The influence of industrial work practice activities and attitudes of self-confidence on students' work readiness SMK Yayasan Pendidikan Dan Sosial Ma'arif 1 Taman

  • M. Erlang Ryandani Universitas Negeri Surabaya
  • Muamar Zainul Arif
Keywords: industrial work practice, self-confidence attitudes, work readiness

Abstract

Abstract

SMK YPM 1 Taman aims to equip students with specialized skills through the Dual System Education (PSG) program, aligning with the link and match policy to prepare graduates for the workforce. This study investigates the impact of industrial work practices and self-confidence on the work readiness of XI Grade students majoring in Mechanical Engineering. Conducted using an ex post facto design with a descriptive quantitative approach, the study included 129 students. Findings reveal that industrial work practices significantly enhance work readiness by 54.6%, while self-confidence attitudes contribute 12.5%. Together, these factors influence work readiness by 67.9%, highlighting their importance in vocational education.

Keywords: industrial work practice, self-confidence attitudes, work readiness.

References

1. Anggraini, L., & Perdana, R. (2019). Hubungan Sikap dan Percaya Diri Siswa Pada Mata Pelajaran IPA di Sekolah Menengah Pertama. SPEKTRA : Jurnal Kajian Pendidikan Sains, 5(2), 188. https://doi.org/10.32699/spektra.v5i2.103
2. Asiyah, Walid, A., & Gamal Tamrin Kusumah, R. (2019). Pengaruh Rasa Percaya Diri Terhadap Motivasi Berprestasi Siswa pada Mata Pelajaran IPA The Effect Of Self Confidence Towards Students’ Motivation For Achievements In Science Lesson. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(3), 217–226.
3. Badan Pusat Statistik. (2023). Keadaan Ketenagakerjaan Indonesia Agustus 2019. Badan Pusat Statistik, 11(84), 1–28.
4. Bidang, P., & Sains, K. (2020). Jurnal Edik Informatika. 6(2).
5. Cahyaningrum, D., & Martono, S. (2019). Pengaruh Praktik Kerja Industri, Bimbingan Karir, Penguasaan Soft Skill, Dan Kompetensi Kejuruan Terhadap Kesiapan Kerja Siswa. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 1193–1206. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28349
6. Fajriah, U. ., & Sudarma. (2017). Pengaruh Praktik Kerja Industri, Motivasi Memasuki Dunia Kerja, dan Bimbingan Karir pada Kesiapan Kerja Siswa. Economic Education Analysis Journal, 6(2), 421–432. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj
7. Fatmawati, E., Oktarika, D., Santoso, D., & Puspitasari, H. (2023). KESIAPAN KERJA SISWA DITINJAU DARI HARGA DIRI. 21, 1–14. https://doi.org/10.31571/edukasi.v21i1.5462
8. Hamalik Oemar. (2001). Proses Belajar Mengajar (Jakarta: PT Bumi Aksara, 2001), h. 27. 16–59.
9. Harimurti, R. S. (2018). Peningkatan keyakinan diri dan hasil belajar guling depan melalui latihan imagery. Jurnal Keolahragaan, 6(1), 87–99. https://doi.org/10.21831/jk.v6i1.10097
10. Hudaniah, H., & Utami, Y. G. D. (2013). Self Efficacy dengan Kesiapan Kerja Siswa Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 01(01), 40–52. www.bps.go.id,
11. Iriani, D. S., & Soeharto, S. (2015). Evaluasi Pelaksanaan Praktik Kerja Industri Siswa Kompetensi Keahlian Jasa Boga SMK N 3 Purworejo. Jurnal Pendidikan Teknologi Dan Kejuruan, 22(3), 274. https://doi.org/10.21831/jptk.v22i3.6835
12. Kerja, faktor yang mempengaruhi kesiapan. (2007). No Titleывмывмыв. Khodijah Ishak, вы12у(235), 245. http://digilib.unila.ac.id/4949/15/BAB II.pdf
