Penggambaran Butterfly Effect dalam Parenting melalui Karya Lukis 2 Dimensi
Abstract
Abstract
This study aims to depict the concept of the butterfly effect in the context of parenting through two-dimensional painting. The butterfly effect is a theory that small actions can lead to significant impacts in the future, including in parent–child interactions. The artworks were created using a practice-led research approach, employing a surrealistic style and acrylic paint on canvas panels. Five paintings were produced based on crucial parenting moments, such as hugs, a child’s rest time, and decision-making dilemmas. Each artwork contains visual symbols such as butterflies, cocoons, and imaginative elements to represent emotional and psychological growth. The results indicate that painting can serve as an effective reflective medium to raise awareness about the long-term impact of simple parenting actions.
Keywords: butterfly effect, parenting, painting, surrealism, child
Penelitian ini bertujuan untuk menggambarkan konsep butterfly effect dalam konteks pola asuh (parenting) melalui karya seni lukis dua dimensi. Butterfly effect merupakan teori bahwa tindakan kecil dapat menimbulkan dampak besar di masa depan, termasuk dalam interaksi orang tua terhadap anak. Penciptaan karya menggunakan pendekatan practice-led research dengan gaya surealisme dan media cat akrilik pada kanvas panel. Lima karya lukisan diciptakan berdasarkan momen-momen kecil yang krusial dalam pengasuhan, seperti pelukan, waktu istirahat anak, serta dilema dalam memilih jalan hidup. Setiap karya mengandung simbol visual seperti kupu-kupu, kepompong, dan elemen imajinatif untuk merepresentasikan pertumbuhan emosional dan psikologis anak. Hasil karya menunjukkan bahwa seni lukis dapat menjadi media reflektif yang efektif dalam menyampaikan pesan tentang pentingnya kesadaran orang tua terhadap dampak jangka panjang dari tindakan sederhana.
Kata kunci: butterfly effect, parenting, seni lukis, surealisme, anak
Downloads
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section

