PENGARUH MEDIA PEMBELAJARAN BOOK CREATOR SISTEM AIR CONDITIONING (AC) TERHADAP MOTIVASI DAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK SMK NEGERI 7 SURABAYA

  • Ach Ryan Hardiansyah Universitas Negeri Surabaya
  • Heru Arizal

Abstract

The lack of variety in learning media used can cause low student motivation and learning outcomes. One learning media that can be used is Book Creator. The aim of this research is to analyze the influence of the Book Creator learning media on students' motivation and learning outcomes in the cognitive domain. The type of research used is pre-experimental research with a One Group Pre-test Post-test design. The sample used was 65 students in class XI TKR 1 and 4. Data collection uses questionnaires and tests. The result of the t-test for learning motivation and learning outcomes in this study obtained a Sig. value 0,00. If the Sig. value < 0,05 then it is started that there is a significant influence. Result of the research stated that the use of the Book Creator Learning Media Air Conditioning System (AC) had an effect on the motivation and learning outcomes of students at SMKN 7 Surabaya.

Keywords: Influence, Learning Media, Book Creator, Learning Motivation, Learning Results.

References

1. Fahmeyzan, D., Soraya, S., & Etmy, D. (2018). Uji Normalitas Data Omzet Bulanan Pelaku Ekonomi Mikro Desa Senggigi dengan Menggunakan Skewness dan Kurtosi. Jurnal VARIAN, 2(1), 31–36. https://doi.org/10.30812/varian.v2i1.331
2. Faradiba. (2020a). Penggunaan Aplikasi Spss Untuk Analisis Statistik. SEJ (School Education Journal), 10(1).
3. Faradiba. (2020b). Penggunaan Aplikasi Spss Untuk Analisis Statistika. Dalam SEJ (School Education Journal) (Vol. 10, Nomor 1).
4. Hasbullah. (2017). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers, 2017 © 2017.
5. Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh Penggunaan E-Modul Interaktif terhadap Hasil Belajar Mahasiswa pada Materi Kesehatan dan Keselamatan Kerja. 2(1), 11–16.
6. Kunandar. (2013). Penilaian Autentik (Penilaian Hasil Belajar Peserta Didik Berdasarkan Kurikulum 2013). Rajagrafindo Persada.
7. Mahmudah. (2018). Media Pembelajaran Bahasa Arab.
8. Makdis, N. (2020). Penggunaan E-book Pada Era Digital. Maktabah.
9. Nurhairunnisah, N., & Sujarwo, S. (2018). Bahan ajar interaktif untuk meningkatkan pemahaman konsep Matematika pada siswa SMA kelas X. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2), 192–203. https://doi.org/10.21831/jitp.v5i2.15320
10. Oktiani, I. (2017). Kreativitas Guru dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Kependidikan, 5(2), 216–232. https://doi.org/10.24090/jk.v5i2.1939
11. Pariyana. (2021). Populasi, Sampel, Variabel Dalam Penelitian Kedokteran. Penerbit NEM.
12. Puspitasari, V., Rufi’i, & Walujo, D. A. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran dengan Model Diferensiasi Menggunakan Book Creator untuk Pembelajaran BIPA di Kelas yang Memiliki Kemampuan Beragam. Jurnal Education and development, 8.
13. Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.
14. Santrock. (2014). Psikologi Pendidikan Edisi Lima Buku Dua (Harya Bimasena, Ed.).
15. Saputra, H. D., Ismet, F., & Andrizal, A. (2018). Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK. INVOTEK: Jurnal Inovasi Vokasional dan Teknologi, 18(1), 25–30. https://doi.org/10.24036/invotek.v18i1.168
16. Sugiyono. (2011). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Alfabeta.
17. Sugiyono. (2017). Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta Bandung.
18. Usmadi. (2020). Pengujian Persyaratan Analisis (Uji Homogenitas Dan Uji Normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1). https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281
19. Zayyadi, M., Supardi, L., & Misriyana, S. (2017). Pemanfaatan Teknologi Komputer Sebagai Media Pembelajaran Pada Guru Matematika. Jurnal Pengabdian Masyarakat Borneo, 1(2), 25–30. https://doi.org/10.35334/jpmb.v1i2.298
Published
2024-07-04
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 0