STUDI LITERATUR MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW PADA PELAJARAN PRODUKTIF PROGRAM KEAHLIAN TATA BUSANA

  • Vinzen alvionita Alvionita Universitas Negeri Surabaya

Abstract

Abstrak

Model pembelajaran kooperatif jigsaw merupakan model pembelajaran kooperatif yang digunakan sebagai alat pendidikan untuk memotivasi siswa dalam meningkatkan hasil belajar. Tujuan artikel ini untuk mendiskripsikan efektivitas model pembelajaran kooperatif jigsaw pada mata pelajaran produktif program keahlian tata busana yang meliputi: 1) Permasalahan yang melatar belakangi penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw; 2) Penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw; 3) Hambatan dalam penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw; 4) Keberhasilan yang dicapai dalam pelaksanaan model pembelajaran jigsaw. Metode yang digunakan adalah studi literatur dengan meninjau hasil penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw pada mata pelajaran produktif program keahlian tata busana dengan menggunakan database Google dan Google Scholar, dan menggunakan kata kunci “penerapan model pembelajaran kooperatif  jigsaw SMK tata busana” dalam kurun waktu 2012-2020. Terdapat 10 artikel relevan yang memenuhi syarat untuk dijadikan sebagai kriteria inklusi dalam pembuatan artikel literature. Hasil artikel ini adalah sebagai berikut: 1) Permasalahan yang melatar belakangi penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw adalah ketidak tepatan guru memilih model pembelajaran sehingga siswa kurang aktif, kurang termotivasi, dan kurang partisipasi dalam mengerjakan tugas akibatnya, pembelajaran menjadi kurang efektif; 2) Penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw mampu diterapkan kepada kelas X dan XI materi ajar pola busana, desain busana, tekstil, teknik menjahit, dan batik. Penerapan mengacu sintak model pembelajaran kooperatif jigsaw dengan beberapa variasi. Media pembelajaran yang mampu mendampingi antara lain; hand out, job sheet, video, LKS, dan fragmen; 3) Hambatan saat menerapkan model pembelajaran kooperatif jigsaw yaitu, keterbatasan waktu, kurang terjalinnya kerja sama antar siswa, dan siswa kurang percaya diri; 4) Keberhasilan penerapan model pembelajaran kooperatif jigsaw dapat mengembangkan sikap/afektif siswa antara lain; menghargai, kerjasama, tanggung jawab, disiplin, jujur dan percaya diri. Peningkatan pengetahuan/kognitif dan keterampilan/psikomotor sesuai kompetensi  materi ajar.

Kata kunci: model pembelajaran, jigsaw, hasil belajar, tata busana.

Abstract

Jigsaw cooperative learning model is a cooperative learning model that is used as an educational tool to motivate students in improving learning outcomes. The purpose of this article is to decrypt the effectiveness of jigsaw cooperative learning models in productive subjects of fashion skills programs which include: 1) Problems that background the implementation of cooperative learning models of jigsaw; 2) Implementation of cooperative jigsaw learning model; 3) Barriers in the application of cooperative learning models of jigsaws; 4) Success achieved in the implementation of jigsaw learning models. The method used is the study of literature by reviewing the results of the implementation of jigsaw cooperative learning models in productive subjects of fashion skills programs using Google and Google Scholar databases, and using the keyword "implementation of cooperative learningmodels of smk fashion jigsaw" in the period 2012-2020. There are 10 relevant articles that are eligible to be used as inclusion criteria in the creation of literature articles. The results of this article are as follows: 1) The problem behind the implementation of the cooperative learning model jigsaw is that the inaccuracy of teachers choosing learning models so that students are less active, less motivated, and less participated in doing tasks as a result, learning becomes less effective; 2) The application of cooperative learning model jigsaw can be applied to class X and XI materials teaching fashion patterns, fashion design, textiles, sewing techniques, and batik. The application refers to the syntak model of cooperative learning jigsaw with several variations. Learning media that are able to accompany among others; hand outs, job sheets, videos, LKS, and fragments; 3) Barriers when applying cooperative learning models jigsaw namely, time constraints, lack of cooperation between students, and less confident students; 4) Successful implementation of cooperative learning model jigsaw can develop attitudes / affective students among others; respect, cooperation, responsibility, discipline, honesty and confidence. Improved knowledge/cognitive and skills/psychomotor according to teaching material competencies.

Keywords: model learning, jigsaw, learning results, fashion.

Published
2021-01-19
How to Cite
Alvionita, V. (2021). STUDI LITERATUR MODEL PEMBELAJARAN JIGSAW PADA PELAJARAN PRODUKTIF PROGRAM KEAHLIAN TATA BUSANA. Jurnal Online Tata Busana, 9(03), 27-35. https://doi.org/10.26740/jotb.v9n03.p27-35
Abstract Views: 598
PDF Downloads: 845