Profil Reduksi Miskonsepsi Siswa Materi Dinamika Rotasi Sebagai Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran ECIRR Berbantuan Media Audiovisual
DOI:
https://doi.org/10.26740/ipf.v5n2.p%25pAbstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil reduksi miskonsepsi siswa sebagai pengaruh diterapkannya model pembelajaran ECIRR berbantuan media audiovisual. Tes pendahuluan menunjukkan masih tingginya tingkat miskonsepsi siswa mencapai 58,7%. Upaya mereduksi miskonsepsi siswa adalah memberikan konflik kognitif pada siswa sehingga siswa sadar akan konsep yang salah pada dirinya dan membuat siswa berkeinginan untuk mengubah konsep tersebut. Tahapan tersebut ada dalam model pembelajaran ECIRR (Elicit-Confront-Identify-Resolve-Reinforce). Identifikasi miskonsepsi menggunakan instrumen tes miskonsepsi tipe three-tier menunjukkan bahwa model pembelajaran ECIRR berbantuan media audiovisual pada materi dinamika rotasi dapat mereduksi miskonsepsi siswa hingga 42,1%. Profil reduksi miskonsepsi tertinggi ada pada sub materi teorema sumbu parallel yaitu sebesar 87,0% dan profil reduksi miskonsepsi terendah ada pada sub materi torsi yaitu sebesar 0,0%
Kata Kunci: Miskonsepsi, Dinamika Rotasi, ECIRR, Three-tier.
Abstract
The purpose of this study is to know student’s misconceptions reduction profile on chapter rotational dynamic through the application of ECIRR learning model aided audiovisual media. Preliminary test had been given on chapter rotational dynamics showed the high level of student’s misconceptions, that is 58.7%. One of efforts to reduce student’s misconceptions by giving cognitive conflict in students, so that students aware that there are misconceptions in his self and the students wish to change the concept. This is one of phase in ECIRR (Elicit-Confront-Identify-Resolve-Reinforce) learning model. Identification of student’s misconception used three tier diagnostic test instrument and the result show that the ECIRR learning model aided audiovisual media on the chapter rotational dynamics is very successfully with measurable student activity was also very good. This learning model also can reduce up to 42.1% of student’s misconceptions. Highest student’s misconceptions reduction profile in chapter parallel axis theorem is 87.0% and lowest student’s misconceptions reduction profile in chapter torque is 0.0%.
Keywords: Misconceptions, Rotation Dynamics, ECIRR, Three-tier.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section