13. Khadifa, D. (2018). Pengaruh Praktik Kerja Industri dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XI SMK Negeri 1 Banyudono 2017/2018. Jurnal Pendidikan Bisnis Dan Ekonomi, 4(1), 1–13. https://jurnal.uns.ac.id/bise
14. Khaula, N., Hajerah, & Hafsah, S. (2022). Meningkatkan Kemampuan Sikap Percaya Diri Anak Kelompok B Melalui Metode Bermain Eksperimen Tk Islam Terpadu Mutiara Surabaya. Profesi Kependidikan, 3(2), 199–206.
15. Kurniawati, A., & Arief, S. (2016). Pengaruh Efikasi Diri, Minat Kerja, dan Bimbingan Karir Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK Program Keahlian Akuntansi. Economic Education Analysis Journal, 5(1), 363–376.
16. Lestari, I., Santoso, S., & ... (2022). Penguatan Karakter Kepercayaan Diri Melalui Layanan Bimbingan Klasikal dengan Experiental Learning. Prosiding Seminar …, 524–529. https://proceeding.unnes.ac.id/index.php/snpasca/article/view/1522
17. Lintang, A. C., Masrukan, & Wardani, S. (2017). PBL dengan APM untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Sikap Percaya Diri. Jpe, 6(1), 27–34. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpe
18. Muspawi, M., & Lestari, A. (2020). Membangun Kesiapan Kerja Calon Tenaga Kerja. Jurnal Literasiologi, 4(1), 111–117. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v4i1.138
19. Mutoharoh, A. K., & Rahmaningtyas, W. (2019). Pengaruh Praktik Kerja Industri, Lingkungan Keluarga, Bimbingan Karier dan Motivasi Kerja terhadap Kesiapan Kerja. Sains: Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 12(1), 38. https://doi.org/10.35448/jmb.v12i1.6241
20. Neswari, W. T. W. A., & Dwijayanti, R. (2022). Pengaruh Praktek Kerja Industri (Prakerin) Program Kelas Alfamidi Dan Self Efficacy Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas Xii Bidang Keahlian Bisnis Daring Dan Pemasaran Smk Pgri 13 Surabaya. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 10(2), 1701–1709. https://doi.org/10.26740/jptn.v10n2.p1701-1709
21. Nisrina, T. N., Karyaningsih, R. P. D., & Suherdi. (2023). Pengaruh Praktik Kerja Industri Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa the Influence of Industrial Work Practices and Self-Efficiency on Student Work Readiness. Junal Pembelajaran Dan Pengembangan Diri, 3(1), 75–86.
22. Nurdin, M. (2016). Pengaruh Metode Discovery Learning untuk Meningkatkan Representasi Matematis dan Percaya Diri Siswa. Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 9(1), 9–22.
23. Nurhadi, D., Sri Wulandari, S., Negeri Surabaya, U., & Ketintang No, J. (2023). Pengaruh Literasi Digital, Karakter Kewirausahaan, dan Keunggulan Bersaing Terhadap Keberhasilan Wirausaha Pada Anggota AWBE Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 16(1), 43–43.
24. Pérez, G. M., García Clemente, F. J., & Gómez Skarmeta, A. F. (2005). Policy-based management of web and information systems security: An emerging technology. Web and Information Security, 2(2), 173–195. https://doi.org/10.4018/978-1-59140-588-7.ch009
25. Rahmayanti, D., Bowo, P. A., & Sakitri, W. (2019). Pengaruh Pkl, Lingkungan Keluarga, Akses Informasi Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja. Economic Education Analysis Journal, 7(3), 945–960. https://doi.org/10.15294/eeaj.v7i3.28324
26. Riset, J., Indonesia, T., & Artikel, I. (2018). ISSN : 2502-079X ( Print ) ISSN : 2503-1619 ( Electronic ) Dipublikasikan oleh : Indonesian Institute for Counseling , Education and Therapy ( IICET ) Akses Online : Akses Online : http://jurnal.iicet.org. 2, 2–6.
