerapan LKS bergambar sebagai media pembelajaran di TK PGRI Bluto kecamatan Bluto kabupaten Sumenep.

Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode Penelitian dan Pengembangan dalam menghasilkan produk berupa media pembelajaran serta mengembangkannya melalui beberapa tahap pengujian sehingga layak untuk diujicoba, dan hasilnya akan dianalisis secara deskriptif kualitatif.

Dari hasil pengujian dan ujicoba, manfaat media LKS bergambar untuk menumbuhkan sikap dan karakter anak usia dini di TK PGRI BLUTO, sangat baik digunakan dalam proses pembelajaran. Hal ini dapat  dilihat dari hasil validasi yang dilakukan oleh kedua validator media yaitu Bapak Marsudi S.Pd., M. Pd yang mencapai prosentasi  92%, dan dari hasil validasi kedua yaitu Ibu Annawiyati S.Pd. AUD, selaku guru TK PGRI Bluto yang mencapai prosentasi 95%. Dalam proses ujicoba menunjukkan bahwa LKS bergambar dapat mendukung proses dalam pembelajaran, dan mampu menciptakan suasana pembelajaran menjadi lebih menyenangkan.

Kata Kunci: Perancangan, LKS, sikap dan  karakter anak

 Nowadays many pictorial books served do not have high values ​​to train on attitude of early childhood. Pictorial books for children that produced today are mostly books that make up the culture to practice and read only, this thing is happened in TK PGRI Bluto. For that matter the existence of new motivation in learling process is highly required, including the use of exact method and interesting medium like pictorial student worksheet.

Number of children in Indonesia only 25 percent of the total population, but it a hundred percent determines the future of the nation. The future of the nation is dependent upon the quality of the younger generation. For that matter the need to improve quality of human resources through the establishment of national character, especially in early childhood is getting bigger.

The problem of this research are 1) How to escribe the concept of  the pictorial worksheet as a medium of learning in cultivating  moral values ​​and social emotional of early childhood in kindergarten PGRI Bluto of Sumenep district; 2) How to Find out the results of the implementation of pictorial worksheets as a medium of learning in kindergarten PGRI Bluto of  Sumenep districts.

Designing Pictorial Student Worksheet to Cultivate Attitude and Character of Early Childhood  in kindergarten PGRI Bluto aims to 1) Describe the concept of  the pictorial worksheet as a medium of learning in cultivating  moral values ​​and social emotional of early childhood in kindergarten PGRI Bluto of Sumenep district; 2) Find out the results of the implementation of pictorial worksheets as a medium of learning in kindergarten PGRI Bluto of  Sumenep districts.

The method used in this research is a method of research and development to produce a medium of learning and develop the medium through several stages of testing that deserve to be tested, and the results will be analyzed in the method of descriptive qualitative.

From the results of the trials, the pictorial student worksheet medium in cultivating attitude and character of children in kindergarten PGRI Bluto is very well used in the learning process. It can be seen from the results of  the validation that performed by both the medium validators, Mr Marsudi S.Pd., M. Pd as an art lecturer who reached 92 percentage, and  Mrs. AnnawiyatiS.Pd. AUD as a teacher of kindergarten Bluto PGRI who reached 95 percentage.  The process of the trials shows that pictorial students worksheet can support the learning process, and be able to create an atmosphere of learning become more enjoyable.

Keywords: design, LKS, attitude and children character

Published
2014-11-08
Abstract Views: 25
PDF Downloads: 837