Vivie Warren’s Female Masculinity in Bernard Shaw’s Mrs. Warren’s Profession

  • FIRDA ULINUHA

Abstract

Abstrak


Penelitian ini membahas tentang kemaskulinan yang dimiliki oleh Vivie Warren dalam drama Mrs.Warren’s Profession karya Bernard Shaw dan bagaimana bisa kemaskulinan yang dimiliki Vivie menyebabkan tidak stabilnya hubungan ibu dan anak tersebut. Shaw menggambarkan Vivie Warren sebagai pemain utama yang kemaskulinannya paling dominan. Dibawah teori gender, penelitian ini menggunakan konsep maskulin dan feminisme sertakonsep maskulinitas dalam wanita oleh Judith Halberstam utuk menganalisis maskulinitas yang dimiliki oleh Vivie Warren. Selain itu terdapat teori hubungan ibu dan anak oleh Nancy Chodorow untuk menganalisis tidak stabilnya hubungan ibu dan anak pada Vivie dan Mrs.Warren. Penelitian ini memiliki dua rumusan masalah: (1) bagaimana maskulinitas yang dimiliki oleh Vivie Warren dalam drama Mrs.Warren’s Professionkarya Bernard Shaw tergambarkan; (2) bagaimana kemaskulinitas yang dimiliki Vivie Warren menyebabkan tidak stabilnya hubungan ibu dan anak dalam drama Mrs.Warren’s Professionkarya Bernard Shaw. Berdasarkan analisisnya, penelitian ini mengungkapkan bahwa: Vivie Warren memiliki karakter maskulin lebih banyak daripada feminin dalam bentuk ketegasan, mengejar prestasi dan status, mandiri dan menjadi handal, dan memiliki keterbatasan emosi. Karakter maskulin ini bisa menjadi salah satu faktor pendukung yang mungkin berdampak pada poin-poin tertentu dalam hubungan ibu-anak perempuannya.
Kata kunci: Maskulin, feminism, wanita maskulin, hubungan ibu dan anak


Abstract

This study discusses Vivie Warren’s Female masculinity in Bernard Shaw’s Mrs. Warren’s Profession and how her masculinity leads to the unstable mother daughter relationship. Shaw has portrayed Vivie Warren as the main character who has dominant masculinity character. This literary study that falls under the umbrella of gender studies, employs the concept of masculinity and femininity, the concept of female masculinity by Judith Halberstam are used to analyse Vivie Warren’s female masculinity and mother-daughter relationship theory by Nancy Chodorow to examine her unstable relationship with her mother. This study proposes two statements of the problem: (1) How Vivie Warren’s female masculinity is depicted in Bernard Shaw’sMrs. Warren’s Profession; (2) How Vivi Warren’s female masculinity leads to the unstable mother daughter relationship in Bernard Shaw’s Mrs.Warren’s Profession. Based on the analysis, this study reveals that: Vivie Warren has more masculine character than feminine in the form of assertiveness, pursuing achievement and status, self-reliant and become reliable, and having restricted emotions. These masculine characteristics it can be one of contributing factors may have impact in certain points in her mother-daughter relationship.
Keywords: masculinity, femininity, female masculinity, mother-daughter relationship

Published
2017-07-25
How to Cite
ULINUHA, F. (2017). Vivie Warren’s Female Masculinity in Bernard Shaw’s Mrs. Warren’s Profession. LITERA KULTURA : Journal of Literary and Cultural Studies, 5(3). https://doi.org/10.26740/lk.v5i3.20734
Section
Articles
Abstract Views: 79
PDF Downloads: 118