Pengaruh Pengetahuan Awal Pada Pembelajaran Field Work Terhadap Minat Dan Hasil Belajar IPS

  • Shofroul Laili Universitas Negeri Surabaya
Keywords: Learning, Field Work, Interest, Result

Abstract

This research is aimed at knowing the results of the application of field work learning to the interests and social studies learning outcomes in economic activity material. The use of the Nonequivalent Control Group Design design with purposive sampling technique makes class VII E as the experimental class and class VII B as the control class of the entire population of students from class VII A to class VII H. Treatment in the experimental class is in the form of field work learning and the control class in the form of conventional learning obtained research findings indicating that the experimental class gained an increased interest of 40.2% and the learning outcomes of the experimental class experienced an increase of 25.94%. The results of the Mancova test with the initial covariate of students' learning abilities showed a value of F = 95.810 with sig = 0.000, namely the value of sig = 0.000 <0.005. These results are the results of the prerequisite test using the normality test, homogeneity test and hypothesis testing in the form of the mancova test. From the results obtained, it can be assumed that there is an influence between field work learning and the interests and social studies learning outcomes of junior high school students on economic activity material.

References

Edi Marjan Nasution. (n.d.). Pelaku Ekonomi Mikro Dalam Menciptakan Kekuatan Ekonomi Nasional. 100–113. https://www.ptonline.com/articles/how-to-get-better-mfi-results
Fitriana, I. W., Nusantara, T., & Malang, U. N. (2016). Penerapan Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad. 1(3), 168–176.
Iffah, F., & Yasni, Y. F. (2022). Manusia Sebagai Makhluk Sosial Pertemuan. Lathaif: Literasi Tafsir, Hadis Dan Filologi, 1(1), 38–47.
Joesyiana, K. (2018). Penerapan Metode Pembelajaran Observasi Lapangan (Outdor Study) Pada Mata Kuliah Manajemen Operasional (Survey Pada Mahasiswa Jurusan Manajemen Semester III Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Beserta Persada Bunda). 6(2), 90–103. https://journal.uir.ac.id/index.php/Peka/article/download/2740/1520/
Korompot, S., Rahim, M., & Pakaya, R. (2020). Persepsi Siswa Tentang Faktor yang Mempengaruhi Minat Belajar. JAMBURA Guidance and Counseling Journal, 1(1), 40–48. https://doi.org/10.37411/jgcj.v1i1.136
Nasution, I. D., & Riyanto, Y. (2018). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terpadu Model Sequenced Tema Berbagai Pekerjaan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan (Teori Dan Praktik), 3(2), 92. https://doi.org/10.26740/jp.v3n2.p92-96
Nugraha, R. G. (2016). Meningkatkan Ecoliteracy Siswa Sd Melalui Metode Field-Trip Kegiatan Ekonomi Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Mimbar Sekolah Dasar, 2(1), 60–72. https://doi.org/10.17509/mimbar-sd.v2i1.1322
Nurhasanah, S., & Sobandi, A. (2016). Minat Belajar Sebagai Determinan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 128. https://doi.org/10.17509/jpm.v1i1.3264
Prasetya, S. P., Segara, N. B., & Imron, A. (2020). Effectiveness Of Outdoor Learning Optimization Program In Learning Social Studies. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia), 9(2), 314. https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v9i2.19160
Setiawan, A., Nugroho, W., & Widyaningtyas, D. (2022). Pengaruh Minat Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas Vi Sdn 1 Gamping. TANGGAP : Jurnal Riset Dan Inovasi Pendidikan Dasar, 2(2), 92–109. https://doi.org/10.55933/tjripd.v2i2.373
Suherdiyanto, P. M. R. A. (2016). Pembelajaran Luar Kelas (Out Door Study) Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sma Negeri 1 Sungai Kakap. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 3(1), 139–148.
Sunanik, S. (2014). Perkembangan Anak ditinjau dari Teori Konstruktivisme. SYAMIL: Jurnal Pendidikan Agama Islam (Journal of Islamic Education), 2(1), 14. https://doi.org/10.21093/sy.v2i1.491
Suzana, Y., Jayanto, I., & Farm, S. (2021). Teori belajar & pembelajaran. Literasi Nusantara. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=cyYvEAAAQBAJ&oi=fnd&pg=PP1&dq=teori+belajar+konstruktivistik&ots=zheFGeHG34&sig=mXEGYaaBBmRoTjcmyVBtAgHy4Nk&redir_esc=y#v=onepage&q=teori belajar konstruktivistik&f=false
Utami, P. S., & Gafur, A. (2015). Pengaruh Metode Pembelajaran Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Ips Di Smp Negeri Di Kota Yogyakarta. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 2(1), 97–103. https://doi.org/10.21831/hsjpi.v2i1.4622
Utami, T. E. (2020). Pengaruh Metode Pembelajaran Outdoor Stdy Dalam Bentuk Field work Pada Materi Kegiatan Ekonomi Skripsi, Tadris Ilmu Pengetahuan Sosial Institut Agama Islam Ponorogo 2020 Abstrak Ermawati , Tri Utami . 2020 .
Widiasworo, E. (2017). Strategi dan Metode Mengajar Siswa di Luar Kelas (Outdoor Learning) (Nurhid (ed.); I). Ar-Ruzz Media.
Yuni Wibowo. (2010). Bentuk Bentuk Pembelajaran Outdoor. Jurusan Pendidikan Biologi FMIPA UNY, 1–21.
Published
2023-08-31
How to Cite
Laili, S. (2023). Pengaruh Pengetahuan Awal Pada Pembelajaran Field Work Terhadap Minat Dan Hasil Belajar IPS. DIALEKTIKA PENDIDIKAN IPS, 3(2), 189-197. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/PENIPS/article/view/55240
Section
ARTIKEL
Abstract Views: 13
PDF Downloads: 14