27. Ruhiman, M., Setiadi, H., & Ernawati. (2022). Evaluasi Program Praktik Kerja Industri Di Smk Negeri 60 Jakarta. Jurnal Penelitian Dan Penilaian Pendidikan, 4(1), 60–77. https://doi.org/10.22236/jppp.v4i1.8382
28. Safitri, W., & Handayani, T. (2022). Pengaruh Praktik Kerja Industri Terhadap Karakter Kemandirian Siswa Pada Sekolah Menengah Kejuruan. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(3), 190–201. https://doi.org/10.51212/jdp.v14i3.49
29. Sinurat, D. I. S. B. (2019). Pengembangan Sistem Kurikulum Sekolah Menengah Kejuruan Untuk Menghasilkan Lulusan Yang Handal Di Indonesia. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 5–24.
30. Suhandi, S., Wiguna, W., & Quraysin, I. (2021). Dinamika Permasalahan Ketenagakerjaan Dan Pengangguran Di Indonesia. Jurnal Valuasi: Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan, 1(1), 268–283. https://doi.org/10.46306/vls.v1i1.28
31. Suhardita, K. (2011). Efektivitas Penggunaan Teknik Permainan Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Percaya Diri Siswa. Edisi Khusus, 1(3), 127–138. https://medium.com/@arifwicaksanaa/pengertian-use-case-a7e576e1b6bf%0Ahttps://doi.org/10.1016/j.biteb.2021.100642
32. Surokim, S. (2016). Pengaruh Pengalaman Praktek Kerja Lapangan dan Kepercayaan Diri Terhadap Kesiapan Kerja Siswa SMK. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 4(3), 349–355. https://doi.org/10.30872/psikoborneo.v4i3.4093
33. Suroto. (2017). MODEL PERENCANAAN SEKOLAH MENENGAH KEJURUAN VOCATIONAL SCHOOL PLANNING MODEL ORGANIZER OF. 5(2), 204–211.
34. Susana, N. (2015). Pengelolaan Praktik Kerja Industri. Manajer Pendidikan, 10(6), 579–587. https://ejournal.unib.ac.id/index.php/manajerpendidikan/article/view/1314
35. Susanto, H. (2013). Faktor-faktor yang mempengaruhi kinerja guru sekolah menengah kejuruan. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 197–212. https://doi.org/10.21831/jpv.v2i2.1028
36. Syahroni, F. (2014). Persepsi Siswa Terhadap Manfaat Pelaksanaan Praktek Kerja Industri Di Smk N 1 Lembah Gumanti. Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 275–831.
37. Tyas, D. A., Eka, K. I., & Wiarsih, C. (2020). Penggunaan Strategi Think, Talk, Write (TTW) terhadap Sikap Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar. MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, Dan Ilmu-Ilmu Sosial, 4(1), 8–15. https://doi.org/10.30743/mkd.v4i1.1520
38. Viera Valencia, L. F., & Garcia Giraldo, D. (2019). 済無No Title No Title No Title. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 2, 86–96.
39. Virgustina, N. (2019). Implementasi pendidikan karakter melalui budaya sekolah pada siswa sekolah menengah kejuruan. 5(2), 365–369.
40. Wahyono, T., & Manggala, U. W. (n.d.). Peningkatan Kesiapan Kerja melalui Pelatihan Efikasi Diri dalam Bidang Pekerjaan pada Calon Tenaga Kerja.
41. Yulianti, I., & Khafid, M. (2015). Pengaruh Pengalaman Praktik Kerja Industri, Motivasi Memasuki Dunia Kerja, Dan Kemampuan Soft Skills Terhadap Tingkat Kesiapan Kerja Siswa Kelas Xii Kompetensi Keahlian Akuntansi Di Smk Negeri 2 Semarang Tahun Ajaran 2014/2015. Economic Education Analysis Journal, 4(2), 389–403.
42. Zulaehah, A., Rustiana, A., & Sakitri, W. (2018). Pengaruh Minat Kejuruan, Praktik Kerja Industri, Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Kerja. Economic Education Analysis Journal, 7(2), 526–542. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj
Published
2024-07-04
Section
Pendidikan Teknik Mesin
Abstract Views: 0