Pengaruh Pemberian Reinforcement dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Mata Pelajaran IPS SMPN 27 Surabaya

The Effect of Giving Reinforcement and Learning Motivation on Student Learning Outcomes for Class VII Social Studies Subjects at SMPN 27 Surabaya

  • Salsabila Farodis Yusman Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Reinforcement, Learning Motivation, Social Studies Learning

Abstract

This study was conducted as a result of the issue inadequate social studies learning outcomes, students' lack of attention during class, and some students' laziness when it came to completing tasks. The purpose of this study is ascertain how motivation and reinforcement affect students' learning outcomes in social studies classes at SMP Negeri 27 Surabaya. utilizing ex post facto quantitative studies of this kind. Ex post facto methodology was chosen since learning experiences occur within the learning process. In this study, 39 respondents from the entire class of class VII SMP Negeri 27 Surabaya were given questionnaires and learning outcomes to complete in order to gather data. Then, with the aid of SPSS 21.0, the data is controlled utilizing multiple regression analysis methods and partial correlation. The analysis's findings show that the first hypothesis, "Reinforcement," has an effect on the learning outcomes for social studies a tcount 2.891 and a sig value of 0.006, while the second hypothesis, "Motivation," also has an effect on the learning outcomes for social studies of 2.169 and a sig 0.037, and suggests giving reinforcement gifts and motivating students to learn. has an impact on the outcomes of social studies learning using ftable 7,280 and sig 0,002. According to the analysis's findings, reinforcement and learning motivation have favorable and sig impact on students' learning outcomes in social studies classes at SMP Negeri 27 Surabaya.

References

Alkadri, T. (2021). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Kepercayaan Diri, Penguatan Positif, dan Lingkungan Teman Sebaya terhadap Hasil Belajar Sisiwa Kelas XI IPS melalui Motivasi sebagai Variabel Intervening di SMAN 1 Airpuran Kabupaten Pesisir Selatan. Jurnal Horizontol Pendidikan, 1 (2), 232-249.
Andeni, M., Hermita, N., & Zufriady. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Gugus Inti 1 kecamatan Kunto Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3 (2), 211-226.
Anjani, F. K. (2018). Hubungan Pemberian Reward dan Punishment Guru dengan Motivasi Belajar pada Pembelajaran IPS Siswa Kelas IV SD Gugus 1 Kecamatan Kediri Tahun Ajaran 2018/2019. Journal Skripsi, 6.
Bastari, E. (2018). Hubungan Motivasi Belajar dengan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Peljaran IPS Kelas IV SD Negeri 1 Sukabumi Indah Bandar Lampung Tahun 2018/2019. Jurnal Skripsi, 1-145.
Delvia, M. (2020). Efek Mediasi Motivasi Belajar pada Pengaruh Reinforcement terhadap Hasil Belajar Siswa (Systematic Literature Review). Systematic Literature Review.
Megawati, M. (2019). Pengaruh Pemberian Penguatan terhadap Hasil Belajar Mapel Sosiologi Kelas X IPS SMPAN 6 Pontianak. Jurnal Pendidikan Sosiologi, 8 (9), 1-7.
Melinda, I., & Susanto, R. (2018). Pengaruh Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa. International Journal of Elementary Education, 2, 82.
Murtiningsih. (2017). Pengaruh Motivasi Belajar, Sarana Belajar dan Percaya Diri terhadap Hasil Belajar IPS Penerima BSM (Bantuan Siswa Miskin) SMP Negeri di Surabaya. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan, 5 (2), 178-191.
Narimo, W. A., & Wafroturohmah. (2019). Kepemimpinan Pembelajaran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Varidika, 31 (2), 47-55.
Nurcahya, A., & Hadujah, H. S. (2020). Pemberian Penguatan (Reinforcement) dan Kreatifitas Mengajar Guru sebagai Determinan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 3 (1), 83-96.
Permatasari, A. (2019). Pengaruh Metode Reward dan Punishment terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Tahfidz di SDIT Al-Qalam Bengkulu Selatan. Jurnal Pendidikan, 11.
Pusparini, K. D., Suma, K., & Suswandi, I. (2020). Hubungan Motivasi Intrinsik, Persepsi Siswa, Motivasi Ektrinsik, Persepsi Siswa terhadap Pembelajaran Fisik dan Prestasi Belajar Fisika Siswa Kelas X MIPA SMA. Jurnal Pendidikan Fisika Undiksha, 10 (1), 12-23
Sardiman. (2016). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali Press.
Septiana, V. W., & Hayati, M. (2019). Hubungan Pemberian Reinforcement dengan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam pada Peserta Didik Kelas V Sekolah Dasar. Jurnal Menara Umum, 13 (4), 148-157.
Sholeh, B., & Sa'diah, H. (2018). Pengaruh Motivasi Belajar dan Fasilitas Belajar terhadap Prestasi Belajar IPS Siswa SMP Nurul Iman Parung Bogor Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis, 12-20.
Sriwardani, F., & Mazdayani. (2020). Pengaruh Pemberian Penguatan terhadap Hasil belajar Siswa Mata Pelajaran IPS pada Siswa sekolah Dasar di Kabupaten Pesisir Barat. Journal PGMI, 6 (2), 79-92.
Sugiyono. (2019). Statistik Untuk Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Suratmi, S., & Salamah. (2018). Upaya Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar IPS melalui Pemberian Reward dan Punishment. Jurnal Sosialita, 10 (1), 159-168.
Syam, H. H. (2019). Pengaruh Pemberian Reinforcement terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Sosial pada Murid Kelas IV SDN 9/25 Bantimurung Kecamatan Tondong Tallasa Kabupaten Pangkep. Jurnal Skripsi, 1-137.
Triwahyuni, E. (2019). Pernan KOnsep Teori Behavioristik B.F Skinner terhadap Motivasi dalam Menghindari Persekutuan Ibadah. Jurnal Filsafat Theologiia Jaffray, 1-10.
Uno, H. B. (2016). Teori Motivasi dan Pengukurannya. Bandung: Rajawali.
Published
2022-08-02
How to Cite
Yusman, S. (2022). Pengaruh Pemberian Reinforcement dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas VII Mata Pelajaran IPS SMPN 27 Surabaya. DIALEKTIKA PENDIDIKAN IPS, 2(2), 192 - 205. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/PENIPS/article/view/48606
Section
ARTIKEL
Abstract Views: 143
PDF Downloads: 312