Women’s Life Transformation: Women’s Life Transformation in Early 20th Century Represented by Annabelle Worthington in Danielle SteelA Good Woman

  • RENNY PUSPA SARI

Abstract

 

 

Penelitian ini bertujuan untuk memahami kehidupan tokoh utama dalam novel Danielle Steel yang berjudul A Good Woman, Annabelle Worthington dalam memeroleh kebebasan hidup. Penelitian ini juga memberikan gambaran mengenai tingkatan dan cabang cabang feminism yang berkaitan dengan karakter Annabelle. Analisis penelitian ini menggunakan beberapa teori untuk memperkuat pembahasan penelitian. Teori- teori tersebut diantaranya adalah Feminism, dekonstruksi dari oposisi biner oleh Derrida, dan teori karakterisasi yang digunakan untuk memperdalam pembahasan. Selain itu, tingkatan dan cabang-cabang feminism juga akan diaplikasikan dalam pembahasan  untuk spesifikasi dari karakter Annabelle. Didalam penelitian ini, Annabelle adalah simbol wanita modern dan  bercita-cita luhur diantara wanita wanita tradisional. Dominasi kaum patriarki dan budaya tradisional yang telah lama mengungkung kaum wanita pada masa tersebut menyadarkan Annabelle bahwa ia harus melakukan sesuatu untuk terbebas dari hal tersebut. Penindasan hak kaum wanita oleh dominasi kaum pria juga membuat Annabelle berubah menjadi wanita mandiri. Analisis yang lebih dalam merujuk pada Perang Dunia I yang memberi banyak kesempatan pada para wanita di awal abad 20, terutama Annabelle untuk mengembangkan kemampuan dan mewujudkan impiannya. Transformasi yang terjadi pada kehidupan dan karakter Annabelle adalah bukti dari tujuan hidupnya, menjadi bebas, dan pemenang yang mampu bertahan.

 

Kata Kunci: kebebasan, modern, bercita-cita luhur, transformasi, dominasi kaum patriarki, budaya tradisional, dan kungkungan.     

Abstract

This study focuses on the process and requirements of the main character in Danielle Steel’s novel A Good Woman, Annabelle in gaining freedom. It also presents the reflection of the stages and branches of feminism related to Annabelle’s character. Several theories are applied to sharpen this analysis. Feminism is the main theory in the analysis; it will be combined with deconstruction of binary opposition by Derrida, and theory of characterization to explore the main character, Annabelle. Furthermore, stages and some branches of feminism by Tong related to Annabelle’s character are also applied to specify the character of Annabelle as well. In this analysis, Annabelle is a symbol of modern and well determined woman among traditional ones. Patriarchal domination and traditional culture that captivate women in that era raise her awareness to be brave in taking action for her future. Women’s oppression by men in that era develops her character to be independent woman.World War 1 gives opportunity to women in early 20th century especially Annabelle to expand her skill and actualize her dream as well. As a result transformation that happens in Annabelle’s life and character is a proof of her life goal, to be liberated as well as being survivor.

 

Keywords:freedom, modern, well-determined, transformation, patriarchal domination, traditional culture, and oppression.

 

 

Published
2013-08-15
How to Cite
PUSPA SARI, R. (2013). Women’s Life Transformation: Women’s Life Transformation in Early 20th Century Represented by Annabelle Worthington in Danielle SteelA Good Woman. LITERA KULTURA : Journal of Literary and Cultural Studies, 1(3). https://doi.org/10.26740/lk.v1i3.3823
Abstract Views: 40
PDF Downloads: 55