PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA MELALUI MEDIA WAYANG DI KELOMPOK B

  • Ita Indrawati
  • Sri Widayati

Abstrak

Based on the observation in the Sabitul Mutaqqin Kindergarten, especially group B, it can be concluded that children’s speech ability still not maximum. It happened because of the activity that children’s do is only from children’s worksheet, and less of learning media to improving their speech, so that makes children are more receiving information than expressing their opinion. Based on this problem, one of the media that use for improving children’s speech ability is by Puppet. The purpose of this research is to find out that there are improvement of children’s speech activity by puppet. This research used classroom act research. The subject of this research is children in group B Sabilul Mutaqqin’s Kindergarten. The result showed that there are improvements in children’s speech ability 55,5% based on the results evaluation from cycle 1 and cycle two.

Keywords: speech, puppet, early childhood

Abstrak: Berdasarkan hasil observasi di TK Sabilul Muttaqin khususnya kelompok B bahwa kemampuan berbicara anak masih kurang maksimal. Hal ini disebabkan kegiatan yang dilakukan adalah menggunakan lembar kerja anak, dan kurangnya media pembelajaran untuk pengembangan bahasa sehingga anak lebih banyak menerima informasi dari pada mengeluarkan pendapat. Berdasarkan permasalahan tersebut , salah satu media yang digunakan untuk meningkatkan kemampuan berbicara anak melalui media wayang. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui adanya peningkatan kemampuan berbicara anak melalui media wayang. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian tindakan kelas. Subjek penelitian adalah anak kelompok B TK Sabilul Muttaqin. Hasil penelitian menujukkan adanya  peningkatan kemampuan berbicara  55,5% berdasarkan evaluasi hasil dari siklus I dan siklus II.

Kata kunci : Berbicara, Media wayang, Anak usia dini.

Diterbitkan
2014-12-01
Abstract Views: 12
PDF Downloads: 354