PIWULANG MORAL SAJRONE SERAT DONGENG MANCA WARNI

  • ROHYANA MARGA SETYANING ARUM

Abstract

Abstrak

Dongeng minangka prosa rakyat yaiku crita rekaan utawa crita kang ora ana kasunyatane lan biyasane crita kasebut kanggo ndhidhik bocah cilik. Sajrone dongeng ngandhut piwulang kang bisa dituladhani kanggo urip saben dina. Piwulang moral bisa saka tumindak kang becik lan bisa uga saka tumindak kang ala. Tumindak kang becik kita tuladhani dene tumindak kang ala digawe piwulang kanggo sabanjure aja nganti tumindak kaya mangkono.Sajrone Serat Dongeng Manca Warni  kang sabanjure kacekak SDMW akeh ngandhut piwulang moral kang bisa dituladhani kanggo urip bebrayan. Adhedhasar saka andharan ing ndhuwur, undherane panaliten iki yaiku: (1) apa wae jinis-jinise dongeng kang ana sajrone SDMW, (2)kepriye struktur sajrone SDMW mligine babagan paraga lan pamaragan sarta alur (plot), (3) piwulang moral apa kang kinandhut sajrone SDMW, (4) apa wae fungsi dongeng saka SDMW tumrap bocah cilik. Panaliten iki nduweni tujuwan kanggo ngandharake jinis-jinise dongeng kang ana sajrone SDMW, (2) ngandharake struktur SDMW mligine babagan paraga lan pamaragan sarta alur (plot), (3) ngandharake piwulang moral kang kinandhut sajrone SDMW, (4) ngandharake fungsi dongeng saka SDMWtumrap bocah cilik. Paedahe panaliten iki dikarepake bisa menehi paedah tumrap akeh pihak, antarane yaiku: kanggo panulis panaliten iki bisa didadekake sarana kanggo nyinaoni piwulang moral sajrone reriptan sastra mligine dongeng, lan uga bisa dadi wujud nyata pangetrapan kawruh sawetara ing bangku kuliyah, kanggo pamaos panaliten iki dikarepake bisa menehi tuladha tumrap para pamaos lan dikarepake piwulang-piwulang kang luhur kasebut bisa ditrapake ing urip bebrayan, tumrap pamulangan sastra ing Perguruan Tinggi,SMA, SMP, SD lan sederajat, asil panaliten iki bisa didadekake referensi tumrap pasinaon sastra.

Panaliten iki ditintingi kanthi tintingan struktur, nilai, lan fungsi. Kanggo nintingi jinis-jinise dongeng migunakake pamawase Danandjaja, kanggo nintingi intrinsik sajrone sastra migunakake pamawase Nurgiyantoro, kanggo nintingi piwulang moral migunakake pamawase Nurgiyantoro lan kanggo nintingi fungsi dongeng migunakake teori fungsi Vladimir Propp. Metode panaliten kang digunakake yaiku dheskriptif kualitatif. Objek kang digunakake sajrone panaliten iki arupa teks SDMW. Dhata panaliten arupa tembung-tembung, ukara lan wacana sajrone SDMW. Asil panaliten jinis-jinise dongeng ana teluyaiku dongeng sato kewan, dongeng biyasa, lan dongeng lelucon. Struktur intrinsik mligine ing babagan paraga lan pamaragan sarta alur sajrone SDMW bisa diweruhi manawa paraga ing SDMW ana paraga protagonis, paraga antagonis, lan paraga tambahan. Dene alure dongeng sajrone SDMW kabehe migunakake alur maju.Tintingan panaliten ngenani  piwulang moral sajrone SDMW bisa diweruhi 3 piwulang yaiku: (1) piwulang moral gegayutan karo manungsa lan Tuhan, (2) piwulang moral gegayutan karo manungsa lan dhiri pribadhi, (3) piwulang moral antarane manungsa karo lingkup sosial lan lingkup alam. Dene saka asile tintingan panaliten kapapat utawa kang pungkasan yaiku fungsi dongeng kang migunakake 31 teori fungsi Propp bisa diweruhi ana 21 fungsi kang kinandhut.

