ANALISIS SEMIOTIKA PESAN SOSIAL DALAM VIDEO KLIP LAGU "HALU" FEBY PUTRI

  • Reni Kristiani Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Keywords: Social messages, video clip, semiotics

Abstract

This studi aims to reveal the social messages contained in the video klip for the song “Halu” Feby Putri. This analysis focuses on the form of depiction of the message contained in each scene, then proceeds to Charles Sanders Peirce's semiotic model (triangle meaning). This research is a qualitative research and uses Charles Sanders Peirce's semiotic analysis. For Charles Sanders Peirce, the fundamental principle of sign nature is representative and interpretive nature. The video clip for the song "Halu" was chosen because the video clip has a lot of social messages aimed at people related to schizophrenia. The results of this study are the social messages contained in the video clip for the song "Halu", namely social values ​​in the form of material values, vital values ​​and spiritual values.

References

Adianta, I. K. A., & Putra, I. M. S. (2017). Hubungan Dukungan Keluarga dengan Tingkat Kepatuhan Minum Obat pada Pasien Skizofrenia. Jurnal Riset Kesehatan Nasional 1(1), 1-7. https://doi.org/10.37294/jrkn.v1i1.24
Agung, R., Handoyo, F. R., & Sholehah, B. (2022). Pengaruh Terapi Murattal Al-Quran Terhadap Tingkat Skala Halusinasi Pendengaran pada Pasien Skizofrenia di RSU Dr. H. Koesnadi Bondowoso. Jurnal Ilmu Keperawatan 11(1), 90-105. https://doi.org/10.35328/keperawatan.v11i1.2147
Aminda, A. D. (2021). Aneka ragam Seragam Rumah Sakit. Retrieved from: https://www.medicalogy.com/blog/aneka-ragam-seragam-rumah-sakit/
Ardiansyah, L. (2018). Media Sosial YouTube dalam Menunjang Popularitas Musisi Indonesia. Seminar Nasional Seni dan Desain: “Konvergensi Keilmuan Seni Rupa dan Desain Era 4.0”. Retrieved from: https://www.neliti.com/publications/268194/media-sosial-youtube-dalam-menunjang-popularitas-musisi-indonesia
Dewi, M. A. K., & Sukmayanti, L. M. K. (2020). Dukungan Sosial dan Skizofrenia. Psikobuletin: Buletin Ilmiah Psikologi 1(3), 179-186. https://doi.org/10.24014/pib.v%vi%i.9919
Eni, K. Y., & Herdiyanto, Y. K. (2018). Dukungan Sosial Keluarga terhadap Pemulihan Orang dengan Skizofrenia (ODS). Jurnal Psikologi Udayana 5(2), 268-281.
Erlina., Suwadi., & Pramono, D. (2010). Determinan Terhadap Timbulnya Skizofrenia pada Pasien Rawat Jalan di Rumah Sakit Jiwa Prof. HB Saanin Padang Sumatera Barat. Berita Kedokteran Masyarakat. https://doi.org/10.22146/bkm.3471
Fiona, K., & Fajrianthi. (2013). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Kualitas Hidup Penderita Skizofrenia. Jurnal Psikologi Kepribadian dan Sosial 2(3), 106-113.
Laksono, I. K. (2019). Klasifikasi Skizofrenia Berdasarkan Sinyal EEG Menggunakan Algoritma Support Vector Machine. Jurnal Ilmiah Matematika 7(2), 111-116.
Lubis, N., Krisnani, H. & Fedryansyah, M. (2014). Pemahaman Masyarakat Mengenai Gangguan Jiwa dan Keterbelakangan Mental. Share Social Work Journal, 4(2). https://doi.org/10.24198/share.v4i2.13073
Morissan. (2013). Teori Komunikasi Komunikator, Pesan, Percakaoan, dan Hubungan (Interpersonal). Bogor: Ghalia Indonesia.
Mulyana, D. (2013). Ilmu Komunikasi: Suatu Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasrullah & Lalu S. (2021). Analisis Pengaruh Covid-19 terhadap Kesehatan Mental Masyarakat di Indonesia. Media Kesehatan Masyarakat Indonesia, 20(3). https://doi.org/10.14710/mkmi.20.3.206-211
Navarro, J. (2015). Cara Cepat Membaca Bahasa Tubuh 2. Jakarta: PT Zaytuna Ufuk Abadi.
Nugroho, E. (2008). Pengenalan teori Warna. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Nurani, N. F. (2020). Analisis Wacana Kritis Penyandang Disabilitas dalam Film Dancing In The Rain. Jurnal Komunika 9(2), 84-95.
Nurdiawan, T. G., & Sari, M. P. (2022). Analisis Semiotika pada 10 Foto Terbaik The Chartered Institution Of Waer And Environtmental Management 2018. Journal Semiotika 16(2), 149-157.
Paramitha, I. B. G., & Arini, I. A. D. (2020). Tradisi Mesatua Sebagai Media Komunikasi Penanaman Karakter Anak. Danapati: Jurnal Ilmu Komunikasi 1(1), 16-25.
Purwasito, A. (2017). Analisis Pesan. The Messenger, 9(1), 103-109. Doi: 10.26623/themessenger.v9i1.434.
Simanjuntak, S. L., & Nasution, N. (2017). Komunikasi Interpersonal Psikolog Terhadap Pemulihan Pasien Rumah Sakit Jiwa Provinsi Sumatera Utara. Jurnal Interaksi 1(1), 118-128. https://doi.org/10.30596/interaksi.v1i1.883
Sujatmiko, B., & Ishaq, R. E. (2015). Pesan Dakwah dalam lagu “Bila Tiba”. Jurnal Dakwah dan Komunikasi 9(2), 181-195.
Suparto, I. R. M. (1987). Kebudayaan Pop Bertingkat-tingkat. Prisma. No.5, Tahun XVI, Mei 1987.
Suparto, I. R. M. (1987). Sosiologi dan Antropologi. Bandung. CV Armiko.
Sutjiadi, A. K., & Lobodally, A. (2022). Penggambaran Halusinasi dalam Film Setengah Hari Kurang Sedikit. Jurnal Kalbisiana 8(3), 3011-3025.
Zuhriah., & Muhammad, H. (2018). Makna Warna dalam Tradisi Budaya; Studi Kontrastif Antara Budaya Indonesia dan Budaya Asing. Jurnal Semiotika 1(1), 1-14.
Yusuf, A. E. (2020). Kedudukan Manusia Sebagai Makhluk Sosial. Retrieved from: https://binus.ac.id/character-building/2020/12/kedudukan-manusia-sebagai-makhluk-sosial
Yusuf, A. E. (2020). Pentingnya Nilai Bermasyarakat. Retrieved from: https://binus.ac.id/character-building/2020/12/pentingnya-nilai-bermasyarakat/
Published
2023-07-31
How to Cite
Kristiani, R. (2023). ANALISIS SEMIOTIKA PESAN SOSIAL DALAM VIDEO KLIP LAGU "HALU" FEBY PUTRI. The Commercium, 7(3), 13-24. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/Commercium/article/view/56608
Abstract Views: 104
PDF Downloads: 115