PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LANGSUNG TERHADAP KEMAMPUAN KOGNITIF MENGKLASIFIKASIKAN BENDA

  • rosidah Lawazhim
  • Endang Purbaningrum

Abstract

This study uses a quantitative research approach to the type of pre-experiments and research design One group pre-test post-test. Sample  numbered 20 children. Methods of data collection using assessment tools such as observation with the observation sheet. Calculation marked Wilcoxon test levels that value Thitung <Ttabel (0 <52) then Ha accepted because Thitung <Ttabel (0 <52) and Ho is rejected because Thitung> Ttabel  (0 <52), then the decision is Ha accepted because Thitung <Ttabel  (0 <52) and Ho is rejected because Thitung> Ttabel  (0> 52). So that the results of this study concluded that there was a significant effect after treatment is given in the form of a direct application of learning models to classify objects cognitive abilities. Seen on hypothesis testing known Thitung <Ttabel (0 <52) then Ha received on the direct application of learning models to classify the objects of cognitive abilities in kindergarten Madani Group B Lamongan.

Keywords: Direct learning model, Cognitive abilities

Abstrak  : Tujuan dari penelitian ini adalah  untuk mengetahui   pengaruh pembelajaran langsung terhadap kemampuan kognitif mengklasifikasikan benda kelompok B di TK Madani Kecamatan Lamongan Kabupaten Lamongan.  Penelitian ini menggunakan pendekatan penelitian kuantitatif dengan jenis pre-eksperimen dan  sampel  penelitian berjumlah 20 anak.  Hasil perhitungan data perhitungan uji jenjang bertanda Wilcoxon bahwa nilai Thitung < Ttabel (0<52) maka Ha diterima karena Thitung < Ttabel (0<52) dan Ho ditolak karena Thitung > Ttabel  (0<52), maka pengambilan keputusan yaitu Ha diterima karena Thitung < Ttabel (0<52) dan Ho ditolak karena Thitung>Ttabel (0>52). Sehingga hasil penelitian dapat disimpulkan  bahwa ada pengaruh yang  signifikan setelah diberikan perlakuan berupa penerapan model pembelajaran langsung terhadap kemampuan kognitif mengklasifikasikan benda.

Kata kunci : Model pembelajaran langsung, Kemampuan kognitif.

Published
2015-04-01
Abstract Views: 14
PDF Downloads: 207