The Application of A Simple Ice Cream Experiment to Improve The Understanding of The Students' Concepts of SDN 3 Sawahan on The Changing Form of Objects

  • Reni Dwi Anjani Universitas Negeri Surabaya
  • Muhimmatul Khoiro Universitas Negeri Surabaya
Keywords: experiments, understanding concepts, changes in the form of things

Abstract

Teaching without using learning media makes it difficult for students to understand knowledge. This is because students only listen to explanations from the teacher theoretically without any direct learning experience. As a result, the student's understanding of a material tends to be lower. This research was conducted to increase students' conceptual understanding of SDN 3 Sawahan on changes in the shape of objects through a simple ice cream experiment. This study uses qualitative methods with data collection techniques through questionnaires and documentation. The subjects in this study were students in grades 4, 5, and 6 from SDN 3 Sawahan, with a total of 55. The data obtained were analyzed using percentages and diagrams to determine the level of students' understanding of concepts. The results showed that most students understood the concept of changing the shape of objects through a simple ice cream experiment. Students tend to more easily understand concepts in a material through a direct experience such as experiments.

References

Basri, H. (2018). Kemampuan Kognitif Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Ilmu Sosial Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan, 18(1), 1–9. http://dx.doi.org/10.17509/jpp.v18i1.11054

Bujuri, D. A. (2018). Analisis Perkembangan Kognitif Anak Usia Dasar dan Implikasinya dalam Kegiatan Belajar Mengajar. LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan), 9(1), 37–50. http://dx.doi.org/10.21927/literasi.2018.9(1).37-50

Draxler, K., & Stybikova, R. (2015). Calibration of AC Clamp Meters. IEEE Instrumentation and Measuremet, 1–7. https://doi.org/10.1109/I2MTC.2015.7151481

Fitriani, B. (2019). Penggunaan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA PADA Kelas IV SDN Topa Kota Baubau. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 122–134. https://doi.org/10.31851/pernik.v2i01.3111

Hastuti, E. S., & Hidayati, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen Ditinjau Terhadap Hasil Belajar IPA Dari Kemampuan Komunikasi. Natural: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 5(1), 25–31. http://dx.doi.org/10.30738/natural.v5i1.2562

Khalida, B. R., & Astawan, I. G. (2021). Penerapan Metode Eksperimen untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 182–189. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2.35552

Khaulani, F., Suhaili, N., & Murni, I. (2020). Fase dan Tugas Perkembangan Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(1), 51–59. http://dx.doi.org/10.30659/pendas.7.1.51-59

Latifa, U. (2017). Aspek Perkembangan pada Anak Sekolah Dasar : Masalah dan Perkembangannya. Journal of Multidisciplinary Studies, 1(2), 185–196.

Merdiana, R. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Pada Tema Indahnya Kebersamaan Subtema Keberagaman Budaya Bangsaku. (Doctoral dissertation, FKIP UNPAS).

Norhafizah, N., & Amelia, R. (2017). Upaya mengembangkan aspek kognitif (menunjukkan aktivitas yang bersifat eksploratif dan menyelidik) melalui metode eksperimen sederhana membuat ice cream di Tk Maidnaturramlah Banjarmasin. Sagacious Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Sosial, 4(1). https://rumahjurnal.net/sagacious/article/view/150/105

Oma. (2021). Penerapan Metode Eksperimen Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Tentang Pengaruh Gaya Dalam Mengubah Gerak Suatu Benda. Jurnal Pedagogiana, 8(84). 100–107. https://dx.doi.org/10.47601/AJP.33

Rahmah, N. (2013). Belajar bermakna ausubel. Al-Khwarizmi: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(1), 43–48. http://dx.doi.org/10.24256/jpmipa.v1i1.54

Samatowa, U. (2010). Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: Indeks.

Sartika, S. B. (2012). Pengaruh Penerapan Metode Eksperimen Sebagai Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP) Terhadap Prestasi. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 1(2), 189–212. http://dx.doi.org/10.21070/pedagogia.v1i2.41

Zulaekho, S. (2020). Penggunaan metode eksperimen untuk meningkatkan motivasi belajar IPA pada tema peristiwa dalam kehidupan bagi siswa kelas VA SD Negeri 2 Leteh kecamatan Rembang. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1). https://dx.doi.org/10.20961/jpd.v8i1.41027

Published
2023-05-26
Section
Articles
Abstract Views: 63
PDF Downloads: 34