IMPLEMENTASI PROGRAM JADEK (JAUH JADI DEKAT) DALAM PEMBUATAN e-KTP DI DESA MANDIREJO KECAMATAN MERAKURAK KABUPATEN TUBAN

  • Zana Malinda Clarissa S1 Ilmu Administrasi Negara, Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum, Universitas Negeri Surabaya
  • Suci Megawati S1 Ilmu Administrasi Negara, Fakultas Ilmu Sosial dan Hukum, Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Implementation, Jadek (Jauh Jadi Dekat) Program, e-KTP

Abstract

Jadek Program (Jauh So Dekat) is a population administration service program of the Population and Civil Registry Office of Tuban Regency that is used to bring services closer to the community through online means, namely verification, entry and file scan only through the Village. This research aims to find out and analyze the implementation of jadek program as access to population administration services in the issuance of e-KTP at the Office of Population and Civil Registration, one of which is in Sumurgung Village and Mandirejo Village. The type of research used is qualitative deskriftif using implementation theory according to David C. Korten (1998). Data collection techniques are used in interviews and observations with purposive samplingtechniques. The data sources in this study used primary data and secondary data. Data analysis techniques are performed using miles and huberman models, namely data reduction, data presentation, and conclusion withdrawal. The results showed that in the program indicator there has been a conformity between jadek program and target group. In the indicators of the implementing organization there is no conformity between the Jadek program and the jadek program implementation organization. In the target group indicator there is no conformity between the community and the implementing organization.

Keywords : Implementation, Jadek (Jauh Jadi Dekat) Program, e-KTP

References

Bogdan, & Taylor. (1975). Metodologi Penelitian Kualitatif. Remadja Karya.

BPK. (2017). Peraturan Bupati Nomor 37 Tahun 2017 tentang Pengembangan e-Government Di Lingkungan Pemerintahan kabupaten Tuban. Bpk.Go.Id.

Dispendukcapil Kota Semarang. (2015). Apa dan Mengapa E-KTP. Semarangkota.Go.Id.

Dispendukcapil Kabupaten Tuban (2021). disdukcapil.tubankab.go.id

Febriharini, M. P. (2016). Pelaksanaan Program e KTP Dalam Rangka Tertib Administrasi Kependudukan. Serat Acitya, 5(2).

Firnanda, M. R. H. E., & Prabawati, I. (2020). Implementasi Kebijakan Kartu Identitas Anak di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Sidoarjo. PUBLIKA, 8(5).

Hakim, L., Basuki, J., Soemartono, T., & Kusworo, K. (2019). Licensing Services Innovation Establishing Buildings in One Stop Integrated Services in North Jakarta. International Journal for Educational and Vocational Studies, 1(7). https://doi.org/10.29103/ijevs.v1i7.1773

Indrajit, R. E. (2004). E-Government Strategi Pembangunan Dan Pengembangan Sistem Pelayanan Publik Berbasis Teknologi Digital. Andi Offset.

Korten, D. C. (1988). Pembangunan Berdimensi Kerakyatan. Bumi Aksara.

Laporan Akuntabilitas Kinerja Instansi Pemerintah (LKJIP) Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Tahun Anggaran 2019. (2019).

Milatus S, Achmad Hinada & Fanida, E. H. (2018). Tingkat Kepuasan Masyarakat terhadap Pelayanan KTP-el di Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tuban. Publika. Vol 6, No 8. https://doi.org/10.26740/publika.v6n8.p%25p

Mustika, Wi. P., Kumalasari, J. T., Fitrani, Y., & Abdurohim, A. (2021). Sistem Informasi Administrasi Kependudukan (SIASIK) Pada Kelurahan Berbasis Web. J-SAKTI (Jurnal Sains Komputer Dan Informatika), 5(1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30645/jsakti.v5i1.315.

Pasolong, H. (2013). Kepemimpinan Birokrasi. CV.Alfabeta.

