POLA KOMUNIKASI ORANG TUA DALAM MENANGANI KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK PENDERITA SPEECH DELAY

  • I Putu Reza Adhi Wiranata Universitas Negeri Surabaya
  • Tsuroyya, S.S., M.A. Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Kata Kunci: orang tua, anak, speech delay, pola komunikasi domokratis, dan stimulasi.

Abstract

This research discusses family communication, giving gadgets to children with speech delay, and providing stimulation to children at home. This study involved informants who were parents of children with speech delays. The results of the research show that democratic communication patterns are effectively applied to children with speech delays, giving children the freedom to express opinions. Giving gadgets needs to be supervised and given a time limit, with a focus on applications that support children's development. Stimulation at home involves monitoring gadget use, light communication, object recognition, oral stimulation, and attention to the child's eating patterns. Apart from that, stimulation at the child development center is advanced with the aim of improving children's growth and development. Parents have an important role in consistently providing stimulation to accelerate the growth of children with speech delays. By applying appropriate stimulation, it is hoped that children can overcome speech delays and achieve optimal growth and development.

Keywords: Parents, children, speech delay, democratis communication patterns, and stimulation.

References

Andika, Y., & Sunarti, V. (2018). Hubungan antara Komunikasi Keluarga dengan Kemampuan Bicara Anak Usia Dini Desa Rambai. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(4), 547. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101656
April, M. (2022). JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan). 9(2020), 55–67.
Astuti, T. (2019). Hubungan pola komunikasi orangtua terhadap perkembangan berbicara anak di taman kanak-kanak. 3(November 2018), 88–95.
Aurelia, T., Rahminawati, N., & Inten, D. N. (2022). Analisis Faktor Internal dan Faktor Eksternal yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia 5,9 Tahun. Bandung Conference Series: Early Childhood Teacher Education, 2(2), 69–78. https://doi.org/10.29313/bcsecte.v2i2.3504
Deka Liswiana, Nurkolis, G. A. (2018). Pola Komunikasi Dalam Keluarga. JMP Universitas PGRI Semarang, 7(2), 1–17.
Fatima, M., Angkur, M., Gomes, F. De, Merici, A., Katolik, U., Santu, I., Ruteng, P., Bahasa, P., & Anak, L. (2022). Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Lisan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Dusun. 7(1), 21–29.
Fauzia, Wulan & Meiliawati, F. et al. (2020). Jurnal al-Shifa Volume 1 No 2, 2020. Jurnal Al-Shifa, 1(2), 102–110.
Hasanah, N., & Sugito, S. (2020). Analisis Pola Asuh Orang Tua terhadap Keterlambatan Bicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 913. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.456
Hutami, E. P., & Samsidar. (2018). Strategi Komunikasi Simbolik Speech Delay Pada Anak Usia 6 Tahun di TK Paramata Bunda Palopo. Jurnal Tunas Cendikia, 1(1), 39–43.
Istiqlal, A. N. (2021). Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay). Preschool, 2(2), 206–216. http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/preschool/article/view/12026
Liansari, V. (2018). Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak Usia Dini dengan Speech Delay di TK Aisiyah Rewwin Waru. KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 159. https://doi.org/10.21070/kanal.v5i2.1485
OksitosinRohmah, M., Astikasari, N. D., & Weto, I. (2018). Analisis Pola Asuh Orang Tua Dengan Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia 3-5 Tahun. OKSITOSIN : Jurnal Ilmiah Kebidanan, 5(1), 32–42. https://doi.org/10.35316/oksitosin.v5i1.358
Pristiwanti, D., Badriah, B., Hiadayat, S., & Ratna Sari Dewi. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling Volume 4 Nomor 6 Tahun 2022, 4(11), 1707–1715.
Sarnoto, A. Z. (2022). Komunikasi Efektif pada ‘Anak Usia Dini dalam Keluarga Menurut Al-Qur’an. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2359–2369. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1829
Sma, R., Smk, D. A. N., Bangli, D. I., & Klungkung, D. A. N. (1980). Community of Publishing In Nursing (COPING), p-ISSN 2303-1298, e-ISSN 2715-1980. 8, 124–132.
Suriadi, S., & Mursidin, M. (2020). Jurnal Al – Qiyam. Qiyam, Jurnal Al, 1(2), 11–20.
Taruna, Y., & Rusdi, F. (2022). Analisis Pola Komunikasi Keluarga dan Pola Asuh dalam Tayangan “Yes Day” Serta Relevansinya Pada Anak di Medan. Kiwari, 1(3), 551–557. https://doi.org/10.24912/ki.v1i3.15852
