Pengembangan Game Materi Kingdom Plantae Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas VII di SMP Negeri 26 Surabaya
Abstract
Abstrak
Tujuan penelitian pengembangan ini adalah memproduksi game yang layak untuk materi Kingdom Plantae
pada mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Kelas VII. Game dikembangkan dengan model Lee & Owens
memiliki beberapa tahapan antara lain Assessment/Analysis yang terbagi menjadi dua bagian yakni Needs
Assessment dan Front-end Analysis, Design, Development, Implementation, dan Evaluation. Subjek uji coba
dalam penelitian pengembangan ini adalah ahli materi, ahli desain pembelajaran dan ahli media. Hasil uji
kelayakan oleh ahli materi adalah sebesar 100%, hasil uji kelayakan ahli desain pembelajaran adalah 94%,
dan pada hasil uji kelayakan media serta bahan penyerta yaitu berturut turut sebesar 97% dan 92%.
Berdasarkan hasil tersebut, maka game yang dikembangkan terbukti layak digunakan dalam pembelajaran
pada materi Kingdom Plantae mata pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam kelas VII di SMP Negeri 26 Surabaya.
Kata kunci: pengembangan, game, media pembelajaran
Abstract
The purpose of this development research is to make a suitable game for Kingdom Plantae materials in the 7th
grade Natural Sciences subject. The game developed using the Lee & Owens model has several stages,
including Assessment/Analysis that is divided into two parts, namely Needs Assessment and Front-end
Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The test subjects in this development
research are material experts, learning design experts and media experts. The results of the test by material
experts are 100%, the results of the feasibility test are 94%, and the results of the media test, as well as the
accompanying materials are 97% and 92%, respectively. Based on these results, the game developed was
proven to be suitable for use in learning Kingdom Plantae material for the 7th grade Natural Science subject
at SMP Negeri 26 Surabaya.
Keywords: development, game, instructional media
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Abstract views: 96
,
PDF Downloads: 431