Peraturan Bupati Nomor 82 Tahun 2016 tentang Uraian Tugas, Fungsi dan Tata Kerja Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Tuban

Peraturan Daerah Kabupaten Tuban Nomor 1 Tahun 2015 tentang Perubahan Atas Peraturan Daerah Kabupaten Tuban Nomor 14 Tahun 2012 tentang Administrasi Kependudukan

Peraturan Pemerintah Nomor 37 Tahun 2007 tentang Pelaksanaan Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 tentang Admnistrasi Kependudukan meliputi pelaksanaan Sistem Informasi Administrasi Kependudukan (SIAK)

Peters, B. G., & Peters, B. G. (2018). The Politics of Bureaucracy. In The Politics of Bureaucracy. https://doi.org/https://doi.org/10.4324/9781315813653-

Podger, A. (2015). Innovation in the Public Sector:Beyond the Rhetoric to a Genuine “Learning Culture.” ANU Press.

Rahmawati, D., & Fanida, E. H. (2021). Inovasi Pelayanan Gadis Ayu (Gerakan Indonesia Sadar Adminduk Ke Posyandu) Di Dinas Kependudukan Dan Pencatatan Sipil Kabupaten Lumajang. Publika, 121–136. https://doi.org/10.26740/publika.v9n2.p121-136

Ratminto, & Winarsih, A. S. (2013). Manajemen Pelayanan. Pustaka Belajar.

RPIJM Bidang Cipta Karya Kabupaten Tuban. (2017).

Sekarsari, R. W., & Winarno, T. (2018). Smart Kampung Sebagai Wujud Kemajuan Sistem Administrasi Dan Manajemen Di Desa Ketapang, Kecamatan Kalipuro, Kabupaten Banyuwangi. In Journal of Public Sector Innovations) (Vol. 2, Issue 2).

Siagian, S. P. (1990). Organisasi Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi. Gunung Agung.

Sinambela, L. P. (2016). Reformasi Pelayanan Publik Teori, Kebijakan dan Implementasi. PT. Bumi Aksara.

Suaedi, F., & Wardiyanto, B. (2010). Revitalisasi Adiministrasi Negara (Reformasi Birokrasi dan E-Govermance). Graha Ilmu.

Sudrajat, D., Badriatin, T., Setiawan, R., & Sudiarti, S. (2021). IMPLEMENTATION OF POPULATION Policy On The Quality Of Death Certificate Issurance Services. Indonesian Journal Of Social Science Research, 2(1), 33–38. https://doi.org/10.11594/ijssr.02.01.05

Sumartik. (2018). Masalah Kependudukan Menjadi Perhatian Bupati. LPPL Radio Pradya Suara.

Suryawati, N. (2021). Implementation of population administration services in Tuban district. Linguistics and Culture Review, 5(S1), 693-709. http://lingcure.org/index.php/journal/article/ view/1457

Tamsah, H., Ansar, Gunawan, Yusriadi, Y., & Farida, U. (2020). Training, knowledge sharing, and quality of work-life on civil servants performance in Indonesia. Journal of Ethnic and Cultural Studies, 7(3), 163–176. https://doi.org/10.29333/ejecs/514

Tude, Nixon Edwar Samuel., Pioh, Novie R., & Waworundeng, Welly. 2020. Kualitas Pelayanan Publik Dinas Kependudukan dan Pencatatan Sipil Kabupaten Halmahera Utara. Jurnal Jurusan Ilmu Pemerintahan. Vol 4, No 4. ISSN : 2337-5736

Undang-Undang Nomor 24 Tahun 2013 tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2006 tentang Administrasi Kependudukan

Undang-Undang Nomor 25 Tahun 2009 Tentang Pelayanan Publik

Waseso, R. (2020). Ada Keluhan Masyarakat Soal Layanan Kependudukan, ini yang Dilakukan Kemendagri. Kontan.Co.Id.

Widodo, Atim Widodo, A. H. P. (2013). BAB II Pelayanan Publik. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Published
2022-01-19
Section
Articles
Abstract Views: 283
PDF Downloads: 410