Model Pembelajaran Guided Discovery dengan Teknik Bertukar Tempat untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMAN Ploso
Abstract
Telah dilakukan penelitian dengan judul “Penerapan Model Pembelajaran Guided Discovery dengan Teknik Bertukar Tempat pada Materi Kalor untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik di SMA Negeri Ploso” yang bertujuan untuk mendeskripsikan keterlaksanaan, hasil belajar dan respons peserta didik terhadap model pembelajaran guided discovery dengan teknik bertukar tempat. Jenis penelitian yang digunakan adalah pre-experimental dengan desain one group pretest posttest. Sampel dalam penelitian ini adalah kelas X MIA 2 dan kelas X MIA 4 yang diambil melalui simple random sampling. Metode pengumpulan data yang digunakan adalah metode observasi, tes dan angket. Hasil penelitian memperoleh skor keterlaksanaan pembelajaran sebesar 3,27 dengan kriteria sangat baik. Hasil uji gain skor ternormalisasi memperoleh peningkatan hasil belajar peserta didik sebesar 0,70 pada kelas X MIA 2 dengan kategori tinggi dan 0,71 pada kelas X MIA 4 dengan kategori tinggi. Hasil tersebut juga didukung dengan respons positif dari peserta didik yang memperoleh persentase respons sebesar 80,16% dengan kategori baik. Sehingga dapat disimpulkan bahwa penerapan model pembelajaran guided discovery dengan teknik bertukar tempat pada materi kalor dapat meningkatkan hasil belajar peserta didik di SMA Negeri Ploso.
Kata Kunci: model pembelajaran guided discovery, teknik bertukar tempat, kalor, hasil belajar.
Abstract
Has conducted research titled "The application of guided discovery learning model with exchange place technique in heat lesson to improve student learning outcomes at SMA Negeri Ploso" which aims to describe implementation, learning outcomes and the response of students to the application of guided discovery learning model with exchange place technique. This kind of research is pre-experimental with one group pretest posttest design. The sample of this research is class X MIA 2 and class X MIA 4 which is taken through simple random sampling. The method used to collect data is observation, test and questionnaire method. The results of research acquire implementation score of 3.27 with excellent criteria. The results of gain score normalized gain increased student learning outcomes as big as 0,70 at X MIA 2 with high category and 0,71 at X MIA 4 with high category. These results are also supported by the positive response from students who earn a percentage of 80.16% in response with good category. It can be concluded that the application of guided discovery learning model with exchange place technique in heat lesson can improve student learning outcomes at SMA Negeri Ploso.
Keywords: guided discovery learning model, exchange place technique, heat lesson, learning outcomes
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Authors retain the copyright and full publishing rights of their articles without restriction. By submitting and publishing in this journal, the author grants the journal the non-exclusive right to publish and distribute the article, provided that proper attribution is given and the use is non-commercial.
To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