Wijayaningsih, L. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kemampuan Bicara Anak Speech Delay (Studi Kasus Di Homeschooling Bawen Jawa Tengah). Satya Widya, 34(2), 151–159. https://doi.org/10.24246/j.sw.2018.v34.i2.p151-159
Yulianda, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Berbicara Berbicara Pada Anak Balita. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 12–16. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1137
Yuniari, N. M., Ayu, I. G., & Triana, I. (2020). Strategi Terapiw Wicara Yang Dapat Diterapkan Oleh Orang Tua Penderita Keterlambatan Berbicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 564–570.
Andika, Y., & Sunarti, V. (2018). Hubungan antara Komunikasi Keluarga dengan Kemampuan Bicara Anak Usia Dini Desa Rambai. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(4), 547. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i4.101656
April, M. (2022). JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga dan Pendidikan). 9(2020), 55–67.
Astuti, T. (2019). Hubungan pola komunikasi orangtua terhadap perkembangan berbicara anak di taman kanak-kanak. 3(November 2018), 88–95.
Aurelia, T., Rahminawati, N., & Inten, D. N. (2022). Analisis Faktor Internal dan Faktor Eksternal yang Mempengaruhi Keterlambatan Bicara (Speech Delay) Anak Usia 5,9 Tahun. Bandung Conference Series: Early Childhood Teacher Education, 2(2), 69–78. https://doi.org/10.29313/bcsecte.v2i2.3504
Deka Liswiana, Nurkolis, G. A. (2018). Pola Komunikasi Dalam Keluarga. JMP Universitas PGRI Semarang, 7(2), 1–17.
Fatima, M., Angkur, M., Gomes, F. De, Merici, A., Katolik, U., Santu, I., Ruteng, P., Bahasa, P., & Anak, L. (2022). Orangtua Terhadap Perkembangan Bahasa Lisan Pada Anak Usia 4-5 Tahun Di Dusun. 7(1), 21–29.
Fauzia, Wulan & Meiliawati, F. et al. (2020). Jurnal al-Shifa Volume 1 No 2, 2020. Jurnal Al-Shifa, 1(2), 102–110.
Hasanah, N., & Sugito, S. (2020). Analisis Pola Asuh Orang Tua terhadap Keterlambatan Bicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 913. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.456
Hutami, E. P., & Samsidar. (2018). Strategi Komunikasi Simbolik Speech Delay Pada Anak Usia 6 Tahun di TK Paramata Bunda Palopo. Jurnal Tunas Cendikia, 1(1), 39–43.
Istiqlal, A. N. (2021). Gangguan Keterlambatan Berbicara (Speech Delay). Preschool, 2(2), 206–216. http://ejournal.uin-malang.ac.id/index.php/preschool/article/view/12026
Liansari, V. (2018). Pola Komunikasi Interpersonal Orang Tua dan Anak Usia Dini dengan Speech Delay di TK Aisiyah Rewwin Waru. KANAL: Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(2), 159. https://doi.org/10.21070/kanal.v5i2.1485
OksitosinRohmah, M., Astikasari, N. D., & Weto, I. (2018). Analisis Pola Asuh Orang Tua Dengan Keterlambatan Bicara Pada Anak Usia 3-5 Tahun. OKSITOSIN: Jurnal Ilmiah Kebidanan, 5(1), 32–42. https://doi.org/10.35316/oksitosin.v5i1.358
Pristiwanti, D., Badriah, B., Hiadayat, S., & Ratna Sari Dewi. (2022). Jurnal Pendidikan dan Konseling Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling Volume 4 Nomor 6 Tahun 2022, 4(11), 1707–1715.
Sarnoto, A. Z. (2022). Komunikasi Efektif pada ‘Anak Usia Dini dalam Keluarga Menurut Al-Qur’an. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(3), 2359–2369. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i3.1829
Sma, R., Smk, D. A. N., Bangli, D. I., & Klungkung, D. A. N. (1980). Community of Publishing In Nursing (COPING), p-ISSN 2303-1298, e-ISSN 2715-1980. 8, 124–132.
Suriadi, S., & Mursidin, M. (2020). Jurnal Al – Qiyam. Qiyam, Jurnal Al, 1(2), 11–20.
Taruna, Y., & Rusdi, F. (2022). Analisis Pola Komunikasi Keluarga dan Pola Asuh dalam Tayangan “Yes Day” Serta Relevansinya Pada Anak di Medan. Kiwari, 1(3), 551–557. https://doi.org/10.24912/ki.v1i3.15852
Wijayaningsih, L. (2019). Peran Pola Asuh Orang Tua Dalam Meningkatkan Kemampuan Bicara Anak Speech Delay (Studi Kasus Di Homeschooling Bawen Jawa Tengah). Satya Widya, 34(2), 151–159. https://doi.org/10.24246/j.sw.2018.v34.i2.p151-159
Yulianda, A. (2019). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keterlambatan Berbicara Berbicara Pada Anak Balita. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 12–16. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/Bahastra/article/view/1137
Yuniari, N. M., Ayu, I. G., & Triana, I. (2020). Strategi Terapiw Wicara Yang Dapat Diterapkan Oleh Orang Tua Penderita Keterlambatan Berbicara (Speech Delay). Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 4, 564–570.
Published
2024-03-13
How to Cite
Adhi Wiranata, I. P., & S.S., M.A., T. (2024). POLA KOMUNIKASI ORANG TUA DALAM MENANGANI KEMAMPUAN BERBICARA PADA ANAK PENDERITA SPEECH DELAY. The Commercium, 8(01), 109-119. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/Commercium/article/view/59002
Abstract Views: 15
PDF Downloads: 18