EFEKTIFITAS HYPNOTHERAPY TEKNIK DIRECT SUGGESTION UNTUK MENURUNKAN KECEMASAN MAHASISWA TERHADAP SKRIPSI
DOI:
https://doi.org/10.26740/cjpp.v3i2.10981Abstract
Abstrak
Mahasiswa merupakan peserta didik yang belajar di perguruan tinggi yang merupakan calon tenaga ahli yang
dipersiapkan oleh perguruan tinggi. Salah satu syarat untuk memperoleh gelar sarjana adalah mahasiswa diwajibkan
membuat sebuah karya tulis yang sesuai dengan kaidah-kaidah tertentu atau biasa disebut skripsi. Proses penyusunan
skripsi berlangsung secara individual, sehingga tuntutan belajar mandiri sangat besar. Proses penyusunan skripsi dapat
menjadi faktor kecemasan dikalangan mahasiswa. Salah satu metode yang dapat digunakan untuk menurunkan
kecemasan adalah hypnotherapy. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas hypnotherapy teknik
direct suggestion untuk menurunkan kecemasan mahasiswa terhadap skripsi. Penelitian ini menggunakan metode
penelitian kuantitatif eksperimen. Desain eksperimen yang digunakan adalah quasi experimental dengan menggunakan
non-equivalent control goup design. Subjek penelitian ini berjumlah 15 orang pada kelompok eksperimen dan 15 orang
pada kelompok kontrol. Subjek yang digunakan adalah mahasiswa psikologi angkatan 2010. Instrumen penelitian yang
digunakan ialah skala kecemasan yang disusun menggunakan skala likert. Metode analisis data menggunakan uji
perangkat bertanda wilcoxon dengan taraf kesalahan 5%. Hasil analisis data menunjukkan nilai koefisien korelasi
sebesar 0,017 (z=0,017) dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil tersebut membuktikan bahwa hypnotherapy teknik direct
suggestion efektif untuk menurunkan kecemasan mahasiswa terhadap skripsi.
Kata Kunci: Hypnotherapy, Direct Suggestion, Kecemasan, Mahasiswa
Abstract
Students are learners who study at universities and are prepared to become experts. To obtain a bachelor degree students
must write a paper according to certain rules or called thesis. The process of preparation of the thesis takes place on an
individual basis, so that the demands of very large independent study. The process of working thesis can be anxious.
One of the methods that can be used to reduce anxiety is hypnotherapy. The purpose of this research was to determine
the effectiveness of direct suggestion hypnotherapy techniques to reduce student anxiety toward thesis. This research
uses quantitative experimental research method. Experimental design used was quasi-experimental with use of a nonequivalent
control goup design. Subject of this research were 15 people in the experimental group and 15 in the control
group. The subjects used were student class of 2010 psychology research instrument used is the anxiety scale were
prepared using a Likert scale. analysis Methods using Wilcoxon test device is marked with an error level of 5%. The
results of data analysis showed correlation coefficient of 0.017 (z = 0.017) with a significance level of 0.05. These
results prove that the direct suggestion hypnotherapy effective to reduce student anxiety toward thesis.
Key word: Hypnotherapy, Direct Suggestion, Anxiety, College
Abstrak
Mahasiswa merupakan peserta didik yang belajar di perguruan tinggi yang merupakan calon tenaga ahli yang
dipersiapkan oleh perguruan tinggi. Salah satu syarat untuk memperoleh gelar sarjana adalah mahasiswa diwajibkan
membuat sebuah karya tulis yang sesuai dengan kaidah-kaidah tertentu atau biasa disebut skripsi. Proses penyusunan
skripsi berlangsung secara individual, sehingga tuntutan belajar mandiri sangat besar. Proses penyusunan skripsi dapat
menjadi faktor kecemasan dikalangan mahasiswa. Salah satu metode yang dapat digunakan untuk menurunkan
kecemasan adalah hypnotherapy. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui efektifitas hypnotherapy teknik
direct suggestion untuk menurunkan kecemasan mahasiswa terhadap skripsi. Penelitian ini menggunakan metode
penelitian kuantitatif eksperimen. Desain eksperimen yang digunakan adalah quasi experimental dengan menggunakan
non-equivalent control goup design. Subjek penelitian ini berjumlah 15 orang pada kelompok eksperimen dan 15 orang
pada kelompok kontrol. Subjek yang digunakan adalah mahasiswa psikologi angkatan 2010. Instrumen penelitian yang
digunakan ialah skala kecemasan yang disusun menggunakan skala likert. Metode analisis data menggunakan uji
perangkat bertanda wilcoxon dengan taraf kesalahan 5%. Hasil analisis data menunjukkan nilai koefisien korelasi
sebesar 0,017 (z=0,017) dengan taraf signifikansi 0,05. Hasil tersebut membuktikan bahwa hypnotherapy teknik direct
suggestion efektif untuk menurunkan kecemasan mahasiswa terhadap skripsi.
Kata Kunci: Hypnotherapy, Direct Suggestion, Kecemasan, Mahasiswa
Abstract
Students are learners who study at universities and are prepared to become experts. To obtain a bachelor degree students
must write a paper according to certain rules or called thesis. The process of preparation of the thesis takes place on an
individual basis, so that the demands of very large independent study. The process of working thesis can be anxious.
One of the methods that can be used to reduce anxiety is hypnotherapy. The purpose of this research was to determine
the effectiveness of direct suggestion hypnotherapy techniques to reduce student anxiety toward thesis. This research
uses quantitative experimental research method. Experimental design used was quasi-experimental with use of a nonequivalent
control goup design. Subject of this research were 15 people in the experimental group and 15 in the control
group. The subjects used were student class of 2010 psychology research instrument used is the anxiety scale were
prepared using a Likert scale. analysis Methods using Wilcoxon test device is marked with an error level of 5%. The
results of data analysis showed correlation coefficient of 0.017 (z = 0.017) with a significance level of 0.05. These
results prove that the direct suggestion hypnotherapy effective to reduce student anxiety toward thesis.
Key word: Hypnotherapy, Direct Suggestion, Anxiety, College
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
Copyright in any article is held by the author.
The author grants the journal, publication rights with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
Authors may enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., posting it to an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in an institutional repository or on their website) prior to and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.