KODRATE MANUNGSA SAJRONE ANTOLOGI GEGURITAN "GARISING PEPESTEN" ANGGITANE R. BAMBANG NURSINGGIH (TINTINGAN STRUKTUR LAN STILISTIKA)

  • FITRIANI FATONAH

Abstract

Abstrak

Geguritan sajrone antologi  geguritan Garising Pepesthenmujudake karya sastra kang nduweni struktur sing mangun geguritan mangun geguritan mau. Wujude struktur geguritan yaiku struktur lair lan struktur batin. Salah sawijine wujud strukur lair yaiku tembung. Tembung sajrone geguritan mujudake tembung-tembung kang pinilih kang trep lan endah kanggo makili rasa pangrasane kang arep diwedharake panggurit. Kanggo mujudake bab mau Nursinggih nggunakake pamilihing tembung lan lelewaning basa kang maneka warna. Panliten iki mujudake panliten kang nggunakake metodhe hermeuneutik kanthi menehi tapsiran marang dhata kang diklumpukake. Dhata kang ditliti, diklumpukake nggunakake teknik reduction lan selection.Dhata kang digunakake arupa tembung, frase, klausa lan ukara sajrone antologi geguritan Garising Pepesthen kang tumuju marang tintingan struktur lan stilistika. Asile panliten nuduhake yen tema kang paling onjo yaiku tema sosial mligine kang nuduhake  kodrate manungsa. Wujud pamilihing tembung akeh kang gegayutan lan nyengkuyung anane kodrate manungsa. Bab lelewaning basa, Nursinggih nggunakake purwakanthi, personifikasi, simbolik lan hiperbola. Bab titikane panggurit nuduhake yen Nursinggih nduweni titikan arupa tipografi kang rata tengah, pamilihing tembung kang gegayutan klawan kodrate manungsa, uga panganggone basa kang arang digunakake ing padinan. Bab pigunane geguritan nuduhake yen geguritan sajroning antologi geguritan Garising Pepesthen nduweni piguna minangka sarana panggulawenthah, sarana panglipur lan sarana dhokumentasi.

 

Abstrak

Geguritan dalam antologi geguritan Garising Pepesthen merupakan karya sastra yang memiliki struktur yang membangun geguritan tersebut. Wujud dari struktur geguritan yaitu struktur lahir dan batin. Salah satu bentuk dari struktur lahir adalah kata. Kata dalam geguritan merupakan kata-kata terpilih yang sesuai dan indah untuk mewakili perasaan yang akan disampaikan seorang penyair. Untuk mewujudkan hal tersebut, Nursinggih menggunakan diksi dan gaya bahasa. Penelitian ini merupakan penelitian yang menggunakan metode hermeuneutik dengan memberikan tafsiran pada data yang terkumpul. Data yang ditliti, dikumpulkan menggunakan teknik reduction dan selection. Data yang digunakan dalam penelitian ini adalah kata, frase, klausa, dan kalimat yang dapat dianalisis dengan kajian struktur dan stilistika. Hasil penelitian menunjukan bahwa tema yang menonjol adalah tema sosial yang menunjukan kodrat manusia. Wujud pemilihan kata banyak yang berhubungan dengan kodrat manusia. Di dalam bab gaya bahasa jenis-jenisnya adalah purwakanthi, personifikasi, simbolik lan hiperbola. Bab kekhasan penyair menerangkan bahwa Nursinggih memiliki kekhasan berupa tipografi yang rata tengah, pemilihan kata yang berhubungan dengan kodrat manusia, juga penggunaan bahasa yang jarang dituturkan dalam kehidupan sehari-hari. Bab kegunaan yang terkandung dalam geguritan, penelitian ini menjelaskan bahwa geguritan dalam antologi geguritan Garising Pepesthen mempunyai kegunaan sebagai sarana mendidik, sarana hiburan, dan sarana dokumentasi.

Published
2014-08-13
How to Cite
FATONAH, F. (2014). KODRATE MANUNGSA SAJRONE ANTOLOGI GEGURITAN "GARISING PEPESTEN" ANGGITANE R. BAMBANG NURSINGGIH (TINTINGAN STRUKTUR LAN STILISTIKA). JOB (Jurnal Online Baradha), 2(3). https://doi.org/10.26740/job.v2n3.p%p
Abstract Views: 68
PDF Downloads: 64