SUKMA ASMARA, PUSPITA SUKARDANI MOTIF PENGHINDARAN IKLAN POP ADS DAN VIDEO ADS PADA YOUTUBE OLEH WARGANET

  • Sukma Asmara Student

Abstract

Penelitian ini bertujuan menganalisis motif penghindaran iklan yang dilakukan para pengakses media sosial youtube yang diduga dipengaruhi persepsi gangguan niat awal ketika mengakses youtube, persepsi kesemerawutan iklan yang muncul dalam video, pengalaman iklan buruk dimasa lalu. Tingginya pengunjung situs youtube menjadi media potensial memasang iklan namun pada sisi lain para pengunjung situs akhirnya akan terganggu dengan banyaknya iklan yang muncul ketika melihat sebuah video di youtube. Pendekatan kuantitatif dipilih untuk menjelaskan pengaruh antar variabel penelitian, data diambil menggunakan kuesioner skala likert melalui google form yang disebarkan kepada 120 responden terpilih yang memenuhi syarat inklusi. Data yang terkumpul akan dianalisis menggunakan uji regresi linier berganda. Temuan penelitian menunjukkan ada pengaruh positif dan signifikan persepsi gangguan niat awal mengakses youtube terhadap motif penghindaraan iklan pada situs youtube dengan nilai sig. 0,000<0,05. Selanjutnya ada pengaruh positif dan signifikan persepsi kemerawutan iklan berpengaruh terhadap motif penghindaran iklan pada situs youtube dengan nilai sig.0,005<0,05. Ada pengaruh positif dan signifikan pengalaman iklan buruk di masa lalu terhadap motif penghindaran iklan pada situs youtube. Secara simultan ada pengaruh persepsi gangguan niat awal mengakses youtube, persepsi kesemerawutan iklan yang muncul dalam video, pengalaman iklan buruk di masa lalu memiliki pengaruh yang siginifikan terhadap motif penghindaran iklan hal tersebut berdasarkan nilai sig.0,000<0,05 Kata kunci: motif penghindaran iklan, youtube, warganet surabaya Abstract This study aims to analyze the motives for avoiding advertisements made by those accessing the YouTube social media which are thought to be influenced by perceptions of initial intention interference when accessing YouTube, perceptions of cluttered advertisements that appear in videos, bad ad experiences in the past. The high number of visitors to the YouTube site is a potential media for advertising, but on the other hand, site visitors will eventually be disturbed by the many advertisements that appear when viewing a video on YouTube. The quantitative approach was chosen to explain the influence between the research variables, the data were collected using a Likert scale questionnaire via google form which was distributed to 120 selected respondents who met the inclusion requirements. The collected data will be analyzed using multiple linear regression test. The research findings show that there is a positive and significant influence on the perception of interference with the initial intention to access YouTube on the motive for avoiding advertisements on the youtube site with a sig value. 0.000 <0.05. Furthermore, there is a positive and significant influence on the perceived chaos of advertising that has an effect on the motive for avoiding advertisements on the YouTube site with a sig. 0.005 <0.05. There is a positive and significant effect of past bad ad experiences on the motive for avoiding ads on the youtube site. Simultaneously there is an influence on the perception of interference with the initial intention to access YouTube, the perception of the chaos of advertisements that appear in the video, the experience of bad advertising in the past has a significant effect on the motives for avoiding advertisements, based on the sig.0,000 <0.05 value. Keyword: motives for avoiding advertisements, YouTube, Surabaya citizens
Published
2020-10-05
How to Cite
Asmara, S. (2020). SUKMA ASMARA, PUSPITA SUKARDANI MOTIF PENGHINDARAN IKLAN POP ADS DAN VIDEO ADS PADA YOUTUBE OLEH WARGANET. The Commercium, 3(02), 1-8. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/Commercium/article/view/36506
Section
Artikel Ilmiah IKOM
Abstract Views: 100
PDF Downloads: 228