PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN QUANTUM TEACHING UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATERI KALOR KELAS X SMA NEGERI 1 BANGIL, PASURUAN
Abstract
Quantum Teaching adalah model pembelajaran yang menekankan pada pembelajaran yang aktif antara siswa dan guru, interaksi yang luwes dan menyenangkan akan memberikan hasil yang baik dalam pembelajaran. Unsur yang menjadi perhatian pembelajaran Quantum Teaching seperti suasana belajar, lingkungan, rancangan belajar, penyampaian luwes, dan keterampilan belajar akan membuat pembelajaran ini berjalan dengan baik dan memperoleh hasil baik. Penelitian yang dilakukan ini bertujuan untuk mendeskripsikan dampak diterapkannya model pembelajaran Quantum Teaching terhadap hasil belajar siswa, mendeskripsikan pelaksanaan pembelajaran Quantum Teaching, mendeskripsikan aktivitas siswa ditinjau dari aspek sikap dan keterampilannya serta mendeskripsikan respon siswa setelah diterapkannya pembelajaran ini. Analisis dampak hasil belajar siswa menggunakan metode analisis prasyarat penelitian (uji normalitas dan homogenitas), uji t dan analisis gain ternormalisasi. Hasil yang diperoleh menunjukkan bahwa adanya peningkatan yang signifikan dari hasil belajar siswa setelah diterapkannya pembelajaran Quantum Teaching dan tergolong sebagian besar mengalami peningkatan dalam kategori sedang, pelaksanaan pembelajaran berjalan dengan sangat baik, aktivitas siswa juga menunjukkan hasil yang sangat baik dan ini ditunjang pula dari respon siswa yang sangat baik terhadap pembelajaran Quantum Teaching sehingga pembelajaran ini sangat disarankan untuk diterapkan dalam pembelajaran di sekolah.
Kata Kunci: Model Pembelajaran Quantum Teaching, hasil belajar dan aktivitas siswa
Abstract
Quantum teaching is learning model that emphasize into active learning between student and teacher, flexible and attractive interaction that will give good result in learning process. The main concern quantum teaching learning such an atmosphere of learning, environment, study plan, flexible delivery, and skill of learning will make the learning good works and good result. The research aimed to describe the impact of application quantum teaching learning model on student learning result, the quantum teaching learning implementation, the students activities reviewed from manners-skills and the students responses after apllying this learning model. The analysis impact of application quantum teaching learning model on student learning result, the first analisys use precondition research analysis method (normality and homogeneity test), t-test and normalized gain test for the result of the knowledge aspect. The result showed increasing of learning outcomes after applying quantum teaching learning and majority classified have increased in the middle category, excellent learning implementation, students activities showed excellent result too and these supported from good students responses to the quantum teaching learning so that this learning model is very recommended to apply.
Keywords: Quantum Teaching learning model, students learning outcomes and activities.
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY-NC 4.0).
Authors retain the copyright and full publishing rights of their articles without restriction. By submitting and publishing in this journal, the author grants the journal the non-exclusive right to publish and distribute the article, provided that proper attribution is given and the use is non-commercial.
To view a copy of this license, visit https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/

