NILAI MORAL ING TEMBNG DOLANAN GEGAYUTANTUMRAP KOMPETENSI SIKAPE SISWA ING SEKOLAH DHASAR

  • FAHRUN WULANDARI

Abstract

Nilai Moral Ing Tembang Dolanan Gegayutan Tumrap Kompetensi Sikape Siswa Ing Sekolah Dhasar

 

Fahrun Wulandari

Pendidikan Bahasa dan Sastra Daerah (Jawa)

Fakultas Bahasa dan Seni

Universitas Negeri Surabaya

(wulanfahrun@gmail.com)

Abstrak

Tembang dolanan ditegesi tembang kang kalebu ing tembang tradhisional rakyat, kang ditembangake dening bocah-bocah nalika padhang bulan. Padatane wayah padhang bulan bocah-bocah padha dolanan ing jaba sinambi nembang. Isine ngemot babagan piwulang lan ora ana paugeran kang gumathok ing babagan cakepan utawa guru lagu sarta nggunakake basa rinengga kaya ta sanepa, paribasan, bebasan, cangkriman, lan sandi asma kang kabeh mau bisa nambah endahing sawijining tembang. Saliyane minangka sarana panglipur, biyasane tembang kanggo ndhidhik bocah cilik. Sajrone tembang dolanan kasebut ngandhut piwulangan mligine piwulang moral. Piwulang kasebut arupa piwulangan becik lan ala. Piwulang kang becik minangka tuladha urip saben dinane dene piwulang kang ala digawe pasinaon kanggo sabanjure aja nganti tumindak kang kaya mangkono.

Gegayutan karo andharan kasebut, mula bisa dirumusake underane panliten iki yaiku (1) Apa isi kang kinandhut ing tembang dolanan kasebut ? (2) Nilai moral apa kang kinandhut ing tembang dolanan kasebut? (3) Kepriye gegayutan antara nilai moral ing tembang dolanan kasebut tumrap kompetensi sikape siswa ing sekolah dhasar?. Gegayutan karo underane panliten sing wis dirumusake mau, panliten iki nduweni ancas supaya bisa menehi sumbangan tumrap pangrembakaning sastra Jawa lan bisa nggampangake pamaos ngerteni nilai moral sing kinandhut ing tembang dolanan gegayutan tumrap sikape siswa ing sekolah dhasar sarta supaya bisa nambahi kawruh ngenani pangrembakane moral bocah ing sekolah dhasar.

         Panliten iki dikarepake bisa menehi paedah tumrap: 1) kanggo panulis: panliten iki bisa didadekake sarana kanggo nyinaoni piwulang moral sajrone tembang mligine tembang dolanan, lan uga bisa dadi wujud nyata pangetrapan kawruh sawetara ing bangku kuliyah. 2) kanggo pamaos: Panliten iki dikarepake bisa menehi tuladha tumrap para pamaos lan dikarepake nilai-nilai kang luhur kasebut bisa ditrapake ing urip saben dina. 3) kanggo donyaning pamulangan: Tumrap pamulangan ing SD, SMP, SMA lan sederajat, asil panliten iki bisa menehi tuladha ngenani piwulangan moral sajrone tembang dolanan saengga bisa didadekake tuladha kang becik.

         Lelandhesan panliten iki nggunakake teori struktur. Teori kasebut digunakake kanggo ndhudhah isi kang ana ing tembang dolanan kasebut nggunakake pamawase Damayanti kang ngandharake yen ana struktur lair lan struktur batin sajrone tembang dolanan. Sawise kawiyak struktur kang ana ing tembang dolanan kasebut banjur kanggo nintingi nilai moral kang kinandhut sajrone tembang dolanan nggunakake pamawase Nurgiyantoro. Nurgiyantoro ngandharake menawa moral kaperang dadi telu yaiku (1) moral gegayutane karo manungsa lan Pengeran, (2) moral kang gegayutane karo manungsa lan dhiri pribadhi, lan (3) moral kang gegayutan antarane manungsa karo manungsa liya ing lingkup sosial lan lingkungan alam.

         Adhedhasar asiling panliten ngenani nilai moral ing tembang dolanan bisa dingerteni ana saperangan tembang dolanan kang bisa ditegesi kanthi wantah adhedhasar cakepan kang sumadya, dene ana saperangan tembang dolanan kang kudu dingerteni lumantar teges entar. Saliyane iku tembang-tembang kasebut yen dilarasake tumrap kompetensi sikap kang ana ing KTSP 2013 bisa trep lan kasil menehi gegambaran kang cetha ngenani nilai-nilai moral kang kinandhut. Nilai-nilai moral kang kasil ditemokake mau banjur dilarasake tumrap indhikator-indhikator kang wis sumedya ing kurikulum anyar. Saka kene banjur bisa dingerteni yen ana sesambungan kang raket antarane nilai moral ing tembang dolanan gegayutan tumrap sikape siswa ing sekolah dhasar. Bab kasebut bisa diwawas saka nilai-nilai kang kinandhut banjur dideleng lan dilarasake tumrap sikape siswa ing sekolah dhasar.

