STRATEGI PROGRAM GOOD MORNING HARD ROCKERS SHOW UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH PENDENGAR

  • Sartika Sartika Universitas Negeri Surabaya
  • Jauhar Wahyuni Universitas Negeri Surabaya
Keywords: radio, strategy, program, number of listeners, listeners, good morning hard rockers show, gmhr

Abstract

The radio program strategy, apart from increasing the number of listeners, is also very important to deal with current technological developments, especially with the post-pandemic conditions which have had an especially impact on advertising revenue. This research is a qualitative research with a case study method that aims to find out how the strategy applied to the Good Morning Hard Rockers Show program is to increase the number of listeners on Hard Rock FM Surabaya radio. The strategies studied were reviewed using program strategies by Susan Tyler Eastman (2012) which are divided into five strategic groups, namely compatibility strategies, habit formation, control of audience, conservation of program resources, and breadth of appeal. The results of this study indicate that the Good Morning Hard Rockers Show Program applies various strategies to increase the number of listeners which are divided into content and context strategies. Some of these strategies have steps that are in accordance with the five groups of program strategies by Susan Tyler Eastman (2012). From the research findings it was also found that the strategy implemented by the Good Morning Hard Rockers Show program could increase the number of listeners, both listeners to the program itself and other programs.

References

Eastman, S. T., & Ferguson, D. A. (2012). Media programming: Strategies and practices. Cengage Learning.
Hidayat, T., & Purwokerto, U. M. (2019). Pembahasan studi kasus sebagai bagian metodologi penelitian. Jurnal Study Kasus, 1-13.
Irawati, A. D. A., Riyanto, B., & Sardjono, H. S. (2019). Upaya Radio Republik Indonesia (RRI) Dalam Meningkatkan Jumlah Pendengar Melalui Program Siaran PRO 1 Di RRI Surakarta. Solidaritas, 3(1).
Kallani, Y., Larasati, W., & Firdaus, F. (2022). Perubahan Pola Produksi Penyiaran Radio RRI Pro 2 Mataram Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Audiens, 3(3), 56-66.
Karauan, T. A., Boham, A., & Onsu, R. R. (2018). Strategi Penyiaran Radio Motion FM Manado Dalam Upaya Meningkatkan Jumlah Pendengar. Acta Diurna Komunikasi, 7(4).
Mahfudhoh, A. (2022). Strategi Penyiaran dalam Mempertahankan Minat Pendengar pada Program Acara Gedang Agung, di Lembaga Penyiaran Publik Lokal Radio Suara Lumajang Kabupaten Lumajang Tahun 2021 (Doctoral Dissertation, UIN Kiai Haji Achmad Siddiq Jember).
McQuail, Denis (1991). Teori Komunikasi Massa: Suatu Pengantar, edisi kedua. Jakarta: Erlangga.
Pertiwi, D. (2017). Strategi Programming Radio Republik Indonesia (RRI) 99,1 FM Pekanbaru dalam Program Siaran Pedesaan (Doctoral Dissertation, Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau).
Putri, N. C., & Aji, G. G. (2021). Strategi Bisnis Radio Bersegmentasi Religi (Studi Kasus Pada Radio Suara Muslim).
Rivaldi, T. (2022). Strategi Komunikasi Radio Smart FM Medan Dalam Meningkatkan Jumlah Pendengar Radio Menghadapi Era Konvergensi.
Setiabudi, Yanwar. (2014). Manajemen Produksi Iklan Bisnis Pada Radio Mandiri Fm 98.3 Pekanbaru. Pekanbaru: Fakultas Ilmu Sosial Dan Politik. Universitas Riau.
Setianingrum, V. M. (2017). Programming radio berdasarkan karakter pendengar pedesaan dan perkotaan (Studi kasus di radio Pandowo Tulungagung dan She Radio Surabaya Jawa Timur). The Journal of Society and Media, 1(1), 84-101.
Syarifah, I. (2022). Pengaruh Soft Selling dalam Media Sosial Instagram dan Celebrity Endorse Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Bisnis Dan Kajian Strategi Manajemen, 6(1).
Trinoviana, A. (2017). Strategi Konvergensi Radio Sebagai Upaya Perluasan Pasar Audience dan Iklan (Studi Kasus Pada Swaragama Fm (101.7 Fm), Geronimo Fm (106.1 Fm), Dan Prambors Radio (102.2 FM/95.8 FM)). Jurnal Komunikasi, 12(1), 35-50.
Apjii.or.id. (2022). Asosiasi Penyelenggara Jasa Internet Indonesia. Diakses pada 27 Februari 2023, dari https://apjii.or.id/survei/surveiprofilinternetindonesia2022-21072047
Indonesiadata.id. (2022). Mengenal SES. Diakses pada 24 November 2022, dari https://indonesiadata.id/mengenal-istilah-ses-atau-status-sosial-ekonomi/
Radio Indonesia.co.id. (2020). Jumlah Pendengar Radio Mengalami Peningkatan. Diakses pada 16 Februari 2023, dari https://radioindonesia.co.id/news-detail/jumlah-pendengar-radio-mengalami-peningkatan
Published
2023-06-05
How to Cite
Sartika, S., & Wahyuni, J. (2023). STRATEGI PROGRAM GOOD MORNING HARD ROCKERS SHOW UNTUK MENINGKATKAN JUMLAH PENDENGAR. The Commercium, 6(3), 112-125. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/Commercium/article/view/52550
Abstract Views: 75
PDF Downloads: 66