 

Abstrak

Dongeng merupakan prosa rakyat yaitu cerita rekaan atau cerita yang tidak ada kebenarannya dan biasanya cerita tersebut untuk mendidik anak kecil. Dalam dongeng mengandung pebelajaran yang bisa diteladani untuk kehidupan sehari-hari. Pembelajaran moral bisa dari perbuatan yang baik dan juga bisa dari perbuatan yang buruk. Dari perbuatan yang baik bisa kita teladani sedangkan perbuatan yang buruk dibuat pembelajaran untuk selanjutnya jangan sampai melakukan perbuatan seperti itu. Dalam Serat Dongeng Manca Warni yang selanjutnya disingkat SDMW banyak mengandung pembelajaran moral yang bisa diteladani untuk hidup sehari-hari. Berdasarkan penjelasan diatas, masalah penelitian ini yaitu: (1) apa saja jenis-jenis dongeng yang ada dalam SDMW,  (2) bagaimana struktur dalam SDMW khususnya tentang tokoh dan penokohan serta alur (plot), (3) Pembelajaran moral apa yang terkandung dalam SDMW, (4) apa saja fungsi dongeng dari SDMW terhadap anak kecil. Berdasarkan empat masalah tersebut, tujuan penelitian ini yaitu: (1) menjelaskan jenis-jenis dongeng yang ada dalam SDMW, (2) menjelaskan struktur SDMW khususnya tentang tokoh dan penokohan serta alur (plot), (3) menjelaskan pembelajaran moral yang terkandung dalam SDMW, dan (4) menjelaskan fungsi dongeng dari SDMW terhadap anak kecil. Manfaat penelitian ini diharapkan bisa memberi manfaat terhadap banyak pihak, diantaranya yaitu: untuk penulis penelitian ini bisa dijadikan sarana untuk mempelajari pembelajaran moral dalam karya sastrakhususnya dongeng, dan juga bisa menjadi wujud nyata penerapan pengetahuan di bangku kuliah, untuk pembaca diharapkan bisa memberi teladan kepada para pembaca da bisa diterapkan dalam kehidupan sehari-hari, untuk pembelajaran sastra di Perguruan Tinggi, SMA, SMP, SD dan sederajat, hasil penelitian ini bisa dijadikan referensi dan teladan.

Penelitian ini dianalisis dengan menggunakan analisis struktur, nilai, dan fungsi. Untuk menganalisi jinis-jinis dongeng menggunakan pendapat dari Danandjaja, untuk menganalisis intrinsik dalam sastra menggunakan pendapat Nurgiyantoro, untuk menganalisis pembelajaran moral menggunakan pendapat dari Nurgiyantoro dan untuk menganalisisfungsi dongeng menggunakan teori Vladimir Propp. Metode penelitian yang digunakan yaitu deskriptif kualitatif. Objek yang digunakan dalam penelitian ini berupa teks SDMW. Data penelitian berupa tembug-tembung, kalimat dan bacaan dalam SDMW. Hasil penelitian jenis-jenis dongeng ada tiga yaitu dongeng fabel, dongeng biasa, dan dongeng lucu atau anekdot. Struktur intrnsik khususnya tentang tokoh dan penokohan serta alur dalam SDMW ada tokoh protagonis, tokoh antagonis, dan tokoh tambahan. Sedangkan alur dongeng dalam SDMW semuanya menggunakan alur maju. Analisis penelitian mengenai pembelajaran moral dalam SDMW bisa diketahui 3 pembelajaran yaitu: (1) pembelajaran moral berkaitan dengan manusian dan Tuhan, (2) pembelajaran moral berkaitan dengan manusia dan diri pribadi, (3) pembelajaran moral antara manusia dan lingkup sosial dan lingkup alam. Sedangkan dari hasil analisis penelitian keempat yaitu fungsi dongeng yang menggunakan 31 teori fungsi Propp bisa diketahui ada 21 fungsi yang terkandung.

Published
2014-08-21
How to Cite
MARGA SETYANING ARUM, R. (2014). PIWULANG MORAL SAJRONE SERAT DONGENG MANCA WARNI. JOB (Jurnal Online Baradha), 2(3). https://doi.org/10.26740/job.v2n3.p%p
Abstract Views: 182
PDF Downloads: 26