Abstrak

Tembang dolanan diartikan sebagai tembang tradisional rakyat, yang dinyanyikan ketika bulan bersinar. Pada umumnya ketika bulan bersinar anak-anak banyak yang keluar rumah untuk bermain bersama disertai menyanyikan lagu dolanan. Isi yang ada didalam tembang dolanan megandung nilai-nilai yang berguna untuk dipelajari serta menggunakaan perhiasan bahasa yang indah. Perhiasan tersebut diantaranya adalah sanepa, paribasan, bebasan, cangkriman dan sandi asma yang bisa menambah indahnya lagu tersebut. Selain sebagai sarana bermain, lagu dolanan juga berfungsi untuk mendidik anak. Didalamnya mengandung nilai-nilai didik khususnya nilai didik yang berhubungan dengan moral seorang anak. Nilai-nilai didik tersebut digunakan sebagai contoh dalam kehidupan sehari-hari serta contoh yang buruk dijadikan sebagai pembelajaran supaya tidak bertindak seperti itu.

                Sehubungan dengan penjelasan tersebut, maka dibuatlah rumusan penelitian sebagai berikut  (1) Apa isi yang terkandung dalam lagu dolanan tersebut ? (2) Apa nilai moral yang terkandung dalam lagu dolanan tersebut ? (3) Bagaimanakah hubungan antara nilai moral yang ada dalam lagu dolanan tersebut terhadap kompetensi sikap siswa di sekolah dasar?. Sehubungan dengan rumusan penelitian yang dibuat tersebut, maka penelitian ini bertujuan untuk memberikan sumbangan terhadap perkembangan Sastra Jawa serta memudahkan pembaca untuk mengerti dan memahami nilai moral yang terkandung berhubungan dengan kompetensi sikap siswa di sekolah dhasar. Selain itu diharapkan penelitian ini bisa menambah pengetahuan tentang perkembangan moral siswa di sekolah dhasar.

                Penelitian ini diharapkan bisa memberikan manfaat terhadap: 1) penulis: panelitian ini bisa dijadikan sarana untuk mempelajari nilai moral di dalam lagu khususnya lagu dolanan serta dijadikan sebagai wujud nyata pengetahuan yang didaptkan ketika di bangku kuliah. 2) Pembaca: penelitian ini diharapkan bisa memberikan contoh untuk diterapkan dalam kehidupan sehari-hari. 3) Dunia pendidikan: untuk pembelajaran di SD, SMP, SMA dan sederajat. Dari hasil penelitian ini diharapkan bisa memberikan contoh yang baik mengenai nilai moral yang ada di lagu dolanan sehingga bisa dijadikan contoh yang baik.

                Landasan penelitian ini menggunakan teori struktur. Teori tersebut digunakan untuk menemukan isi serta unsur yang terkandung di dalam lagu dolanan. Teori yang digunakan adalah teori dari Damayanti, yang menjelaskan struktur lair serta struktur batin yang terkandung dalam lagu dolanan. Setelah struktur yang ada ditemukan selanjutnya teori yang digunakan adalah pendapat dari Nurgiyantoro. Teori dari Nurgiyantoro tersebut digunakan untuk menjelaskan nilai moral yang ada di dalam lagu dolanan yang ada. Nurgiyantoro menjelaskan bahwa moral terbagi benjadi tiga yaitu (1) moral antara manusia dan Tuhan, (2) moral antara manusia dan diri pribadi, dan (3) moral antara manusia dan lingkungan sosial dan alam.

                Berdasarkan hasil penelitian tentang nilai moral di dalam lagu dolanan tersebut, bisa disimpulkan bahwa ada sebagian lagu yang bisa diartikan sesuai dengan liriknya. Sebagian tembang yang memiliki arti konotatif sehingga menimbulkan pengertian yang lebih dalam dibandingkan lagu yang bersifat denotatif. Selain itu lagu-lagu dolanan tersebut jika dihubungkan dengan kompetensi sikap KTSP 2013 menunjukkan bahwa adanya kesinambungan antara nilai moral yang ada di dalam tembang  dengan syair-syair yang ada di dalam lagu dolanan tersebut. Setelah diketahui nilai moral yang bermanfaat terhadap siswa, diharapkan guru mampu memberikan contoh baik sehingga bisa digunakan oleh siswa sebagai media pembelajaran moral di sekolah dasar.

Published
2015-06-01
How to Cite
WULANDARI, F. (2015). NILAI MORAL ING TEMBNG DOLANAN GEGAYUTANTUMRAP KOMPETENSI SIKAPE SISWA ING SEKOLAH DHASAR. JOB (Jurnal Online Baradha), 3(2). https://doi.org/10.26740/job.v3n2.p%p
Abstract Views: 2855
PDF Downloads: 765