PENERAPAN METODE PEMBELAJARAN ROLE PLAYING PADA KOMPETENSI DASAR MENYELENGGARAKAN PERTEMUAN RAPAT UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN BERKOMUNIKASI SISWA KELAS XI APK 3 SMKN 2 TUBAN

  • RISYA AVIVATUR ROHMAH

Abstract

ABSRACT
This study is purposes to find activity of the teacher, student activities, improvement of communication skill of student, and student response on the application of a method of learning role playing. This subjects in this study were students of class XI APK 3 SMKN 2 Tuban school year 2013/2014 the 27 students. The objects in this study were increase communication skill in the Competence convening meetings. The observation of the activities of teachers in the cycle I showed an average of 1.9 experienced an average increase of 2.9 in the cycle II and also increased an average of 3.6 in the cycle III. For observations of student activity in the cycle I showed an average of 1.6 experienced an average increase of 2.75 in the cycle II and also increased an average of 3.58 in the cycle III. And observation skills enhancement students communicate in the cycle showed an average increase of 1.80 on average 2.58 on the cycle II and also increased an average of 3.33 in the cycle III.
Keyword: Role Playing, Communication Skills


ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui aktivitas guru, aktivitas siswa, peningkatan keterampilan berkomunikasi siswa, dan respon siswa terhadap penerapan metode pembelajaran role playing. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas XI APK 3 SMKN 2 Tuban tahun ajaran 2013/2014 dengan jumlah 27 siswa. Obyek dalam penelitian ini adalah peningkatan keterampilan berkomunikasi siswa pada kompetensi dasar Menyelenggarakan Pertemuan Rapat. Hasil pengamatan dari aktivitas guru pada siklus I menunjukkan rata-rata 1,9 mengalami peningkatan rata-rata 2,9 pada siklus II dan juga mengalami peningkatan rata-rata 3,6 pada siklus III. Untuk hasil pengamatan aktivitas siswa pada siklus I menunjukkan rata-rata 1,6 mengalami peningkatan rata-rata 2,75 pada siklus II dan juga mengalami peningkatan rata-rata 3,58 pada siklus III. Dan hasil pengamatan peningkatan keterampilan berkomunikasi siswa pada siklus I menunjukkan rata-rata 1,80 mengalami peningkatan rata-rata 2,58 pada siklus II dan juga mengalami peningkatan rata-rata 3,33 pada siklus III.
Kata kunci: Role Playing, Keterampilan Berkomunikasi

Published
2014-08-25
Section
Articles
Abstract Views: 32
PDF Downloads: 35